Beboere i Sporveisgata er frustrerte over at beboerparkeringen forsvantFoto: Lars Nilssen
Beboerne på Bislett opplevde at beboerparkeringene deres forsvant til bildeling. Nå står i stedet leiebiler på plassene
Beboerne i Sporveisgata så sju av elleve parkeringsplasser for beboerparkering forsvinne. Nå har Bislet Bilutleie stilt opp utleiebiler på plassene. Flere steder i indre by blir beboerparkeringene borte.
Beboerne i Sporveisgata i bydel St. Hanshaugen mistet sju av elleve parkeringsplasser fra beboerparkeringen. Plassene ble i stedet overført til en prøveordning for bildeling i området. Så langt, så vel.
Men nå viser det seg at plassene til bildelingsordningen blir brukt av leiebilfirmaet Bislet Bilutleie som oppstillingplass for sine leiebiler. Bislet Bilutleie er en av aktørene som samarbeider med bymiljøetaten om bildelingsordningen i Oslo indre by..
Ingen forskjell mellom utleie og bildeling
– Det er i praksis ingen forskjell mellom bildeling og tradisjonell bilutleie. Bilene som er utplassert på bildelingsplassene vi har blitt tildelt i prøveordningen, er tilgjengelig for alle våre kunder og leies ut enten via våre utleiekontorer på Bislet eller Sogn. Utenom våre åpningstider har vi utlevering av biler via nøkkelboks med kode og etter hvert via en app som er under utvikling, sier daglig leder i Bislet Bilutleie, Lasse Dahl.
– Vi skiller ikke mellom utleiebiler og bildelingsbiler, da dette er det samme. Det beror derfor på en misforståelse når det uttales at bilene som står på bildelingsplassene er utleiebiler og ikke med i bildelingsordningen. Alle våre biler er utleiebiler og bildelingsbiler, da dette er to sider av samme sak, sier Dahl.
Når tilbudet nå blir dårligere for oss som har betalt for beboerparkering, ønsker jeg et rimeligere tilbud. Det er i hvert fall vanlig forretningsskikk, mener beboer Lars Nilssen i Sporveisgata.
Bildelingsordningen i regi av bymiljøetaten er en prøveordning, som ble innført av byrådet i Oslo den 12. september 2019. Prøveordningen har i første omgang en varighet på to år.
– Prøveordningen for bildeling i Oslo er et toårig prosjekt. Den følger et politisk mål om å tilrettelegge for 600 bildelingsplasser i byen. Ordningen rulles ut i flere omganger fram til sommeren 2021. Fra sommeren 2021 regnes ordningen som startet og vil vare ut 2022. Deretter skal ordningen evalueres, og videre drift skal besluttes. Det er flere bildelingsselskaper med i ordningen, og de har fått bildelingsplasser flere steder i byen, skriver pressevakt Liv Eggebø i bymiljøetaten til VårtOslo
Jobber med kommunikasjonsplan
Eggebø skriver videre at selv om prøveordningen ikke anses som startet før i 2021, står det allerede flere bildelingsbiler på rundt 140 bildelingsplasser allerede i dag.
– Vi lærer og gjør nødvendige justeringer etter hver utrullingsfase fram mot 2021. Prosjektet jobber med en kommunikasjonsplan for å informere beboere om ordningen. Det er ellers opp til de ulike selskapene som er med i ordningen om å markedsføre sitt selskap, opplyser Eggebø.
Begrenser antall privatbiler
Bislet Bilutleie har forståelse for at beboere i nærområdet opplever knapphet på parkeringsplasser, men håper også at beboerne i området vil benytte bildelingsbilene.
– Målet med ordningen er jo å begrense antallet privatbiler og stimulere til økt bruk av ordninger der flere brukere benytter samme kjøretøy når de har transportbehov, sier Dahl
– Det er også viktig for oss å understreke at dette er en kommunalt vedtatt prøveordning som omfatter et stort knippe bildelingsaktører. Dette handler ikke om at vi har tatt oss til rette på bekostning av private bileiere. For oss i Bislet Bilutleie har dette åpnet en ekstra mulighet for å øke tilgjengeligheten og tilbudet av biler. Derfor har vi ønsket å være med på dette, sier Lasse Dahl.
Seksjonsleder Catrine Schulze Carlsen i bymiljøetaten opplyser om at kommunen ønsker å spre bildelingsplassene utover.
– I sentrale deler av Frogner, Grünerløkka, St. Hanshaugen og Bislett har det blitt etablert mange bildelingsplasser nå, og vi har stor forståelse for at det er en ulempe å miste sine nærmeste beboerparkeringsplasser. Det gjøres vurderinger knyttet til dette underveis i etableringen av plasser, og vi prøver å fordele plassene jevnt i områder hvor det er mulig. Fordelingen skjer som en kombinasjon av at selskapene søker på konkrete plasseringer og Oslo kommunes vurdering. Målsetningen er at flere i tett by vil benytte de nært tilgjengelige bildelingsbilene framfor sin private bil, skriver Schulze Carlsen.
Rundt 10 aktører har fått konsesjon som bildelingselskap. Blant disse finner vi Bislet Bilutleie, Hertz Bilpool, Bilkollektivet, Sixt, Hyre og Nabobil.