Byrådspartiene SV, MDG og Ap enige om å bygge Fornebubanen: Fra v. Sunniva Holmås Eidsvoll (SV), Sirin Hellvin Stav (MDG) og Raymond Johansen (Ap)

Ap, SV og MDG er blitt enige: - Fornebubanen skal bygges, sier Raymond Johansen

— Vi måtte trekke i nødbremsen, sa byrådsleder Raymond Johansen (Ap) om å sette Fornebubanen på vent. Men nå er det klart. Med Høyre og Venstre sikrer Ap, SV og MDG solid bystyreflertall for å bygge ferdig banen.

Publisert

Forventet mer fra staten

Han sier han hadde forventet at staten skulle komme mer i møte når det gjelder finansiering av Fornebubanen.

På pressekonferanse i Oslo rådhus mandag kveld sto de tre byrådspartiene Ap, SV og MDG sammen og forsikret at de nå er enige seg i mellom - Fornebubanen skal bygges ferdig.

For få uker siden var ikke det like sikkert. Da stilte Oslo Ap plutselig seks krav, der Viken, staten og grunneiere måtte bidra med mer penger for å få gigantprosjektet tilbake på sporet.

— Vi måtte stoppe opp

Det skapte en pussig situasjon i Ap/SV/MDG-byrådet. MDG hadde klart og tydelig sagt at de ville fullføre Fornebubanen. Mens Ap og deretter SV plutselig vurderte å skrote gigantprosjektet der bygging allerede er i gang på Fornebu.

Men nå er altså de tre byrådspartiene enige.

— Vi måtte trekke i nødbremsen, mener byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

— Selv om banen er under bygging, planlegging har pågått over mange år og det er et viktig samferdselsprosjekt for Oslo, så måtte vi stoppe opp, sa Johansen.

På Fornebu er arbeidet med T-banestrekningen til Majorstua via Skøyen allerede godt i gang. Men uten støtte fra bystyreflertallet i Oslo kan hele gigantprosjektet kollapse.

Nå kan han imidlertid slå fast at T-banestrekningen mellom Fornebu og Majorstua, via Skøyen ikke skrotes.

— Jeg er glad for å kunne si at Fornebubanen skal bygges, la byrådslederen til.

Ap, SV og MDG har ikke rent flertall i bystyret. Men fra før har både Høyre og Venstre sagt at de vil bygge Fornebubanen ferdig. Dermed er det et solid bystyreflertall bak det største T-baneprosjektet i Oslo på 56 år.

Grunneiere inn med friske milliarder

— Grunneierne kommer til å måtte betale vesentlig mer av regningen på Fornebubanen, men de får også en enorm gevinst. Verdien på tomtene deres stiger kraftig i verdi når Fornebubanen bygges, sa byrådslederen.

Han sier videre at det kan hende de burde ha hentet inn mer fra grunneierne på et tidligere tidspunkt, men sier at prislappen har økt de siste månedene.

— Da skjønner grunneierne, som er profesjonelle aktører, at deres del av regningen også måtte øke, mener Johansen.

De 2,1 milliarder kronene som er lagt til ekstra, gjør at den totale summen fra grunneierne nå er oppe imellom 4 og 5 milliarder kroner.

Kan bli billigere enn antatt

— Nye beregninger viser at 57 prosent av kostnadene knyttet til Fornebubanen ligger i Viken, mens 42–43 prosent ligger i Oslo, sier byrådsleder Raymond Johansen.

Opprinnelig var det lagt til grunn at 53 prosent av kostnadene var i Oslo, mens 47 prosent var i Viken. Johansen sier han forutsetter enighet om at Viken betaler for den delen som er i Viken, mens Oslo betaler for den delen som er i Oslo.

— Dette er ikke endelige tall, og bildet kan endre seg. Men Oslos del av regningen ser ut til å bli 2,5 milliarder kroner lavere, sier Johansen.

Byrådslederen sier de ikke har landet en avtale om dette med Viken ennå. Han er også bekymret for den statlige utbyggingen av E18 vest for Oslo.

— Sørget for økt usikkerhet

— Et steinkast fra Fornebubanen utvider staten en av Norges største veier til å bli enda større. Hvis noen tror at regningen på Fornebubanen blir høy, kan dere bare vente og se hva sluttsummen på E18 blir, sa Johansen

— En vei vi i Oslo ikke ønsket oss, sa byrådslederen videre.

Ola Elvestuen, Venstres talsperson for transport, energi og miljø på Stortinget, sier stillheten fra regjeringen har skapt økt usikkerhet.

— Istedenfor å bidra med løsninger som tar prosjektet framover, som en økning av det statlige bidraget til 70 prosent, så har de sørget for økt usikkerhet om folk i Oslo i det hele tatt får et helt nødvendig kollektivløft, sier Elvestuen.

Powered by Labrador CMS