Geir Gundersen er bekymret for at flere og flere parkeringsplasser for handikappede blir borte i Oslo sentrum. Foto: Christina Hantho

— Jeg merker til stadighet at handikap-parkeringer i sentrum enten er fjernet eller midlertidig stengt

Geir Gundersen frykter at bilfritt byliv kan gå utover handikappedes mulighet til å benytte seg av Oslos kulturtilbud. 

Mange parkeringsplasser i Oslo sentrum stenges på grunn av omlegging og veiarbeid, og planene om et bilfritt sentrum vil også innebære færre. Geir Gundersen er avhengige av å benytte seg av bil, og opplever at det begynner å bli vanskeligere å finne parkeringsplass.

— Bilen er en forlengelse av meg selv, sier Geir Gundersen.

Parkering ved rådhuset. Foto: Christina Hantho

Kjører i ring på jakt etter parkering

Gundersen ble i ung alder rammet av sykdommen poliomyelitt. Å leve med en slik sykdom kan forhindre de med et handikapp i å utføre enkelte dagligdagse handlinger, som det å hive seg på sykkelen eller å hoppe på en buss.

— Jeg benytter bilen etter mine behov, og den gjør det mulig å nå destinasjoner uten å slite meg ut. Samtidig som vi skal tilpasse oss situasjonen vi er i og samfunnet vi lever i, ønsker vi jo å gjøre hverdagen litt enklere, sier Gundersen.

Han frykter at mangelen på parkeringsplasser vil hindre ham og andre i samme situasjon til å kunne benytte seg av byens kulturtilbud, og forteller at han og kona til stadighet ender opp med å kjøre rundt i ring i sentrum, på jakt etter parkeringsplasser.

Parkeringsplasser som ikke kan brukes på grunn av bygging. Foto: Christina Hantho
Handikap-parkeringsplass. Foto: Christina Hantho

Noen plasser fjernet uten erstatning

Leder i Norges Handikapforbund Oslo, Magnhild Sørbottensier til VårtOslo at de er i god dialog med Bilfritt byliv, og har fått lovnad om at det ikke skal bli færre, men flere handikapparkeringsplasser.

— Noen plasser er flyttet på, andre er midlertidig stengt på grunn av veiarbeid. Likevel har noen plasser blitt fjernet uten erstatning eller god grunn. Dette har vi tatt opp med Bymiljøetaten, sier Sørbotten.

— Jeg kan gjerne være en sympatisk borger og støtte opp under et bilfritt sentrum, men samtidig er jeg nødt til å ta hensyn til oss med andre behov og tilretteleggelser, sier Gundersen.

Gundersen forteller at han og kona ofte ender opp med å kjøre i ring i sentrum på let etter parkeringsplasser. Foto: Christina Hantho

Gundersen mener at det er altfor få parkeringsplasser reservert til de med handikapp i byen.

— Med handikap-løyve kan man parkere på alle parkeringsplasser som egner seg for personbil, men disse er det krig om, sier Gundersen.

— De parkeringsplassene jeg i hovedsak skal benytte meg av, handikap-plassene, merker jeg til stadighet at enten er fjernet eller midlertidig stengt.

— Alle handikap-parkeringsplasser er beholdt

Kommunikasjonssjef i Bilfritt byliv, Bjørnar Sølvik-Jensen, sier at  byens tilbud skal kunne utnyttes av alle og at det harr har blitt gjennomført tiltak som har redusert tilgjengeligheten til noen av tilbudene i sentrum.

Parkeringsplassen er borte på grunn av bygging i sentrum. Foto: Christina Hantho

— Men muligheten til å parkere utover av- og påstigning er borte i pilotområdene, sier han.

— Alle handikap-parkeringsplassene i prosjektområdene for bilfritt byliv er beholdt. Det er lagt vekt på at det skal være mulig å komme fram til alle målpunkter i området med bil eller taxi.

Sølvik-Jensen forteller at ledig kapasitet for handikap-parkeringsplasser i sentrum har vært på 50 til 60 prosent siden 2007.

—  Bilfritt byliv hadde møte med Handikapforbundet i mars i år hvor vi gikk gjennom alle fokusområdene hvor tiltak er gjennomført i 2017. En positiv utvikling for folk med nedsatt bevegelighet er økt tilgang på offentlig møblering slik at det går an å ta seg en hvil og betrakte bylivet når man er ute og bruker byen vår.

Powered by Labrador CMS