På Fornebu er arbeidet med T-banestrekningen til Majorstua via Skøyen allerede godt i gang. Men uten støtte fra bystyreflertallet i Oslo kan hele gigantprosjektet kollapse.
På Fornebu er arbeidet med T-banestrekningen til Majorstua via Skøyen allerede godt i gang. Men uten støtte fra bystyreflertallet i Oslo kan hele gigantprosjektet kollapse.

Nye milliardsummer fra grunneiere kan redde Fornebubanen fra kollaps

Grunneiere langs traseen til Fornebubanen sier seg nå villige til å betale over 2 milliarder kroner ekstra for å få bygget banen. Det kan være løsningen som hindrer gigantprosjektet fra å kollapse.

Publisert

Både NRK , som først meldte om saken, samt Aftenposten , skriver at grunneiere sier seg villige til å betale over 2 milliarder ekstra for å få bygget Fornebubanen.

Arbeiderpartiet i Oslo satte i mai seks krav som måtte innfris dersom de skal støtte bygging av banen.

— Oslo bærer for mye økonomisk ansvar

— Oslo Ap kan ikke støtte bygging av Fornebubanen uten at en rekke krav innfris. Oslo bærer for mye av det økonomiske ansvaret og det må fordeles mer rettferdig, sa byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i mai.

Helt konkret fremmer Oslo Arbeiderparti seks krav som må innfris dersom fylkespartiet skal gå inn for bygging av T-bane mellom Majorstua og Fornebu:

  • Utbyggere må bidra mer. Det er store grunneiere og utbyggere som tjener mye, og kan bidra med mer, mener Ap.
  • Fordelingen av utbyggerinntektene må komme både Oslo og Viken til gode.
  • Viken må ta et klart større ansvar for fremtidige kostnadsøkninger, utover den prisen som nå er kjent. Risikoen for prisøkninger kan ikke legges på Oslo øst og sør.
  • Oslo og Bærum må organisere byutviklingen på en måte som sørger for at grunneierbidrag kommer inn og passasjergrunnlaget blir tilstrekkelig.
  • Økt kapasitet på Grorudbanen, gjennom ombyggingen av Majorstua-stasjon, må realiseres innenfor Oslopakke 3-budsjettet.
  • Les også: Nå avgjøres Fornebubanens skjebne. - Banen må sees i 100-årsperspektiv, sier fagforeningstopp i Sporveien

Totalt mellom 4 og 5 milliarder i grunneierbidrag

Nå skal de ekstra bidragene fra grunneierne være oppe i 2,1 milliarder kroner, noe som gjør at den totale summen fra grunneierne er oppe i mellom 4 og 5 milliarder kroner.

Det kan få betydning for viljen til å fullføre prosjektet.

Etter flere kostnadssprekker i milliardklassen har det vært fare for at byggingen av banen kunne bli skrotet.

Mens kostnadsrammen først var beregnet til 16,2 milliarder kroner, er det foreløpige siste tallet 26,4 milliarder for den drøyt åtte kilometer lange T-banestrekningen mellom Majorstuen og Fornebu.

Alle de tre byrådspartiene i Oslo - Ap, SV og MDG - har mandag ettermiddag gruppemøter der Fornebubanen er temaet.

Det er ventet at det vil bli innkalt til en pressekonferanse i Oslo rådhus i etterkant av gruppemøtene, trolig rundt klokka 18, men dette avhenger av utfallet av diskusjonene, får NTB opplyst.

Powered by Labrador CMS