Bysykkel kastet i Akerselva i fjor. Siden syklene ble satt ut i vår har 300 blitt stjålet eller ødelagt.
Bysykkel kastet i Akerselva i fjor. Siden syklene ble satt ut i vår har 300 blitt stjålet eller ødelagt.

Bysyklene stjeles og utsettes for hærverk: - Vi har fått et ordentlig problem

— Vi har hatt vandalisme før, men i april innså jeg at vi har fått et ordentlig problem, sier operasjonsansvarlig for bysyklene, Bristol McCloud.

Publisert Sist oppdatert

I vår er 300 av Oslo bysykler blitt stjålet eller ødelagt. Det er langt høyere enn tidligere. Ifølge Aftenposten pleier tallet å ligge på 50 til 75 ødelagte eller stjålne sykler på et helt år.

Operasjonsansvarlig Bristol McCloud forteller blant annet om avklipte bremsevaiere. Ifølge McCloud blir det også stjålet sykler gjennom at noen henter dem ut mens den som opprinnelig skulle ha sykkelen, står ved skjermen på sykkelstativet.

Satt ut tidlig på grunn av korona

Det er 247 stasjoner med bysykler i Oslo, og syklene settes ut fra april til november. I år ble bysyklene satt ut ekstra tidlig for å avlaste kollektivtransporten under koronapandemien.

Ifjor ble det satt ut 700 nye bysykler.
Ifjor ble det satt ut 700 nye bysykler.

— Vi har hatt vandalisme før, men i april innså jeg at vi har fått et ordentlig problem.

— Dette har gått fra opportunistisk vinningskriminalitet til målrettede tyverier, sier McCloud.

Rundt 3.000 sykler tilgjengelig

I gjennomsnitt er hver sykkel på 6-7 turer hver eneste dag, og det er omlag 3.000 bysykler plassert ut i byen.

Bysykkelordningen i Oslo er et samarbeid mellom kommunen og reklameselskapet Clear Channel, der kommunen stiller offentlig reklameplass til rådighet og får et bysykkeltilbud tilbake.

Tilbudet finansieres av abonnenter, reklame på stasjonene og sponsing.

PS: Denne saken har du fått lese gratis. Vi håper at du syntes den var bra. Vi lever av og for oslofolk. Tegn et abonnement, slik at vi kan fortsette å lage god journalistikk som engasjerer og rører deg, der du lever. Til deg som allerede abonnerer, tusen takk.