Fornøyde sporveisansatte ble feiret med blomster i morges. – Vi kom gjennom uten alvorlige skadet, sier Rune Bjerkås (t.v.), prosjektleder i Sporveien. Her med de to andre ansvarlige prosjektlederne; Yasin Abdi Ismail og Henning Johnsen.Foto: Oskar Aas
Ansatte og passasjerer strålte om kapp da Furusetbanen og Østensjøbanen igjen
Sporveisansatte og pendlere smilte stort da den første nye T-baneruten i Oslo på syv år åpnet, til glede for 43.000 mennesker. – Dette har vi gledet oss til.
Journalister, politikere og Sporveisansatte ble møtt med
musikk, kaffe og boller, idet de møtte opp på Stortinget T-banestasjon for å
feire åpningen av nye T-banestrekninger i morges. På veien opp mot Skullerud
ble det holdt taler på T-banen.
Siden 18. mai har T-banetrafikken på Østensjø- og
Furusetbanen vært stengt for å fullføre byggingen av Oslos nye T-banetrasé
mellom Brynseng og Hellerud. I stengeperioden har Sporveien bygd ferdig den nye
Hellerud-tunnelen, montert to bruer og samtidig gjort omfattende oppgraderinger
på Furusetbanen.
– For Sporveien er dette en dag med historisk sus. For
første gang på sju år åpner vi en ny T-banetrasé. Vi er stolte over å bidra til
at Oslo blir en enda bedre by å bo i og for å ha levert et prosjekt i tråd med tidsplanen
og kostnadsrammen, sier Birte Sjule, konsernsjef i Sporveien.
Fornøyde pendlere
En som får nyte fordelene med det forbedrete tilbudet er Erik
Lothe, som daglig tar banen til sentrum. – Dette har jeg gledet meg til. Jeg er
veldig fornøyde med Sporveien, sier han.
Annonse
Hver dag kjører 43 000 osloboere strekningen som i dag åpnet.
Den nye 400 meter lange Hellerudtunellen minsker tiden det tar å komme til
sentrum med 30 sekunder, og den gamle traseen er gjort om til turvei.
Bedre tilgjengelighet
I tillegg til arbeidet mellom Brynseng og Hellerud, er det
gjort en hel del arbeid for å gjøre tilgjengeligheten på stasjonene bedre. Det
vil si ledelinjer for blinde og svaksynte, nytt høyttaleranlegg, 13 km nye
skinner, redusert avstand til plattformen og bedre belysning på syv av
stasjonene opp mot Mortensrud.
– Kollektivtrafikken i Oslo skal være for alle, og det er
godt å se at tiltakene som er gjennomført bidrar til en mer tilgjengelig by,
sier Birte Sjule.
– En festdag
Også byråd for miljø og samferdsel Sirin Hellvin Stav gledet
seg over at T-banen er i full drift igjen.
– Dette er en festdag! Vi må si tusen takk til alle
passasjerer som har kjørt buss for bane i 3,5 måned, i påvente av åpningen. Det
har utvilsomt vært frustrerende til tider å sitte i saktegående kø mellom alt
for mange privatbiler.
– Jeg vil også rette en stor takk til Sporveien og alle som
har jobbet gjennom uker og måneder for å ferdigstille dette store og krevende
prosjektet, sier byråd Stav i en pressemelding.