Politiet i Oslo mener den omfattende forbudsskiltingen innenfor Ring 1, som en følge av "Bilfritt byliv" er en dårlig løsning. Illustrasjonsfoto: Bilfritt sentrum
Politiet kritisk til den utstrakte gateskiltingen ved Bilfritt byliv
Oslopolitiet er skeptiske til bruken av trafikkskilt for å sette ut i livet det kommunale Bilfritt byliv-prosjektet. � Folk mister respekten for gateskilting.
Tirsdag arrangerte Byutviklingskomiteen åpen høring i forbindelse med det kommunale Bilfritt byliv-prosjektet. Her møtte oslopolitiet og representanter for byens nødetater.
I forkant av høringen leverte Oslo politidistrikt en svært kritisk høringsuttalelse til byens politikere. Oslopolitiet er lite begeistret for at innføringen av programmet er gjort ved en utstrakt omskilting av sentrumsgatene.
Bekymret for trafikkskiltingen
— Politiet er bekymret for at den omfattende bruken av skilting for å endre trafikkflyten inenfor Ring 1 vil føre til redusert respekt blant bilistene for trafikkskilting, sier politioverbetjent Inge E. Brekke i høringsuttalelsen.
Politiet har allerede i dag en utfordring når det gjelder etatens håndhevelse av trafikkskilting, ifølge Brekke.
Annonse
— En håndheving av forbudene i sentrum vil gå ut over vår mulighet til å drive forebyggende trafikktjeneste, sier politioverbetjenten.
Politiets kontroller viser at det allerede i dag er minkende respekt for skiltingen i byens gater. En stor del av lovbruddene gjøres av yrkessjåfører. I planen bak Bilfritt byliv er det ikke meningen at disse skal berøres av de nye trafikkbegrensningene.
— Skilting er til for å bedre trafikksikkerheten
Politiet mener skilting i trafikken bør begrenses. Skilting bør hovedsaklig brukes når det er fare for trafikksikkerheten, mener trafikkpolitiet.
— Det primære formålet ved å bruke trafikkskilt er trafikksikkerheten. Skilting kan også brukes når det gjelder å bedre fremkommeligheten, sier Brekke.
Han viser til at politiet opplever at bymiljøetaten, som skiltmyndighet, av og til bruker skilting ved omregulering, uten at det foreligger en tilstrekkelig trafikkfaglig vurdering i forkant av stengningen. Som et eksempel trekker han fram omreguleringen av Prinsens gate.
— Vi ser at skiltingen ikke nødvendigvis reduserer trafikken.
I høringsuttalelsen understreker politiførstebetjenten at politiet skal være varsomme med å legge seg opp i kommunens prioriteringer. Han mener likevel det finnes flere andre tiltak kommunen heller burde benytte.
— Vi mener det finnes en rekke andre tiltak, som i liten grad krever respekt for skiltingen eller vår håndhevelse av skiltingen. Eksempler på slike tiltak er konstruksjon av automatiske trafikkbommer eller bomstasjoner, skriver han.
Oslopolitiet ber nå byrådet se til andre byer i Europa for å finne løsninger for å få ned trafikken i sentrum.
— Vi mener andre virkemidler må til for å oppfylle visjonene i prosjektet. Byrådet bør se til andre byer i Europa, hvor de benytter tiltak som ikke krever at politiet blir involvert, sier Brekke.
— Byrådet snur det døve øret til
Nestleder i byutviklingskomitéen, Camilla Wilhelmsen (Frp), var den som stilte krav om den åpne høringen tirsdag.
— Vi ser at nødetatene har store bekymringer rundt framkommeligheten i sentrum og andre deler av prosjektet. Her virker det som byrådet har snudd det døve øret til, sier Wilhelmsen til VårtOslo.
Nestlederen håper nå byråd Hanna Marcussen og hennes kolleger tar nødetatenes bekymringer på alvor.
— Når en hørte byrådens svar i dag, kan du saktens lure på hvor alvorlig hun tar nødetatens bekymringer rundt prosjektet. Nå håper jeg virkelig byrådet tenker seg om en gang til, sier hun.
Kan se vekk fra innsigelsene
Byråd for byutvikling, Hanna E. Marcussen (MdG), er kjent med politiets bekymringer. Hun lover å se på innspillene.
— Vi skal se på alle innspillene som er kommet i forbindelse med høringen. Selv er jeg ikke så bekymret for at respekten for skiltingen vil bli mindre som følge av dette prosjektet.
Byråden mener prosjektet er så viktig å få gjennomført at byrådet kan velge å se bort fra politiets innsigelser, ifølge Marcussen.