DEBATT

buss med sjåfør innfelt
Magnus Henningsmoen, som kjører lastebil i Oslo, tar «trege» bussjåfører i forsvar.

– Her må jeg påpeke at det hverken er farlig eller ulovlig å kjøre «tregt» i en 40-sone

– Da jeg leste Jannike Thomassen sitt innlegg om trege busser trodde jeg først det var satire, og jeg må innrømme at jeg fortsatt har et lite håp om det.

Publisert

Personlig tror jeg bussjåførene kjører under fartsgrensa fordi noe annet er ulovlig. Med mindre Thomassen mener de skal ligge presis i fartsgrensa hele tiden, som ville ført til at sjåføren ser mer på speedometeret enn veien. 

Thomassen ser ut til å tro at fartsgrensene er der for å fortelle oss hvor fort vi SKAL eller MÅ kjøre. Det er ikke riktig. Hastigheten vi skal kjøre bestemmes først og fremst ut ifra føre, sikt og trafikkforholdene (§6 i vegtrafikkloven). Hvis disse forholdene er optimale forteller fartsgrensene oss hvor fort vi IKKE SKAL kjøre. Ikke raskere enn den oppgitte hastigheten. 

Hysteriet politiet utviser rundt saktegående, tunge kjøretøy i 30- og 40-soner må ha gått meg hus forbi, og jeg klarer ikke finne noe om det heller. 

Thomassen er 110 prosent sikker på at «trege» sjåfører forårsaker flere trafikkulykker enn mye annet. Her må jeg påpeke at det hverken er farlig eller ulovlig å kjøre «tregt» i en 40-sone. De farlige situasjonene oppstår når farten øker, som ved en forbikjøring. Da øker den ofte såpass at man bryter fartsgrensen i tillegg til at man sjeldent har tilstrekkelig sikt til å foreta en forbikjøring i 30- og 40-soner. 

En bussjåfør kan ikke klandres for at de bak blir «forbanna og stressa». Er du «forbanna og stressa» er du etter vegtrafikkloven (§21) ikke skikket til å kjøre bil. Å kjøre forbi en buss i tettbebygd strøk er heller ikke hensynsfullt, aktpågivende og varsomt (§3)

Ved å foreta en slik forbikjøring bryter man altså fire lover. Er det her Thomassen mener politiet burde bøtelagt den lovlydige bussjåføren?

Powered by Labrador CMS