— Fornebubanen er et viktig prosjekt for hele Oslo-regionen, som også vil gi bedre kapasitet på andre T-banelinjer og flere avganger også i Groruddalen, sier Eivind Trædal (MDG).

MDGs bystyrepolitikere krever at Fornebubanen bygges ferdig. Med alle planlagte stasjoner

Fornebubanens kostnadssprekker i milliardklassen har ført til at flere partier i Oslo bystyre sår tvil om prosjektet bør fullføres. Nå har MDGs bystyregruppe landet sitt svar: — Fornebubanen må ferdigstilles med alle de planlagte stasjonene.

Publisert

Fornebubanen er et viktig prosjekt for hele Oslo-regionen, som også vil gi bedre kapasitet på andre T-banelinjer og flere avganger også i Groruddalen, sier Eivind Trædal (MDG).

Byggingen av det største T-baneprosjektet i Oslo siden 1960-tallet har pågått fra den ene endestasjonen på Fornebu i flere måneder. Drøyt 10 prosent av det store kollektivprosjektet er allerede ferdig.

— Vil være å spare seg til fant

Men for å spare penger etter gigantiske kostandssprekker vurderes det å sløyfe enkeltstasjoner på strekningen fra Fornbu til Majorstua. Etter at MDGs bystyregruppe behandlet saken mandag kveld, er partiet tydelige i sitt svar.

— Vi mener at det ikke bør kuttes i antall stasjoner. Det vil være å spare seg til fant, fordi kostnadsbesparelsene er små mens det vil redusere nytten av prosjektet betydelig, sier Trædal.

Bildet av den gigantiske byggegropa på Fornebu er fra februar i år. Dette er starten på T-banen som skal strekke seg til Majorstua via Lysaker og Skøyen - dersom den blir fullført.

— Byggingen av Fornebubanen er allerede godt i gang. Dersom vi skulle stoppe nå, vil milliarder av fellesskapets penger bokstavelig talt forsvinne i et tomt hull i bakken, sier MDGs gruppeleder i bystyret.

— T-bane er en investering som står seg

De to andre byrådsapartiene - SV og Ap - har ennå ikke besluttet om de går inn for å fullføre Fornebubanen slik den var planlagt. Det er ventet at de to partiene kommer med sin beslutning 30. mai.

Men selv ikke med Ap, SV på lag med MDG har de tre partiene flertall i bystyret. De bøe ha med seg minst ett fjerde parti for å danne flertall.

Ett av forslagene til kostnadskutt har vært å sløyfe en eller flere stasjoner langs Fornebubanen. MDG vil nå at samtlige planlagte stasjoner fullføres.

— T-bane er en investering som står seg over tid, sier Trædal og legger til at MDGs bystyregruppe også vil ha en oppgradering av Majorstua stasjon.

Ny og utvidet T-banestasjon på Majorstua er viktig for å sikre god nok kapasitet når Fornebubanen står klar, mener MDGs bystyregruppe.

Advarer mot ny E18 mens Fornebubanen skrotes

Eivind Trædal advarer også kraftig mot et utfall der ny E18 blir bygget og utvidet frem til Oslos bygrense, mens Fornebubanen blir skrotet.

— Det er det verst tenkelige utfallet, særlig når vi står midt i en klimakrise. Min oppfordring til regjeringen er å skrote E18 og heller bruker deler av pengene på å levere på valgkampløftet om å ta en litt større del av regninga for Fornebubanen, sier han.

— Det henger ikke på greip når det politiske flertallet i Oslo sier at vi ikke ønsker denne motorveien fordi det vil føre til økt biltrafikk, høyere klimautslipp og mer helsefarlig luft i byen. Hvis noe prosjekt skal skrotes i Oslo-regionen er det åpenbart utvidet E18, og ikke Fornebubanen, sier Trædal.

Powered by Labrador CMS