Fornøyde sporveisansatte med blomster. Yasin Abdi Ismail i midten. Rune Bjerkås til venstre.
Fornøyde sporveisansatte ble feiret med blomster i morges. – Vi kom gjennom uten alvorlige skadet, sier Rune Bjerkås (t.v.), prosjektleder i Sporveien. Her med de to andre ansvarlige prosjektlederne; Yasin Abdi Ismail og Henning Johnsen.

Ansatte og passasjerer strålte om kapp da Furusetbanen og Østensjøbanen igjen

Sporveisansatte og pendlere smilte stort da den første nye T-baneruten i Oslo på syv år åpnet, til glede for 43.000 mennesker. – Dette har vi gledet oss til.

Publisert

Journalister, politikere og Sporveisansatte ble møtt med musikk, kaffe og boller, idet de møtte opp på Stortinget T-banestasjon for å feire åpningen av nye T-banestrekninger i morges. På veien opp mot Skullerud ble det holdt taler på T-banen.

Siden 18. mai har T-banetrafikken på Østensjø- og Furusetbanen vært stengt for å fullføre byggingen av Oslos nye T-banetrasé mellom Brynseng og Hellerud. I stengeperioden har Sporveien bygd ferdig den nye Hellerud-tunnelen, montert to bruer og samtidig gjort omfattende oppgraderinger på Furusetbanen.

Sven Stensvåg og Camilla Dingsøyr
Sven Stensvåg og Camilla Dingsøyr, fra Sporveien, feirer med kaffe og boller.

– For Sporveien er dette en dag med historisk sus. For første gang på sju år åpner vi en ny T-banetrasé. Vi er stolte over å bidra til at Oslo blir en enda bedre by å bo i og for å ha levert et prosjekt i tråd med tidsplanen og kostnadsrammen, sier Birte Sjule, konsernsjef i Sporveien.

Konsernsjef Birte Sjule i Sporveien
Konsernsjef Birte Sjule i Sporveien var stolt av at prosjektet både holdt seg innenfor prisen og tiden som var planlagt.

Fornøyde pendlere

En som får nyte fordelene med det forbedrete tilbudet er Erik Lothe, som daglig tar banen til sentrum. – Dette har jeg gledet meg til. Jeg er veldig fornøyde med Sporveien, sier han.

Hver dag kjører 43 000 osloboere strekningen som i dag åpnet. Den nye 400 meter lange Hellerudtunellen minsker tiden det tar å komme til sentrum med 30 sekunder, og den gamle traseen er gjort om til turvei.

Sporveien markerte den nye Hellerudtunellen i dag.
Sporveien markerte den nye Hellerudtunellen i dag.

Bedre tilgjengelighet

I tillegg til arbeidet mellom Brynseng og Hellerud, er det gjort en hel del arbeid for å gjøre tilgjengeligheten på stasjonene bedre. Det vil si ledelinjer for blinde og svaksynte, nytt høyttaleranlegg, 13 km nye skinner, redusert avstand til plattformen og bedre belysning på syv av stasjonene opp mot Mortensrud.

– Kollektivtrafikken i Oslo skal være for alle, og det er godt å se at tiltakene som er gjennomført bidrar til en mer tilgjengelig by, sier Birte Sjule.

– En festdag

Også byråd for miljø og samferdsel Sirin Hellvin Stav gledet seg over at T-banen er i full drift igjen.

Sirin Hellvin Stav og Birte Sjule, Sporveien
Byråd Sirin Hellvin Stav klipper snoren ved åpningen av Furusetbanen og Østensjøbanen.

– Dette er en festdag! Vi må si tusen takk til alle passasjerer som har kjørt buss for bane i 3,5 måned, i påvente av åpningen. Det har utvilsomt vært frustrerende til tider å sitte i saktegående kø mellom alt for mange privatbiler.

– Jeg vil også rette en stor takk til Sporveien og alle som har jobbet gjennom uker og måneder for å ferdigstille dette store og krevende prosjektet, sier byråd Stav i en pressemelding.

Powered by Labrador CMS