Gutta bak Tiger driver platebutikken mot strømmen: — Vi vil fronte lokale band
� Vi er en butikk som følger magefølelsen. Hvilken musikk og folk man vil jobbe med går alltid foran økonomi for oss, sier innehaver Kristian Kallevik i platebutikken Tiger i Hammersborggata.
Tidligere i høst skapte Kristian Kallevik og platebutikken Tiger i Hammersborggata i Oslo sentrum furore da de "bannet i kjerka" og sa de ikke ville være med på Record Store Day.
Record Store Day er en egen dag der platebutikker verden over markerer at fysisk musikkformat som plater bør gå foran streaming.
Selger også kassetter
— De store plateselskapene har kuppet konseptet for å melke gammel musikk-katalog. I stedet for å løfte frem det nye, unike og spennende, resirkulereres det gamle og kjente, mener Kristian Kallevik.
Platebutikken Tiger vil være uavhengige av det strømlinjeformede musikkmarkedet. Som det står på deres hjemmesider:
Annonse
"Vårt mål er å formidle ny musikk som vi liker og synes er viktig, men som ofte går under radaren hos resten av kulturnorge”.
Langs de gulmalte veggene står bord med kasser fulle av vinylplater. Og på veggene henger ulike platecover fra fjern og nær. I en egen hylle er det til og med et eget utvalg av kassetter til salgs.
— Vi er en butikk som følger magefølelsen. Hvilken musikk og folk man vil jobbe med går alltid foran økonomi for oss, sier Kallevik.
Tiger har egentlig røtter tilbake til sent på 1980-tallet da musikksjangeren hardcore fikk fotfeste i Oslo. Tor André Knudsen var initiativtaker og hadde det omreisende konseptet “platebutikk i plastpose”. Han startet Tiger i 1996. Da Knudsen gikk bort i 2003 overtok Kristian Kallevik driften.
I begynnelsen hadde platene prislapper med dollar. Mesteparten var importert fra USA. Og det var ganske smalt utvalg. Det meste var amerikansk hardcore og punk.
— Vi tenke at det var litt snodig at vi stod her i Oslo og frontet utenlandske band, da vi først og fremst burde representert de lokale bandene og heller få disse ut i verden, sier Kristian Kallevik.
— Vi snudde vekta. Vi skal være her for vårt miljø, og gjøre det synlig internasjonalt. Og så sper vi på med den kuuleste musikken vi kjenner fra utlandet. Hovedelementet er de lokale kreftene, sier innehaveren av Tiger.
Butikken er også en møteplass der folk som har vanket blant kassene med vinyl har endt opp med å starte band sammen. Andre stamkunder har endt opp som ansatte og står bak disken i dag. Flesteparten av de ansatte spiller i ulike band, og er utgitt på Tigers eget plateselskap Fysisk Format.
— Folk har litt forskjellig forståelse av hva Tiger er, hvilken profil vi har. Noen av de som har vært med oss lenge er opptatt de gamle postordrekatalogene med musikk som vi hadde på sent 1990-tall. Da kunne man til og med sende oss brev for å bestille plater, smiler Kallevik.
Men mye er likt fremdeles, selv om bredden i platehyllene har blitt litt større. Og de tar bestillinger på nettbutikken, arrangerer bandcamp og har ulike digitale løsninger. Tiger styrer den digitale distribusjonen for en “haug med lokale band”. Fra kjelleren drives plateselskapet Fysisk Format og distribusjonsselskapet Diger.
Både norske og utenlandske band som besøker Oslo kommer innom den særegne platebutikken i Hammersboggata. Utenlandske artister kommer innom og henter såkalt merchandise. Det vil si t-skjorter, caps`er og annet med bandets navn eller platetittel på, som Tiger selger for artistene i butikken.
— Vi er en forlenget arm for norske band fra Bergen, Tromsø eller Trondheim, sier Kallevik.
Også utenlandske artister finner veien til platebutikken med de gulmalte veggene. Punk- og hardcorelegenden Henry Rollins, best kjent fra bandet Black Flag og senere som soloartist. Men også kjent som radiovert og skuespiller. Rollins var nesten en time i lokalet og bladde seg gjennom bunkene med vinylplater.
— Jeg angrer på at jeg ikke fikk tatt et bilde av Henry Rollins, sier Kristian Kallevik.
— Han pratet en masse og hadde energi som en 16-åring. Og fortalte stolt om alle artistene han kjente etterhvert som han kom over platene deres her i butikken, ler innehaveren av Tiger.
— Vi er en overraskelsesbutikk
— Men andre som kommer innom her er både kunder og stjerner. Som Robbie fra Hjerteslag, og Hilma og Ivar Nikolaisen. Men egentlig kommer alle mulige folk hit og får musikktips.
Selv om platesalget generelt sett har tatt seg opp de siste årene, har ikke det nødvendigvis hatt en stor innvirkning på Tigers omsetning. De befinner seg i det mer alternative markedet.
— Vi bryr oss om de ulmende, knapt synlige tingene som foregår i undergrunnen, med andre ord den lekegrinda der det ikke er for stort kommersielt press, og band kan utvikle seg over lang tid og uttrykke en visjon uten å ta markedshensyn, sier Kallevik.
— Men vi skal være en overraskelsesbutikk. Her kommer du og får tips og blir eksponert for noe uventet og uforutsigbart. Du får kanskje ikke alltid det de forventer, men har du hørt om det, det eller det bandet? Dette er en ny bra skive, avslutter Kristian Kallevik.