– Vi vil legge til rette for at elevene skal være endringsagenter. Klimaendringene og en bærekraftig samfunnsutvikling må stå sentralt, sier rektor Stine Jeppesen.Heidi M. Skjebstad/Utdanningsetaten
Nye Vika videregående i Cort Adelers gate åpnet i går. Skal bli en annerledes skole
Vika videregående ønsker i større grad enn andre å legge til rette for eksperter fra organisasjoner, næringsliv og høyere utdanning i undervisningen. Skolen satser også sterkt på læringsteknologi, apper, video, spill og digitale simuleringer.
Til det nye skoleåret er flere Oslo-skoler fornyet og gjenåpnet. Ruseløkka skole og Vestli skole har fått splitter nye skoleanlegg etter flere års ombygging. Nordstrand ungdomsskole har fått nye lokaler. Holmlia skole og Kirkeveien videregående skole er rehabilitert, og Østensjø skole har fått et nytt bygg og blitt utvidet med en klasserekke.
Torsdag åpnet også en splitter ny skole ved siden av Ruseløkka skole, Vika videregående skole. Et topptungt lag av Oslo-politikere møtte opp ved åpningen: Ordfører Marianne Borgen, byrådsleder Raymond Johansen, utdanningsbyråd Inga Marte Thorkildsen og skoledirektør Marte Gerhardsen.
– Dette skal være en foregangsskole som andre skoler kan lære av, sier Gerhardsen.
En annerledes videregående skole
Annonse
Den ærverdige nyrenessansebygningen som huser skolen har en lang historie som skolebygning, med daværende Christiania tekniske skole. De siste årene har bygget fungert som erstatningslokaler for elever fra andre skoler som har blitt pusset opp.
Den nye skolen har rundt 180 elever og vektlegger å være en annerledes videregående skole. I visjonen heter det at elevene skal være morgendagens Change makers: "Med innovasjon og samarbeid løser vi fremtidens utfordringer. Nytenkende, samhandlende, relevant".
– Vi vil legge til rette for at elevene skal være endringsagenter, og klimaendringene og en bærekraftig samfunnsutvikling må stå sentralt, sier rektor Stine Jeppesen. – Det er viktig at vi jobber for et trygt læringsmiljø, hvor samarbeid og empati blir sett på som grunnleggende forutsetninger for læring.
Trekker inn teknologi og eksperter
Skolen ønsker i større grad enn andre å være en del av samfunnet og legger derfor opp til at eksperter fra organisasjoner, næringsliv og høyere utdanning skal være en viktig del av undervisningen.
Skolen satser sterkt på nyere læringsteknologi, med utstrakt bruk av apper, video, podcast, samskrivingsverktøy, digitale simuleringer og spill. Dette gjør det også lettere å ta inn krefter utenfra i undervisningen, uansett hvor i verden de befinner seg.
– Bry deg om andre
Byrådsleder Raymond Johansen humret litt over skolens visjon om at elevene skulle være endringsagenter og sa at det ikke var helt sånn da han vokste opp. Han rådet likevel elevene til å ha ambisjoner og å jobbe hardt.
– Men legg ikke for rigide planer, det er viktig å leve her og nå og utvikle seg, å bry seg om andre og å ikke gi opp selv om skolen er krevende til tider.
Se bildeserien under. Trykk på pilene øverst til venstre og høyre ved fotoene.
– Endringer trengs
Ordfører Marianne Borgen er opptatt av at vi må lytte til de unge.
– Samfunnet trenger elever som ønsker å bidra til en endring. Det er nok av utfordringer, som klima, voldelige konflikter, migrasjon og ulikheter lokalt og globalt. Å lytte til ungdommenes synspunkter er viktig. De må gis annerkjennelse for at meningene deres er viktige, sier ordfører Borgen.