Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) beskriver det som trist at byrådet i Oslo sier nei til bompengeavtalen fra regjeringen som ville gitt hovedstaden flere milliarder i statlig hjelp til bompenger og kollektivtransport de neste årene. Foto: Jan Kåre Ness / NTB scanpix
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) beskriver det som trist at byrådet i Oslo sier nei til bompengeavtalen fra regjeringen som ville gitt hovedstaden flere milliarder i statlig hjelp til bompenger og kollektivtransport de neste årene. Foto: Jan Kåre Ness / NTB scanpix

Regjeringen reagerer på at Oslo sier nei til regjeringens bompengeavtale

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) sier det er trist at Oslo kommune sier nei takk til tilbud om milliarder til kollektivtransport og reduserte bompenger.

Publisert Sist oppdatert

Byrådet i Oslo tok betenkningstid da de etter regjeringens bompengeforlik i fjor høst ble tilbudt statlig støtte til å redusere bompengene og til kollektivtransport, skriver Dagsavisen. Like før jul hadde Oslo kommune endelig bestemt seg. Byrådet sa nei til pakken. Byrådsleder Raymond Johansen begrunnet avslaget med at hovedstaden da ikke vil nå sine miljømål.

– Det er ikke mulig å gjennomføre nullvekstmålet hvis man samtidig gjør det lettere og billigere å kjøre bil. Vi sier nei til tilbudet slik det er nå fordi vi frykter den vil øke biltrafikken kraftig, sa Johansen til ABC Nyheter på lille julaften.

– Ikke annet enn trist

– Raymond sier nei til lavere bompenger og nei til bedre kollektivtilbud, det er ikke annet enn trist, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) til Dagsavisen.

Også Høyre reagerer på avslaget. Nestleder i Oslo Høyre og bystyrerepresentant Eirik Lae Solberg sier det har aldri skjedd før, at et byråd i Oslo har takket nei til en så stor statlig satsing.

– Det som har ført til mest nedgang i biltrafikken i Oslo, er satsingen på kollektivtrafikk. Det har gitt stadig flere muligheten til å la bilen stå. Da bompengeforliket ble kjent i august, harselerte Raymond Johansen selv med at den gjennomsnittlige reduksjonen for en bompassering med dette bare ville gå ned fra 22,40 kroner til 21 kroner. Det tilsier at effekten på bilkjøringen vil bli minimal, sier han.

– Skikkelig sint

Bystyrerepresentant for Folkeaksjonen nei til mer bompenger, Cecilie Lyngby, er forbannet over byrådets avslag på bompengeforliket.

Cecilie Lyngby er forbannet på byrådet etter at de nei til bompengeforliket. Foto: Per Trygve Hoff
Cecilie Lyngby er forbannet på byrådet etter at de nei til bompengeforliket. Foto: Per Trygve Hoff

– Jeg merker at jeg starter det nye året med å være skikkelig sint på byrådet i Oslo, spesielt Raymond Johansen. Hvem tror han at han er? sier Lyngby.

– Ekstra penger til å redusere bompenger samt kollektiv satsing burde vært påtvunget Oslo fra regjeringen, mener hun.