Oslofolk får snart muligheten til å kjøre stillegående og utslippsfrie busser.
Ruters testing av elbusser foregår over to år og har oppstart innen desember i år. I 2020 skal den store utrullingen av elbusser starte i Oslo sentrum.
Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg håper å se de første elbussene i aktivitet så snart som mulig.
— Vi ønsker å finne ut hvilke busser som er mest egnet til bruk i Oslo. Bussene vil bli synlige i bybildet, med en tydelig profilering som gjør folk oppmerksomme på at bussen de kjører er helelektrisk, sier hun.
Tre ulike elbusser testes ut
Annonse
De tre selskapene Nobina, Unibuss og Norgesbuss skal teste ut to busser hver. Norgesbuss skal kjøre på linje 60, mellom Vippetangen og Tonsenhagen. Bussene vil være tolv meter lange og installert med et ekstra stort batteri. Dette gjør at bussen kan hoppe over en lading og kjøre lenger.
Unibuss skal kjøre på rute 74 mellom Vika og Mortensrud. Bussene hurtiglades underveis, med såkalt pantograflading på hver endestasjon. Et pantografbatteri er mye mindre enn et vanlig bussbatteri og gjør selve kjøretøyet billigere. I tillegg blir det flere sitteplasser i bussen.
Nobina ser fram til å teste Norges første el-leddbusser på linje 31 mellom Snarøya og Grorud. Bussene skal lades på bussanlegget på Jernkroken.
Kommunen foran, næringslivet etter
Byrådsleder Raymond Johansen gleder seg til byens innbyggere får et mer miljøvennlig busstilbud. Han omtaler Oslos miljøsatsing som ”djerv”. Mer konkret har byrådet satt som mål at CO2-utslippene skal halveres innen 2020. I tilegg skal utslippene av nitrogenoxid, som primært kommer fra olje- og gassvirksomhet, ned.
— Når politikerne våger å sette så konkrete mål, føler også næringslivet et press på å velge miljøvennlige løsninger. Nå blir det konkurranse om å få de beste elbussene til å fungere. Med stillegående og utslippsfrie busser vil kollektivtilbudet i Oslo bli enda bedre, mener han.
Helsefarlig luftkvalitet i Oslo
43 millioner kroner er satt av til prosjektet. Testen finansieres gjennom budsjettmidler fra Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og statsforetaket Enova. Passasjerene kan se fram til batterilading av telefonen på bussen, mindre støy og lavere utslipp. Deler av Oslo sliter med luftkvaliteten.
— Noen av prøvebussene skal gå gjennom Groruddalen, hvor det rett og slett er helsefarlig å bo for unger og eldre med astma, allergiplager og hjerteproblemer. Dødshyppigheten for personer med hjerteproblemer er større på dager med veldig stor luftforurensing. Elbusser vil ha en direkte påvirkning på oslolufta, sier Johansen.