Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
— Ett av forslaga til framtidig drift er å styrke T-banen i Groruddalen når Fornebubanen står ferdig, sier Ola Floberg til VårtOslo.
Han er leder av Oslo Sporveiers Arbeiderforening og advarer politikere som mener det bør vurderes å stanse bygging av Fornebubanen frem til Majorstua.
— En såkalt pendel med Fornebubanen vil gi en etterlengta høyere frekvens i Groruddalen. Dette er tydeligvis vanskelig å forklare for endel politiker og dere i media, sier fagforeningslederen.
— Fornebubanen til Lysaker er en elendig investering hvis ikke politikerne klarer å se systemet som helhet, sier Ola Floberg.
Det er lett å gå seg vill i alle tallene som svirrer rundt etter flere kostandssprekker i t-baneprosjektet fra Majorstua til Fornebu. Gjentatte ganger har nye kostnadssprekker blitt lagt på bordet.
Men la oss spole tilbake til begynnelsen. Da Fornebubanen ble vedtatt bygget i 2019 var prislappen 18,5 milliarder kroner.
Summerer man deretter alle de ulike kostandssprekkene som er lagt på bordet, den siste kom før helgen, har prisen på Fornebubanen økt til 26,4 milliarder kroner. Altså nær åtte milliarder kroner dyrere enn vedtatt.
Ett av politiker-forslagene som er blitt lagt på bordet stammer fra Høyres gruppeleder i Viken, Anette Solli. Hun har skissert overfor Aftenposten at Fornebubanen i denne omgang kun bygges frem til Lysaker stasjon.
— Å stoppe på Lysaker er en elendig løsning for Fornebu. Det vil gi et veldig mye dårligere trafikktilbud for brorparten av passasjerene som skal til og fra Oslo, sier Floberg.
— Det er politisk vedtak som har bestemt at Sporveien skal kjøpe minst 20 nye T-banevogner for å dekke inn kapasiteten til Fornebu. Hvordan tenker Viken at de skal drifte fra Fornebu S til Lysaker, spør lederen av Oslo Sporveiers Arbeiderforening.
En side av Fornebubane-utbyggingen som er lite belyst er hvilken betydning gigantprosjektet har for T-banedrift i Oslo. Per i dag er kapasiteten i vognhallene sprengt. T-baner "overnatter" nå i tunnelen under Stortinget fordi det er for lite plass.
— Nåværende baser på Ryen og Avløs har ikke plass til flere vogner. Det er planlagt ny base for vogner på Fornebu S og denne må bygges for å få plass og fasiliteter til utøkninga av T-banevogner, sier Ola Floberg.
— Hva vil Fornebubanen ha å si for alle reisende med kollektivtrafikk, og da særlig T-banen? Da tenker jeg blant annet på Lørenbanen og økt frekvens oppover Groruddalen.
— Dette er en helhet som kommer befolkninga til gode i årtier framover! Med ny T-bane mellom Oslo og Fornebu økes tilbudet i hele regionen, sier fagforeningslederen.
— Fornebu får økt kvalitet på kollektivtilbudet samtidig som Oslo får mulighet til bedre frekvens i for eksempel Groruddalen. Ved å bygge Volvatsvingen åpnes det for bedre fleksibilitet ved at Fornebubanen også kan kjøre over Ringen, sier Ola Floberg.