DEBATT
Magnus Henningsmoen, som kjører lastebil i Oslo, tar «trege» bussjåfører i forsvar.
Foto: Astrid Pedersen (NTB) / Privat (innfelt)
– Her må jeg påpeke at det hverken er farlig eller ulovlig å kjøre «tregt» i en 40-sone
– Da jeg leste Jannike Thomassen sitt innlegg om trege busser trodde jeg først det var satire, og jeg må innrømme at jeg fortsatt har et lite håp om det.
Personlig tror jeg
bussjåførene kjører under fartsgrensa fordi noe annet er ulovlig. Med mindre
Thomassen mener de skal ligge presis i fartsgrensa hele tiden, som ville ført
til at sjåføren ser mer på speedometeret enn veien.
Thomassen ser ut til
å tro at fartsgrensene er der for å fortelle oss hvor fort vi SKAL eller MÅ
kjøre. Det er ikke riktig. Hastigheten vi skal kjøre bestemmes først og fremst
ut ifra føre, sikt og trafikkforholdene (§6 i vegtrafikkloven). Hvis disse
forholdene er optimale forteller fartsgrensene oss hvor fort vi IKKE SKAL
kjøre. Ikke raskere enn den oppgitte hastigheten.
Hysteriet politiet
utviser rundt saktegående, tunge kjøretøy i 30- og 40-soner må ha gått meg hus
forbi, og jeg klarer ikke finne noe om det heller.
Thomassen er 110
prosent sikker på at «trege» sjåfører forårsaker flere trafikkulykker enn mye
annet. Her må jeg påpeke at det hverken er farlig eller ulovlig å kjøre «tregt»
i en 40-sone. De farlige situasjonene oppstår når farten øker, som ved en
forbikjøring. Da øker den ofte såpass at man bryter fartsgrensen i tillegg til
at man sjeldent har tilstrekkelig sikt til å foreta en forbikjøring i 30- og
40-soner.
En bussjåfør kan
ikke klandres for at de bak blir «forbanna og stressa». Er du «forbanna og
stressa» er du etter vegtrafikkloven (§21) ikke skikket til å kjøre bil. Å
kjøre forbi en buss i tettbebygd strøk er heller ikke hensynsfullt,
aktpågivende og varsomt (§3).
Ved å foreta en slik
forbikjøring bryter man altså fire lover. Er det her Thomassen mener politiet
burde bøtelagt den lovlydige bussjåføren?