Boligaktivist og samfunnsengasjert Tøyen-beboer, Ole Pedersen, og en rekke andre lokale aktører mener kulturetaten bør slippe til flere frivillige og organisasjoner i det gamle Munchmuseet på Tøyen.
Boligaktivist og samfunnsengasjert Tøyen-beboer, Ole Pedersen, og en rekke andre lokale aktører mener kulturetaten bør slippe til flere frivillige og organisasjoner i det gamle Munchmuseet på Tøyen.

Tøyen-aktører samler seg bak opprop om å la det gamle Munchmuseet huse organisasjoner og frivillige innen kunst og kultur

— Samtidig som det bobler over av aktivitet i det gamle Munchmuseet, erfarer vi at noen måneder på slutten av året er for kort, sier oppropsdeltaker Ole Pedersen. — Vi har merket oss engasjementet, sier kulturetaten.

Publisert

Etter at det siste av kunsten ble flyttet ut av det gamle Munchmuseet på Tøyen, har kulturetaten i høst holdt bygget åpent.

I høst startet kommunen et prøveprosjekt der foreninger, entrepenører og forskjellige aktører innen kultur kunne få midlertidig plass i det gamle Munchmuseet på Tøyen. Dette prøveprosjektet varer bare ut året, og nå har flere aktører signert et opprop om at prosjektet skal vare ut neste år også.

Kulturetaten oppfordret lokale aktører til å søke om plass der. Aktører som rekrutterer og involverer innbyggere fra bydel Gamle Oslo fikk søke, samt kunst- og kulturaktører fra andre deler av Oslo. Sistnevnte kunne søke seg inn for perioder på tre uker. Målet har vært at så mange aktører som mulig skulle få utbytte av lokalet.

Perioden aktørene kan leie plass i det gamle museet varer fram til 19. desember.

Tøyen Sportsklubb er blant de som har lånt Gamle Munch.
Tøyen Sportsklubb er blant de som har lånt Gamle Munch.

Mange aktører har ikke rukket å være innom

I denne prøveperioden var det Oslo arkitekturtriennale som var først ute. De fylte bygget med utstillingen Oppdrag Nabolag. Triennalen samarbeidet i perioden også med flere aktører, blant annet nabolagskafeen Gamle Munch Kaffebar, drevet av lokal ungdom, Somali Food, som jobber med inkludering av kvinner i arbeidslivet, Tøyen orkester og Tøyen Legoklubb.

— Dette ga prøveperioden en spennende, inspirerende og varm start med masse aktivitet. Det var en oppskrift på suksess, forteller Ole Pedersen og de andre underskriverne i oppropet.

Tøyen orkester er en av mange kulturelle aktører som har vært innom det gamle Munchmuseet i løpet av høsten.
Tøyen orkester er en av mange kulturelle aktører som har vært innom det gamle Munchmuseet i løpet av høsten.

Pedersen har nå sammen med en rekke andre signert et opprop der de ønsker en fortsettelse av prosjektet som har gitt rom til aktørene. Her påpekes det blant annet at det tar lang tid å etablere seg i bygget, og med 19. desember rett rundt hjørnet har ikke alle fått tid til være på plass i det gamle museet.

— Samtidig som det bobler over av aktivitet i det gamle Munchmuseet, erfarer vi at noen måneder på slutten av året er for kort. Det er mange lokale aktører som ikke har kommet i gang, fordi det tar tid å omorganisere og skape ny aktivitet, sier underskriverne i oppropet.

— Aktører som Øya, Miniøya og Floke Marked ble også tildelt tid, men rakk ikke å gjennomføre på den korte tiden i høst. Andre aktører igjen, som Tigerstadsteatret, har fått øynene opp for mulighetene lokalene gir.

Christian Pagh i Oslo Arkitekturtriennale, er en av de som har signert oppropet.
Christian Pagh i Oslo Arkitekturtriennale, er en av de som har signert oppropet.

— Vil ha stor forebyggende effekt

Underskriverne sier i oppropet at det er mulig å kombinere et byomfattende kulturtilbud med utstillinger, forestillinger og konserter, med aktivitet tilknyttet kunst og kultur for barn og unge i bydelen. I tilknytning til dette finnes det hundrevis av muligheter for jobb, sosialt entreprenørskap og arbeidspraksis for ungdom og andre. Eksempelvis Ungjobb-prosjektet.

— Bare i løpet av 2023 kan flere hundre ungdommer finne sin første arbeidsplass her i samarbeid med Ungjobb.

