Birte Sjule (44) har siden 2009 vært direktør for trikkene i Sporveien. Nå blir hun konsernsjef for hele selskapet.Foto: Simen Preståsen / Sporveien
Sporveien får ny sjef: Birte Sjule (44) blir den første kvinnelige topplederen i Norges største kollektivselskap
Norges desidert største kollektivselskap, Sporveien, får ny konsernsjef. Cato Hellesjø går av og inn kommer Birte Sjule (44). Hun blir Sporveiens første kvinnelige toppleder siden oppstarten med trikk i 1875.
Hun er opprinnelig fra Mo i Rana, men har bodd i Oslo siden 2005. Sporveiens nye toppsjef, Birte Sjule (44), kommer fra stillingen som direktør for Sporveien Trikken AS.
— Med Birte Sjule får Sporveien en sterk og god konsernsjef med alle forutsetninger for å videreføre og videreutvikle det viktige arbeidet som er lagt ned gjennom mange år for å skape et effektivt og velfungerende kollektivsystem i Oslo, sier Sporveiens styreleder Thor Gjermund Eriksen.
Dermed rekrutterer styret i Sporveien den nye konsernsjefen fra egne rekker. Sjule blir nå øverste sjef også for T-banen og styreleder for bussene gjennom Sporveiens datterselskap Unibuss.
Annonse
I Oslo Sporveiers Arbeiderforening (OSA) er de også fornøyd med valget av ny konsernsjef fra selskapets egne rekker.
— Vi kjenner Birte Sjule som en samarbeidsorientert og løsningsbasert leder som skaper gode resultater gjennom tillitsbaserte prosesser og bedriftsdemokrati, sier OSA-leder Ola Floberg.
— Jeg føler meg trygg på at hun vil fortsette det gode samarbeidet vi har i Sporveien med utgangspunkt i Sporveismetoden og den integrerte konsernmodellen vi står sammen om i Sporveien, sier Floberg.
— Jeg gleder meg veldig til å ta fatt på nye og viktige oppgaver. Det er et stort ansvar å lede Sporveiens nærmere 4.000 dyktige medarbeidere, som hver eneste dag sørger for at alle som reiser med trikk, T-bane og buss i Stor-Oslo kommer dit de skal på en så effektiv måte som mulig, sier Birte Sjule om sin nye jobb.
Gigantisk omstilling under Cato Hellesjø
Den avtroppende konsernsjefen, Cato Hellesjø, takker til våren for seg i Sporveien. Da har 67-åringen i over et tiår ledet en gigantisk omstilling i det kommunale selskapet han overtok ledelsen av i 2009.
I løpet av den siste tiårsperioden har Sporveien gjennomført et langsiktig endring der selskapet har effektivisert virksomheten med utrolige 1,2 milliard kroner i årlig effekt.
67-åringen forlater toppstillingen i Norges største kollektivselskap med visshet om at Sporveien aldri har gått bedre enn under hans ledelse.
Samtidig får Hellesjø bedre tid til å skjøtte vervet som styreleder for Bane Nor. Der det er nok å henge fingrene i for tiden.
Cato Hellesjø har siden tiltredelsen i 2009 fått med seg fagforeningene i Sporveien på effektivisering i milliardklassen.
Det har selskapet blant annet fått til ved å samle alle tjenester under ett tak. Altså det motsatte av å konkurranseutsette deler av driften.
— Viktig at det endelig blir kvinnelig toppleder
— Det er jo de samme trikkeførerne som kjører uansett. Jeg tror veldig på å gjøre ting innenfor den strukturen vi har. Det koster alltid penger å kontrollere og det er mye enklere å gjøre ting riktig første gang, sa Hellesjø til NRK i fjor.
Nå takker han altså for seg, og arvtakeren blir Sporveien første kvinnelige toppsjef. Det mener Rødts Siavash Mobasheri var på høy tid.
— Først vil jeg gratulere Birte Sjule med jobben. Og si at det er bra med en toppleder som allerede kjenner den modellen Sporveien har jobbet med under Cato Hellesjø, sier Rødt gruppeleder og samferdselspolitiske talsperson i bystyret.
— Når det er sagt så er det selvsagt også viktig at en kvinne endelig blir toppleder i Norges største kollektivselskap. Det var på overtid, det er jo drevet sporvogndrift i Oslo siden 1875, sier Mobasheri.
Håper det blir slutt på bussanbud
Nå håper Rødt-politikeren at Birte Sjule legger frem argumenter som kan overbevise det politiske flertallet i bystyret om at også all bussdrift i byen bør samles under Sporveien.
Rødt-politikeren vil at det blir slutt på at bussruter anbudsutsettes.
— Bussdrift må være i kommunal regi. Selv om dette er politisk bestemt, så kan Sjule og Sporveien gi politikerne gode faglige grunner for å få slutt på anbud. Slik at også bussene driftes av det kommunale selskapet Sporveien, sier Rødt-politikeren.