Personbiltrafikken harv ært kraftig redusert i koronaperioden. Nå er den på full fart opp igjen. Her i Mosseveien.
Personbiltrafikken harv ært kraftig redusert i koronaperioden. Nå er den på full fart opp igjen. Her i Mosseveien.

Trafikken i bomringen nesten tilbake til normalen fra før koronastengingen

– I april og mai har vi sett en gradvis økning av trafikken igjen, og i slutten av mai var vi nesten tilbake på normalen, sier trafikkanalytiker i Fjellinjen Stian Strøm Arnesen.

Publisert Sist oppdatert

De to siste ukene i mai har trafikken i Fjellinjens bomstasjoner nesten vært tilbake på samme nivå som før nedstengningen av samfunnet 12. mars. For hele mai er trafikken likevel 12 prosent lavere enn i sammenlignbare bomstasjoner i mai i fjor.

De sammenliknbare bomstasjonene er i hovedsak Osloringen og bomstasjonene på bygrensen mot Bærum, og det må derfor tas forbehold om noe usikkerhet ved beregningene.

Tredobling på ett år

Totalt antall passeringer i alle bomringene har økt fra ca. 9,5 millioner bompasseringer i mai 2019 til ca. 30,1 millioner bompasseringer i mai 2020. Hovedårsaken skyldes flere bomstasjoner som registrerer passeringer og at mange stasjoner har fått betaling i begge retninger.

Tabellen under viser en prosentvis fordeling for de tre bomringene i mai 2020. På bakgrunn av tiltakene rundt koronaviruset er fordelingen på drivstoffgruppene annerledes enn det den normalt er.

Vi ser at elbil-andelen er lavere enn det den er i normale tider, trolig grunnet at flere har hjemmekontor, sier trafikkanalytiker i Fjellinjen Stian Strøm Arnesen, i en pressmelding.

Nesten tilbake til normalen

Personbiltrafikken har vært kraftig redusert i koronaperioden, mens tungtrafikken har vært mindre påvirket av nedstengingen. I personbiltrafikken har passeringer med elbil hatt en større nedgang, enn for eksempel passeringer med bensin- og dieselbiler.

– I april og mai har vi sett en gradvis økning av trafikken igjen, og i slutten av mai var vi nesten tilbake på normalen, sier trafikkanalytiker i Fjellinjen Stian Strøm Arnesen.

PS: Denne saken har du fått lese gratis. Vi håper at du syntes den var bra. Vi lever av og for oslofolk. Tegn et abonnement, slik at vi kan fortsette å lage god journalistikk som engasjerer og rører deg, der du lever. Til deg som allerede abonnerer, tusen takk.