Demonstrasjon bomring Cecilie Lyngby
I november 2017 ledet Cecilie Lyngby omlag 4.000 bomaksjonister utenfor Oslo rådhus. Nå vil hun samle 2.790 demonstranter spredd på Oslos 83 bommer 1. juni. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Bomaktivist Cecilie Lyngby: – Vi skal aksjonere ved alle Oslos 83 bommer 1. juni

— Vi håper på rundt 30 til 50 aksjonister rundt hver eneste av Oslos 83 bomstasjoner når de nye bommene åpnes 1. juni, sier Cecilie Lyngby.

Bare noen få måneder før Oslos befolkning skal gå til valgurnene og avgjøre hvem som skal styre landets hovedstad de fire neste årene, innføres en ny og tredje bomring i indre by.

Samtidig har protestaksjonen «Ja til miljø, nei til bompenger», som Cecilie Lyngby startet på Facebook, munnet ut i et parti. Ett protestparti som stiller til valg i Oslo.

Oslo får tre bomringer

Bomaksjonistene i Oslo stiller til valg med samme navn som det opprinnelige partiet i Rogaland – Folkeaksjonen nei til mer bompenger, FNB.

— Vi er nødt til å markere at Oslo får nye bommer 1. juni, sier Cecilie Lyngby til VårtOslo.

Lyngby er andrekandidat på FNBs liste i Oslo. Og er en av organisatorene bak Facebook-siden Ja til miljø, nei til bompenger. Sammen med Britt Fossum og Paal Martin Sharman organiserer hun nå det de ønsker skal bli en omfattende demonstrasjone mot Oslos nye bomsystem 1. juni.

Strandrydding bomaksjonister Hvervenbukta
Sist uke var bomaktivistene opptatt av helt andre ting enn Oslos nye bommer. Da arrangerte Fb-gruppen «Ja til miljø, nei til bompenger» strandrydding i Hvervenbukta. Foto: Privat

— Aksjonen er planlagt fra klokka 12 1. juni og varer en halv time. Vi håper på mellom 30 til 50 demonstranter ved hver av Oslos tilsammen 83 bomstasjoner, sier Lyngby.

I Oslos nye, utvidede bomsystem vil bilister også måtte betale i begge kjøreretninger. I praksis får hovedstaden tre bomringer. Et system som trer i kraft bare noen måneder før kommunevalget. Og fra 1. juni må også elbiler betale for passering.

— Håper 2.790 aksjonister stiller opp

— De tre bomringene er delt i to soner. Den ene sonen er Indre ring og Osloringen, og den andre sonen er Bygrensen. Timesregelen gjelder separat for hver av sonene, altså du kan kjøre gjennom så mange bomstasjoner på en time i Bygrensen og betale kun for en (den dyreste), og det samme gjelder for Oslo og Indre ring, forklarer kommunikasjonsrådgiver Tone Finstad i bomselskapet Fjellinjen i en epost til VårtOslo.

Kart bommer bomring Oslo
De oransje streken markerer Bygrensen, mens de blå er der dagens bommer er plassert i den såkalte Osloringen. Grønt markerer den nye Indre ring, som i hovedsak følger Ring 2. Illustrasjon: Statens vegvesen

De nye bommene i Oslos tre bomringene trer i kraft 1. juni, og innebærer at langt flere bilister i Oslo vil betale for bompasseringer

— Bare en times tid etter at vi la ut informasjon om aksjonen vår 1. juni, hadde over 1.600 sagt de ville delta. Og antallet øker for hvert femte minutt, sa Cecilie Lyngby søndag ettermiddag.

— Erfaringsmessig er det jo selvfølgelig ikke alle som faktisk møter opp. Men vi trenger jo ikke flere enn 2.790 aksjonister for å være 30 personer ved hver av de 83 bomstasjonene i Oslo, sier Lyngby.

Frp med forslag mot nye bommer

Foreløpig har ingen meningsmålinger gjort i Oslo fanget opp hvor mange som sier de vil stemme på protestpartiet Folkeaksjonen nei til mer bompenger, FNB, ved kommunevalget. Men mest å frykte har trolig Frp, som tidligere har fanget opp stemmer fra velgere med aversjon mot bompenger.

Bom Dronning Blancas vei
Bomstasjon i Dronning Blancas vei ved Bygdøylokket. Disse bomstasjonene settes i drift 1. juni i år. Elbiler vil også betale en lavere avgift per passering enn fossildrevne biler. Hydrogenbiler vil passere gratis. Foto: Aleksander Krogsvold Johansen / NTB scanpix

I helgen gikk Frps bystyregruppe ut med nyheten om at partiet nå fremmer forslag i bystyret om å stanse opprettelsen av den nye, indre bomringen 1. juni.

— Raseriet i befolkningen vokser for hver dag som går. Nok er nok når det gjelder den ekstraskatten som bare brukere av biler som drives med bensin og diesel må betale. At dette er en ren ekstraskatt for bilister, er klart når 98 prosent av inntektene fra bomstasjonen i Oslo går til andre formål enn bedre veier for de betalende bilister, skriver Carl I. Hagen og Frp i forslaget som nå fremmes i bystyret.

«Nok er nok» er også kampropet Cecilie Lyngby og Facebook-aksjonistene akter når de etter planen skal demonstrere ved de 83 bomstasjonene 1. juni.

Folk kan gå til sin nærmeste bomstasjon og stå der. Vi oppfordrer folk til å ta med plakater med slagord mot bompenger, og hyle ut at nok er nok, sier Lyngby.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer