– S/S Terje er med i planene for kommende vinter. Den største utfordringen med Terje er at den bare kan ta ett lass om gangen. Så da må vi holde orden på logistikken, sier Richard Kongsteien, kommunikasjonsdirektør i bymiljøetaten.
Opptil 20 lastebillass med snø kan dumpes ned i S/S Terjes inntakskum hver time. Blir det snøkaos, får ryddemannskapet en utfordring. Bymiljøetaten har derfor utarbeidet en plan B.
Ikke sårbar natur i nærheten
– I dialog med fylkesmannen har vi identifisert en del områder i byen hvor vi kan lagre snø midlertidig. Vi ser ikke for oss at snøen skal smelte her, som i et deponi, men at den skal kjøres bort så snart vi har kapasitet til det, opplyser Kongsteien.
Annonse
Fellestrekket for stedene som er valgt ut, er at de har fast dekke og overvannshåndtering. I tillegg er det liten fare for overvann til sårbar natur, ifølge kommunikasjonsdirektøren.
En rapport bymiljøetaten har utarbeidet i høst, «Håndtering av snø fra veier, gater, fortau og plasser i Oslo», gjør rede for Oslo kommunes planer med snøhåndtering. Den lister også opp de midlertidige stedene å lagre snøen.
«I utgangspunktet skal brøyting utføres på en slik måte at det ikke skal være behov for ytterligere snøfjerning. Der det er mulig, brøytes snø fra trafikkarealer godt ut fra veibanen på tilstøtende sidearealer, som parker, friområder, skogsområder, jorder o.l. Fortauer og gang-sykkelveier brøytes samtidig med veien», står det i rapporten.
Snøen tømmes fortløpende
Ifølge utredningen ser bymiljøetaten også behovet for å benytte eksisterende trafikkareal til midlertidig snølagring, inntil det er mulig å kjøre snøen til S/S Terje. Mer konkret vil snøen bli dumpet på parkeringsplasser bymiljøetaten forvalter.
«Plassene vil fortløpende tømmes, og det vil ikke ligge mye snø over lang tid», sier utredningen. Snø fra sentrum, som omfatter bydel 0-5, kjøres i all hovedsak til snørenseanlegget, fordi området har begrensede muligheter for utfresing av snø, sier den kommunale planen.