Tegning: Niels Torp

Frogner SV slakter parkeringsanlegget for elbil på Frogner

— Det vil kunne føre til økt bilbruk, sier Frogner SV om det såkalte mobilitetshuset som Oslo Ap vil ha, med plass til inntil 600 elbiler.

Oslo Ap vil at verdens største såkalte mobilitetshus skal bygges på Frogner, og får støtte av Carl I. Hagen og FrP. Det er et underjordisk anlegg for inntil 600 elbiler, og i tillegg sykler og scootere, og med et betydelig innslag av delebiler.

Men nå viser det seg at Frogner SV er betraktelig mindre entusiastiske, til tross for prosjektets uttalte miljøprofil og fokus på nullutslipp.

— I byrådserklæringen er det et mål at biltrafikken i Oslo skal reduseres med 20 prosent i perioden 2015-2019. 600 nye parkeringsplasser vil jobbe mot denne målsetningen. Tilrettelegging for parkering vil kunne føre til økt bilbruk, og vi er redd dette ikke oppveies av effekten av økt bildeling, sier Karin Harnæs Hoel, leder i Frogner SV, til VårtOslo.

— I forbindelse med forbedringen av sykkelveinettet vil noe gateparkering bli fjernet, men det nye parkeringshuset vil hvis det blir bygget, mer enn oppveie for dette, sier hun.

Vil heller ha bedre kollektivtilbud

Hoel mener også at det blir for dyrt å bygge mobilitetshuset, og slår et slag for andre og billigere miljøtiltak.

Karin Harnæs Hoel, leder i Frogner SV. Foto: Privat

— Istedenfor å bygge et nytt parkeringsanlegg, bør det satses på et bedre kollektivtilbud og lettere fremkommelighet for sykkel. Utbyggingen av et stort underjordisk parkeringsanlegg er ikke gratis, og vi mener andre tiltak vil gi bedre miljøgevinst for pengene, sier hun.

Er ikke mot elbiler

Ifølge Hoel er Frogner SV for både elbiler og bildeling, men på gateplan.

— Vi anerkjenner at folk vil ha behov for bil av og til. Det er ønskelig at det ved disse tilfellene i størst mulig grad brukes elbil og/eller bildeling. Løsningen på dette mener vi ikke er et underjordisk parkeringsanlegg, men å gjøre alle vanlige parkeringsplasser på gateplan ladeklare, i tillegg til å legge til rette for bildeling i mye større grad enn i dag.

Hun sier at behovet for bil gjerne oppstår når man har mye å bære på eller har vansker med å bevege seg, og at lett tilgjengelige plasser på gateplan spredd i hele bydelen da er bedre enn en "parkeringskjeller" som vil være et stykke unna for mange av brukerne.

— En ond sirkel

Frogner SV er i tillegg skeptiske til at mobilitetshuset vil stimulere til økt bruk av elbil fordi Grønnere Oslo, firmaet bak prosjektet, sier at det kan bli nødvendig med en overgangsperiode med fossilbiler inntil nok mennesker på Frogner har elbil.

— Det fremkommer at det ikke er nok elbiler på Frogner til å fylle opp alle plassene, slik at fossilbiler i et udefinert tidsrom vil kunne benytte anlegget. Vi ser ikke hvordan det skal stimulere folk til å velge elektrisk, når de får en innendørs plass til den forurensende bilen de allerede har så lenge ikke nok folk har valgt å bytte. Dette virker som en ond sirkel, sier Hoel.

Hun slår også et slag for sykkelen.

— Sykkelparkering trengs der folk bor og jobber, ikke i underjordiske anlegg som det tar lang tid å komme seg inn og ut av. Vi må gjøre det enklere å velge sykkelen, ikke vanskeligere.

 

Powered by Labrador CMS