- Kloden koker, Amazonas brenner og vi har kortere tid enn noensinne til å kutte utslippene. Da er det helt feil medisin å kutte bompengene, sier Lan Marie Berg (MDG). Her demonstrerer miljøbyråden utenfor den brasilianske ambassadørboligen. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
MDGs miljøbyråd Lan Marie Berg: – Bompengene i Oslo skal økes for å finansiere kutt i kollektivprisene
Det er helt uaktuelt for byrådspartiet MDG med bompengekutt i Oslo, slik den borgerlige regjeringen nå går inn for. Miljøbyråd Lan Marie Berg har helt motsatt oppfatning.
Lan Marie Berg, som er miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, sier de ikke vil ta imot regjeringens tilbud om større statlig finansiering av bypakkene mot en reduksjon i bompengene, ifølge Dagbladet.
— Bompengene bør vesentlig opp i neste periode for å få ned biltrafikken og sikre penger til de store kollektivprosjektene som ikke er finansiert, sier Berg.
— Kloden koker og Amazonas brenner
— Miljøpartiet De Grønnes mål er å gjøre Oslo til verdens første utslippsfrie storby innen 2030. Det innebærer blant annet å kutte biltrafikken med en tredjedel. For å nå målene må det tas i bruk tøffe virkemidler. Da henger det ikke på greip at Venstre og Høyre vil gjøre det billigere å kjøre bil, sier miljøbyråden til VårtOslo.
Miljøbyråden i hovedstaden er svært kritisk til bompengeavtalen inngått mellom de fire regjeringspartiene Høyre, Frp, Venstre og KrF.
— Bomavtalen er en seier for Frp, men en elendig avtale for barna og fremtidens generasjoner. Kloden koker, Amazonas brenner og vi har kortere tid enn noensinne til å kutte utslippene. Da er det helt feil medisin å kutte bompengene, sier Berg til NTB.
Frps samferdselsminister Dale: – Helt vanvittig
— Selv om avtalen lover kommunene mer penger til kollektivtilbudet, så vil det å kutte bompenger samtidig føre til mindre penger til utbygging – fordi 97 prosent av inntektene fra bompenger i Oslo går rett til utbyggingen av kollektivtilbudet
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) mener MDGs utspill er «helt vanvittig».
— Byrådet i Oslo vil si nei til mellom 5 og 6 milliarder kroner i drahjelp fra staten til bomkutt og kollektiv! Her skal bilistene svi også når de ikke trenger det! Det er altså helt vanvittig!, skriver han på Twitter.
Etter uker med eskalerende konflikt om bompenger la statsminister Erna Solberg (H) fredag fram en skisse til løsning som Venstre, Frp og KrF enten måtte godta, eller si takk for seg i regjeringen. Alle tre partier godtok skissen.
MDG vil heller kutte kollektivprisene i Oslo
I statsministerens forslag vil hun blant annet tilby kommunene å øke det statlige bidraget til fra 50 til 66 prosent i bypakkene. Av økningen på 16 prosentpoeng skal åtte gå til å kutte bompenger og åtte til kollektivutbygging.
Det er imidlertid opp til de enkelte kommunene om de vil takke ja til tilbudet. For MDG i Oslo er det uaktuelt.
— Regjeringa vil bygge dyre og unødvendige motorveier inn til storbyene og gir kun penger til kollektivtransporten dersom vi reduserer bompengene – noe som vil øke trafikken. Det er dårlig nytt for alle som vil puste ren luft, la barna gå trygt til skolen, eller vil sykle uten hjertet i halsen, sier Lan Marie Berg.
MDG ønsker heller å kutte kollektivprisene med 20 prosent i Oslo og Akershus. Ruter har beregnet at dette vil koste rundt 700 millioner kroner.
Motstand også fra byrådspartiet SV
Et slikt kutt betyr at en enkeltbillett vil koste 29 mot dagens 36 kroner og et månedskort kan koste ned mot 600 kroner.
Bompengeavtalen som statsminister Erna Solberg krever at de fire regjeringspartiene skal godta, er heller ikke populær hos et annet av Oslos tre byrådspartier.
— Avtalen vil blant annet dytte en stor andel av utgiftene til nye bypakker over på kommunens budsjett, ved å kreve en egenandel på 20 prosent. Det vil gå hardt utover de øvrige postene i kommunens budsjett, sier gruppeleder for SV i bystyret, Sunniva Holmås Eidsvoll, til VårtOslo.
— Frp setter kursen
— Regjeringen setter velferden i skruestikka og strammer til. Det betyr i realiteten mindre penger til lærere, barnehager, eldreomsorg og sosialhjelp. Noen må betale prisen for FrPs valgkamp, påpeker hun.
Sunniva Holmås Eidsvoll mener Venstre, ved å si ja til skissen fra Erna Solberg, har åpnet for en politikk den jevne osloborger ikke ønsker seg.
— Venstre har latt Fremskrittspartiet styre premissene, og gått med på en politikk oslofolk ikke vil ha. Frp er nede på tre-fire prosent på flere oslomålinger. Likevel sikrer regjeringen mer Frp-politikk, ikke mindre, hevder SVs gruppeleder i bystyret.