Boligaktivist og samfunnsengasjert Tøyen-beboer, Ole Pedersen, og en rekke andre lokale aktører mener kulturetaten bør slippe til flere frivillige og organisasjoner i det gamle Munchmuseet på Tøyen.Foto: Olav Helland
Tøyen-aktører samler seg bak opprop om å la det gamle Munchmuseet huse organisasjoner og frivillige innen kunst og kultur
— Samtidig som det bobler over av aktivitet i det gamle Munchmuseet, erfarer vi at noen måneder på slutten av året er for kort, sier oppropsdeltaker Ole Pedersen. — Vi har merket oss engasjementet, sier kulturetaten.
Etter at det siste av kunsten ble flyttet ut av det gamle Munchmuseet på Tøyen, har kulturetaten i høst holdt bygget åpent.
I høst startet kommunen et prøveprosjekt der foreninger, entrepenører og forskjellige aktører innen kultur kunne få midlertidig plass i det gamle Munchmuseet på Tøyen. Dette prøveprosjektet varer bare ut året, og nå har flere aktører signert et opprop om at prosjektet skal vare ut neste år også.
Kulturetaten oppfordret lokale aktører til å søke om plass der. Aktører som rekrutterer og involverer innbyggere fra bydel Gamle Oslo fikk søke, samt kunst- og kulturaktører fra andre deler av Oslo. Sistnevnte kunne søke seg inn for perioder på tre uker. Målet har vært at så mange aktører som mulig skulle få utbytte av lokalet.
Perioden aktørene kan leie plass i det gamle museet varer fram til 19. desember.
I denne prøveperioden var det Oslo arkitekturtriennale som var først ute. De fylte bygget med utstillingen Oppdrag Nabolag. Triennalen samarbeidet i perioden også med flere aktører, blant annet nabolagskafeen Gamle Munch Kaffebar, drevet av lokal ungdom, Somali Food, som jobber med inkludering av kvinner i arbeidslivet, Tøyen orkester og Tøyen Legoklubb.
— Dette ga prøveperioden en spennende, inspirerende og varm start med masse aktivitet. Det var en oppskrift på suksess, forteller Ole Pedersen og de andre underskriverne i oppropet.
Pedersen har nå sammen med en rekke andre signert et opprop der de ønsker en fortsettelse av prosjektet som har gitt rom til aktørene. Her påpekes det blant annet at det tar lang tid å etablere seg i bygget, og med 19. desember rett rundt hjørnet har ikke alle fått tid til være på plass i det gamle museet.
— Samtidig som det bobler over av aktivitet i det gamle Munchmuseet, erfarer vi at noen måneder på slutten av året er for kort. Det er mange lokale aktører som ikke har kommet i gang, fordi det tar tid å omorganisere og skape ny aktivitet, sier underskriverne i oppropet.
— Aktører som Øya, Miniøya og Floke Marked ble også tildelt tid, men rakk ikke å gjennomføre på den korte tiden i høst. Andre aktører igjen, som Tigerstadsteatret, har fått øynene opp for mulighetene lokalene gir.
— Vil ha stor forebyggende effekt
Underskriverne sier i oppropet at det er mulig å kombinere et byomfattende kulturtilbud med utstillinger, forestillinger og konserter, med aktivitet tilknyttet kunst og kultur for barn og unge i bydelen. I tilknytning til dette finnes det hundrevis av muligheter for jobb, sosialt entreprenørskap og arbeidspraksis for ungdom og andre. Eksempelvis Ungjobb-prosjektet.
— Bare i løpet av 2023 kan flere hundre ungdommer finne sin første arbeidsplass her i samarbeid med Ungjobb.
— Vi tror dette er viktig, både fordi tilgang på aktiviteter, kunst og kultur er viktig i seg selv. Men også fordi det har en stor forebyggende effekt. De pengene vi bruker på dette i dag, får vi igjen i mangfold i sparte kostnader på fremtidens budsjetter. Beregninger fra den forrige regjeringen viste at hver ungdom som faller utenfor koster samfunnet 16 millioner kroner, sier underskriverne.
— Vi trenger forutsigbarhet
Også Tøyen sportsklubb har hatt sin årlige graduering i Tøyen-byggets periode i høst. KFUK-KFUM har hatt LEAD - en nordisk lederkonferanse - med unge fra hele Norden, og Tøyeninitiativet har arrangert lokalpolitisk kafe om ungdom, forebygging og kriminalitet. Alt dette har engasjert og inkludert unge i nærmiljøet.
Den lokale ildsjelen i Nedenfra Ideelt sier både lokale og aktører i kunst- og kulturfeltet trenger en forutsigbar horisont, fordi det tar tid å skape noe nytt. Normalt planlegger man minimum en sesong og gjerne ett eller flere år fremover.
— Vi trenger å bruke vårsesongen, samtidig som vi fyller huset med aktivitet, til å planlegge høstsesongen, for at det virkelig skal monne. Et år vil også gjøre det mulig å gjøre et minimum investeringer i utstyr, nødvendige tiltak for akustikk og annen enkel tilrettelegging.
Har et stort potensial
Pedersen og de andre underskriverne ønsker å vise sin takknemlighet for at Oslo kommune har åpnet opp for utprøving av muligheter i det gamle Munchmuseet. Nå håper han med oppropet at prøveperioden kan forlenges minimum ut 2023, og optimalt i en pilotperiode på 3-5 år.
— Dette vil gi alle involverte tid og rom til å forstå utfordringene og mulighetene i bygget og teste det ut i praksis. Og tid til utvikle en bærekraftig og tilpasset driftsmodell.
— Det gamle Munchmuseet har ikke bare et stort potensial som et nytt kulturhus, men også som en ny type kulturhus og nyskapende møteplass som binder sammen lokal aktivitet med høy kunstnerisk og kulturell kvalitet.
— Vi har merket oss engasjementet
Avdelingsdirektør for tilskudd og utvikling i kulturetaten, Karianne Kampevold Sætre, kan fortelle at engasjementet blant oppropet har blitt lagt merke til.
— Vi har merket oss engasjementet og vi har høstet gode erfaringer i den perioden vi har vært gjennom. Det vil komme en avklaring i løpet av kort tid, forteller Sætre.
— Vi som står bak dette oppropet er sikre på at det gamle Munchmuseet har plass til alle aktørene omtalt her, og mange flere, mener Pedersen og alle de andre underskriverne.
Underskriverne
Dette er aktørene som har signert oppropet:
Ole Pedersen, Nedenfra Ideelt AS
Matti Lucie Arentz, Tøyenkontoret
Ana Golub, Tøyenkampanjen
Solveig Riiser, Miniøya
Tonja Kaada, Øyafestivalen
Jon-Andre Fosstvedt, Tøyen Legoklubb
Helga Øvsthus Tønder, Tøyen Unlimited
Ingrid Elise Sigmundstad, KFUK-KFUM Forandringshuset
Hilde Brinchman og Wenche Paulsen, Tigerstadsteatret