Den gamle T-banetraseen vil ha god plass til både gående og syklister.

Nå gjøres T-banesporet om til grønn og frodig turvei. - En god investering i folkehelse, trivsel og miljø

— New York har sin berømte High Line, og nå får Oslo sin egen historiske turvei basert på en gammel skinnegående trasé, forklarer byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav (MDG).

Publisert

Den gamle T-banetraseen mellom Hellerud og Bryn skal nå gjøres om til en grønn og frodig turvei, når T-banen legges i tunnel fra høsten av.

— Jeg tror lokalbefolkningen på Hellerud, Tveita og Bryn blir imponert over hvor bred og fin den nye turveien deres blir. Her er det trygt og fint for både barn og voksne å sykle eller gå, den er perfekt for joggere som vil ha litt stigning – og kanskje er den bratt nok til å bli akebakke når snøen legger seg til vinteren, sier byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav (MDG) i en pressemelding.

— Veldig glad for at finansieringen er på plass

Den siste delen av traseen skal fortsatt brukes av T-banen, og det har derfor vært en utfordring å sikre en god tilkomst til turveien. Nå har byråd Stav og byrådsavdelingen funnet finansiering som sikrer tilkomst til turveien fra rett nedenfor Hellerud T-banestasjon.

Byråd Sirin Stav (MDG) og Sporveissjef Birte Sjule er glade for at den gamle T-banetraseen blir gjort tilgjengelig for flest mulig gående og syklister.

— Uten god tilkomst til turveien ville vi risikert at denne grønne perlen ble stående nærmest ubrukt. Derfor er vi veldig glade for at nødvendig finansiering er kommet på plass, ikke minst for hundrevis av nye beboere i Fyrstikkbakken som får en rask og trygg vei rett opp til T-banestasjonen. På denne måten gjør vi det enkelt for disse å velge kollektivtrafikk når de skal reise, sier konsernsjef i Sporveien, Birte Sjule.

Turveien vil beholde elementer fra Sporveiens virksomhet som en historisk dokumentasjon på at det er kjørt trikk og t-bane på strekningen.

— New York har sin berømte High Line, og nå får Oslo sin egen historiske turvei basert på en gammel skinnegående trasé. Kanskje kan vi også i årene fremover videreutvikle turveien enda mer i en slik retning, til glede for både de som bor i området og folk fra andre steder i byen, sier Sirin Stav videre.

— En god investering i folkehelse

Nesten hele traseen opp fra Bryn til Hellerud frigjøres når T-banen får tunnel. I den siste delen opp til Hellerud T-banestasjon skal T-banen fortsatt kjøre inn til stasjonen.

Et minne om 100 år med sporveistrafikk: Østensjøveien bru rives denne helga, men rett ovenfor har man bevart noen T-baneskinner som skal ligge som et minne om den rike kollektivhistorien den nye turveien har.

Byråden sier det har vært en utfordring å få på plass en kostnadseffektiv og god løsning.

— Nå har vi heldigvis funnet en kreativ løsning, der tilkomst til T-baneveien vil skje via en bordgang, altså opphøyet turvei på stylter. Det måtte til, siden det ellers ville blitt alt for bratt i skråningen ved siden av ny T-banetrasé, forteller Stav

Forventet kostnad er 11 millioner kroner, inkludert grunnerverv, bygging og tilpasning.

— Dette er en god investering i folkehelse, trivsel og miljø. T-baneveien gjør det lett for folk å gå tur, gå til T-banen, sykle mellom Bryn og Hellerud, eller rett og slett være ute og leke, trene og hygge seg, sier byråden videre.

Powered by Labrador CMS