Elbussentusiast Stian Nandrup var sammen med byråd Lan Marie Berg med på den første turen med kunder fra da Norgesbuss kjørte fra Vippetangen mot Tonsenhagen i desember i fjor. Foto: Ruter

Satsingen på elbusser skyter nå kraftig fart. Til neste år får vi 70 nye, miljøvennlige busser

I alt 13 bussruter får nye elektriske busser. En stadig grønnere kollektivtransport vil sette sitt preg på Oslo som europeisk miljøhovedstad neste år.

Med de seks elbussene som allerede testkjører, vil Oslo i 2019 ha totalt 76 elbusser, hvorav 52 er leddbusser.

–  Det finnes det omtrent 1000 elbusser i Europa, så med dette vil Oslo ha en betydelig andel elbusser sammenlignet med andre europeiske byer. Oslo får Nordens største flåte med elektriske leddbusser, sier miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg.

Utslippsfri transport i 2028

Rekordmange reisende tar buss, trikk, T-bane, tog og båt. I fjor vokste passasjerantallet med 5,9 prosent, mens stadig færre kjørte bil. Ruter har som mål at kollektivtransporten i hovedstadsområdet skal være utslippsfri i løpet av det neste tiåret.

Byråd Lan Marie Nugyen Berg (MdG). Foto: MdG

– Jeg er opptatt av å gjøre det attraktivt å reise miljøvennlig og la bilen stå. At vi i 2019 får hele 70 nye flotte elbusser på de tunge bussrutene i Oslo vil bidra til renere luft, mindre støy, og en behageligere reise. Dette blir en flott markering av Oslos år som Europas miljøhovedstad, sier Nguyen Berg.

I rapporten «utslippsfri kollektivtransport i Oslo og Akershus» har Ruter beregnet at spesialtransporten kan bli utslippsfri i 2022, båtene i 2024 og hele bussflåten i 2028.

En politisk villet satsing

– Vi ser resultatet av en politisk satsing på miljøtiltak og en felles vilje til å få på plass fremtidsrettet og utslippsfri kollektivtransport. Å få flere elbusser i drift vil gi oss alle verdifull læring, sier administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen, i en pressemelding.

For å etablere en større flåte med elbusser, har Ruter inngått avtale med Unibuss, Nobina og Norgesbuss. Hensikten er å bytte ut dieselbusser med elbusser raskere enn kontraktene tilsier. Startskuddet for elektrifiseringen gikk i november i fjor, da den toårige piloten med seks elbusser startet opp på linje 31, 60 og 74. De samme busselskapene er med på dagens storsatsing på elektriske busser.

Øystein Svendsen (Unibuss), Atle Rønning (Norgesbuss), Jan Volsdal (Nobina), markedsdirektør Ellen Rogde i Ruter og byråd Lan Marie Berg står bak den nye elbuss-satsingen. Foto: Ruter

Landets mest brukte busslinje mer miljøvennlig

I løpet av våren 2019 setter Unibuss totalt 40 nye elbusser i trafikk i Oslo. Selskapet kjøper inn 30 elektriske leddbusser som skal kjøre på linje 20, 21, 28, 34, 37 og 54 i indre by i Oslo. Bussene skal lades på bussgarasjen på Alnabru.

I tillegg anskaffer Unibuss ytterligere ti elbusser som settes inn på linje 74. På denne linjen kjører det i dag to elektriske busser i pilotdrift. Denne linjen blir dermed helelektrisk. Bussene skal fortsatt lades ved hjelp av pantograf, såkalt underveislading, på endeholdeplassene på Mortensrud og i Vika.

Linje 31 har, som Norges mest trafikkerte busslinje, 50 000 passasjerer per dag. Norges to første elektriske leddbusser kjører mellom Grorud og Snarøya allerede, men i løpet av våren neste år kommer det etter planen 20 nye elektriske leddbusser på denne linjen. Disse lades på bussanlegget på Jernkroken.

Linje 60 blir helelektrisk

Norgesbuss vil sette inn ti elbusser på linje 33, 60, 62, 63 og 66 våren 2019. På linje 60, mellom Vippetangen og Tonsenhagen, kjører det to elbusser i pilot fra før. Denne linjen blir nå helelektrisk, og bussene vil lade via pantografen på Vippetangen. I tillegg blir det depotlading på bussgarasjen i Persveien.

Kostnadene på å sette inn 70 elbusser med tilhørende infrastruktur er på inntil 850 millioner kroner i perioden 2019-2029. I denne summen ligger merkostnad for anskaffelse og drift av elbuss, infrastruktur til lading og strøm, i tillegg til omstillingskostnader knyttet til at ny teknologi tas i bruk.

På disse linjene vil de nye elbussene kjøre. Illustrasjon: Ruter
Powered by Labrador CMS