— Vi tror dette er viktig, både fordi tilgang på aktiviteter, kunst og kultur er viktig i seg selv. Men også fordi det har en stor forebyggende effekt. De pengene vi bruker på dette i dag, får vi igjen i mangfold i sparte kostnader på fremtidens budsjetter. Beregninger fra den forrige regjeringen viste at hver ungdom som faller utenfor koster samfunnet 16 millioner kroner, sier underskriverne.

— Vi trenger forutsigbarhet

Også Tøyen sportsklubb har hatt sin årlige graduering i Tøyen-byggets periode i høst. KFUK-KFUM har hatt LEAD - en nordisk lederkonferanse - med unge fra hele Norden, og Tøyeninitiativet har arrangert lokalpolitisk kafe om ungdom, forebygging og kriminalitet. Alt dette har engasjert og inkludert unge i nærmiljøet.

Den lokale ildsjelen i Nedenfra Ideelt sier både lokale og aktører i kunst- og kulturfeltet trenger en forutsigbar horisont, fordi det tar tid å skape noe nytt. Normalt planlegger man minimum en sesong og gjerne ett eller flere år fremover.

— Vi trenger å bruke vårsesongen, samtidig som vi fyller huset med aktivitet, til å planlegge høstsesongen, for at det virkelig skal monne. Et år vil også gjøre det mulig å gjøre et minimum investeringer i utstyr, nødvendige tiltak for akustikk og annen enkel tilrettelegging.

I oktober var det Oslo Arkitekturtriennale som hadde utstillingen Oppdrag Nabolag, på Tøyens gamle Munch.
I oktober var det Oslo Arkitekturtriennale som hadde utstillingen Oppdrag Nabolag, på Tøyens gamle Munch.

Har et stort potensial

Pedersen og de andre underskriverne ønsker å vise sin takknemlighet for at Oslo kommune har åpnet opp for utprøving av muligheter i det gamle Munchmuseet. Nå håper han med oppropet at prøveperioden kan forlenges minimum ut 2023, og optimalt i en pilotperiode på 3-5 år.

— Dette vil gi alle involverte tid og rom til å forstå utfordringene og mulighetene i bygget og teste det ut i praksis. Og tid til utvikle en bærekraftig og tilpasset driftsmodell.

— Det gamle Munchmuseet har ikke bare et stort potensial som et nytt kulturhus, men også som en ny type kulturhus og nyskapende møteplass som binder sammen lokal aktivitet med høy kunstnerisk og kulturell kvalitet.

— Vi har merket oss engasjementet

Avdelingsdirektør for tilskudd og utvikling i kulturetaten, Karianne Kampevold Sætre, kan fortelle at engasjementet blant oppropet har blitt lagt merke til.

— Vi har merket oss engasjementet og vi har høstet gode erfaringer i den perioden vi har vært gjennom. Det vil komme en avklaring i løpet av kort tid, forteller Sætre.

— Vi som står bak dette oppropet er sikre på at det gamle Munchmuseet har plass til alle aktørene omtalt her, og mange flere, mener Pedersen og alle de andre underskriverne.

Underskriverne

Dette er aktørene som har signert oppropet:

  • Ole Pedersen, Nedenfra Ideelt AS
  • Matti Lucie Arentz, Tøyenkontoret
  • Ana Golub, Tøyenkampanjen
  • Solveig Riiser, Miniøya
  • Tonja Kaada, Øyafestivalen
  • Jon-Andre Fosstvedt, Tøyen Legoklubb
  • Helga Øvsthus Tønder, Tøyen Unlimited
  • Ingrid Elise Sigmundstad, KFUK-KFUM Forandringshuset
  • Hilde Brinchman og Wenche Paulsen, Tigerstadsteatret
  • Sindre Andresen, Tøyen Sportsklubb
  • Abdinor Mahamed, Tøyenakademiet
  • Emilia Navallas og Erlend Wahl, Nabolagsyoga
  • Shanti Brahmachari, TekstLab
  • Kathrine Wilson, Kunsthall Oslo
  • Sissel Larsen, Tøyen orkester
  • Sofia Knudsen Estifanos, SPKRBOX
  • Nina Alnes Haslie, FAU-leder Tøyen skole
  • Trine Brembo Stokland, Tøyeninitiativet
  • Nicolai Gulowsen, Gamlebyen lydforening
  • Mete Seymen og John Ege, AKKS Oslo
  • Kathrine Wilson, Kunsthall Oslo
  • Neslihan Ramzi, ASSATA aktivistisk bibliotek
  • Joakim Thorendal, Silketrykkets Venner
  • Christian Pagh, Oslo Arkitekturtriennale
  • Sara Lydiksen, KIGO
  • Kee Eide, Musikkbyen Oslo
Powered by Labrador CMS