Brannvesenet og ansatte i aksjon i Jacob Aalls gate mandag.Foto: Lasse Føllingstad
Dette fortvilende synet møtte Sarah (43) da hun skulle åpne butikken på Majorstuen. Hun er langt fra alene: – Store ødeleggelser
Det siste døgnets heftige væromslag skapte problemer over hele byen. Da Sarah Miller (43) skulle åpne butikken på Majorstuen mandag morgen, var lokalet fullt av vann. Brannvesenet har fått et tresifret antall henvendelser den siste tiden og har klare råd.
Butikksjefen
ringte umiddelbart til brannvesenet som rykket ut for å hjelpe med å pumpe vann
ut av kjellerlokalet i Jacob Aalls gate på Majorstuen.
Butikklokalet til lampebutikken er over 100 kvadratmeter stort.
– Redder
det vi kan
– Det er
store ødeleggelser. Jeg er usikker på hvor mye som må gå tapt, men mange av
lampene mine har blitt våte, sier Sarah Miller fortvilt til VårtOslo.
– Vi har brukt
mesteparten av dagen på å prøve å redde det vi kan, fortsetter hun.
Annonse
I tillegg
renner det vann fra veggen og rett inn i det ene av butikkens tre lagre.
– Jeg vet
ikke helt hva vi skal gjøre, sier Miller oppgitt og legger til:
– Vi må først få oversikt, så kontakter
vi forsikringsselskapet.
–
Utfordrende
Da VårtOslo
besøkte lokalet mandag, var fem brannmenn i full sving på stedet.
Operasjonsleder
i brannvesenet, Roy Flataker, forteller om en hektisk natt og morgen med
mange uttrykninger.
– Dette
foregår over hele byen akkurat nå, vi reiser fra det ene til det andre, sier
han.
– Det lekker
inn gjennom tak, det er frosne rør som tiner og sprekker og sluk som har
frosset igjen. Alt dette vannet skal jo etter hvert ned i et avløpsnett, så det
er en utfordrede situasjon, avslutter operasjonslederen.
Allerede på tampen av forrige uke anslo kommunikasjonssjef Sigurd Folgerø Dalen i Oslo brann- og redningsetat overfor VårtOslo at antallet værrelaterte oppdrag hadde bikket godt og vel et tresifret antall i løpet av knappe tre uker.
– Vi har hatt travle dager, og statistikken er trolig ikke helt oppdatert. Det ligger inne 86 restverdioppdrag (RVR) i systemet, men det dreier seg trolig om langt flere, opplyste Folgerø Dalen midtveis i uken.
– Det kan ta litt tid før alt av oppdrag registreres i systemet for statistikk, så vi snakker nok om langt over 100 tilfeller så langt i år. Dette svinger i takt med temperaturen, hvor vi får færre tilfeller når det er skikkelig kaldt og alt er fryst til is, og flere når temperaturen går opp, utdypet han.
– Det er temperaturer og ikke snøfall som er årsak til lekkasjer. Således har ikke snøfallet i seg selv hatt noen direkte innvirkning på antall oppdrag knyttet til vannlekkasjer, opplyste han mot slutten av uken.
Brannvesenets råd for å unngå vannlekkasje:
Ta rede på hvilke rutiner som ligger hos ditt
forsikringsselskap og hvem som kan kontaktes ved akutt behov. Gjør det nå, ikke
vent til skaden har oppstått.
Hvor er hovedstoppekranen? Alle voksne i
husstanden bør være kjent med hvor hovedstoppekranen befinner seg og hvordan
den brukes. Dette er avgjørende for og raskt kunne stenge av vannet i tilfelle
en vannlekkasje.
Gjør det til en vane å stenge av vannet hvis du
skal reise bort.
Sørg for at temperaturen i boligareal holder minst
10 grader og at temperaturen i kjellere m.m. hvor det går vannrør ikke bør
understige 5 grader. Vannrør trenger god isolering.
Lukk vinduer og ventiler i nærheten av vannrør for
å unngå kald trekk.
Gjør en visuell gjennomgang av de rør som er
synlige i din bolig.
Tøm og steng vannet i utekran før frosten setter inn på høst/vinter.
Skal du være borte lenge? Be noen se etter huset
eller hytta mens du er borte.
Er du i umiddelbar nød ring 110.
Kilde: Oslo brann- og redningsetat
Kan ikke trykke på «nødknappen»
– Vi har mange oppdrag på daglig basis relatert til lekkasjer. Det vil nok fortsette fremover. Det er viktig at publikum og gårdeiere gjør forebyggende tiltak ved å sikre et minimum av varme i rom med vannrør, understreker Folgerø Dalen.
Ikke vent til vannlekkasjen er et faktum, er brannvesenets bønn. Skulle ulykken først være ute og vannskaden en realitet, kan det i verste fall gå utover liv og helse om alle ber om brannvesenets hjelp.
«Trykker alle på «nødknappen» ved en vannlekkasje, vil det i verste fall resultere i at folk som opplever nød ikke kommer gjennom til vår nødalarmsentral», oppsummerte Oslo brann- og redningsetat selv i et innlegg i sosiale medier nylig der de samtidig delte en lang liste med anbefalinger.
Brannvesenets kommunikasjonssjef ber Oslo-folk om å ta rådene til seg.