Cecilie Lyngby leder Folkets parti, som tidligere het Folkeaksjonen nei til mer bompenger.
Foto: Lise Åserud / NTB
Bompengemotstander Cecilie Lyngby åpner for bompenger
Dersom Folkets Parti ikke får gjennomslag for å fjerne alle bomstasjoner, åpner partileder Cecilie Lyngby for å finansiere en vei rundt Oslo med bompenger.
– Jeg skjønner ikke hvorfor de har lagt hovedfartsåren igjennom Oslo sentrum. Hvis man bygger et alternativ som avlaster sentrum, kan jeg akseptere bompenger for å finansiere veien. Men da skal bommen vekk når veien er ferdig finansiert, sier Folkets parti-leder Cecilie Lyngby i et intervju i årsrapporten til bompengeselskapet Fjellinjen.
Hun sitter i bystyret i Oslo for Folkets parti, som tidligere het Folkeaksjonen nei til mer bompenger. Utspillet står i kontrast til det Folkets parti skriver på sine egne nettsider, der det står at «Folkets Parti er imot enhver bomfinansiering av offentlige veier.».
Dette er fortsatt partiets primære standpunkt, understreker Lyngby.
– Lav takst
Til Nettavisen utdyper hun at man hadde kuttet trafikken i Oslo sentrum med over 30 prosent hvis det ble bygd en vei rundt.
– Jeg går til valg på at vi er mot bompenger. Men fram til 2017 var egentlig alle i Oslo fornøyde. Da var det sånn at hvis du kjøper en elbil, så slapp du bompenger. Men nå har det tatt helt av, og man krever bompenger av alle mulige grunner, sier hun.
Lyngby sier at partiets løsning er lav takst, at alle bompengene går til veibygging, og at bommen rives når veien er ferdig.
Fortsatt mot bompenger
Overfor NTB presiserer Lyngby at dette forslaget er gitt at partiet ikke får flertall for sitt primære standpunkt, som er å få slutt på bompenger som helhet.
– Partiet mener at veiprosjekter skal bygges ut fra en helhetlig infrastrukturtenkning. Vi ønsker en langsiktig satsing på god infrastruktur, godt kollektivtilbud og trygge veier for gående, syklende og kjørende. Vi mener at bompenger er en usosial avgift som rammer dem som har minst. Partiet jobber for å få vekk bompenger og i sin helhet, sier Lyngby.