Fredrik og Beate Markhus, i Dyresjappa, har hatt en tøff periode med knallhard jobbing under koronakrisen.Foto: Håvard Schei
– Det har vært en stor påkjenning. Kona og jeg har jobbet mye utenom åpningstid
Fra Dyresjappa på Torshov kan kunden kjøpe en 15 kilos sekk med hundemat på nettet og få den levert på døra neste dag. Den servicen kan ikke de internasjonale aktørene konkurrere med.
Fredrik Markhus forteller om kampen for å komme seg på beina etter 13. mars, etter at hyllene ble tømt og sykmeldingene startet å komme inn.
Det ble en tøff periode med mye natt- og morgenarbeid utenom normal arbeidstid for både Fredrik Markhus og kona Beate, som eier og driver Dyresjappa i Vogts gate på Torshov.
– Vi ble ramma ganske hardt i starten. Da dette skjedde hadde vi en eksplosiv økning i omsetningen. Allerede dagen etter regjeringens pressekonferanse om smittevernhensyn, ble nesten all dyremat tømt fra hyllene. Folk forberedte seg jo på lang tid hjemme uten å få handle, forteller Fredrik.
Etter to dager med enormt press brukte de søndagen til å bygge om butikken. De fjernet flere reoler ute i butikken og åpnet opp hele inngangspartiet og hovedrommet, så det ble mer plass til å bevege seg. På den måten fikk de mulighet til å holde nødvendig avstand.
– For å ivareta våre ansatte, stanset vi kloklipp og hundevask. I samråd med veterinær og i tråd med tiltak som gjennomføres på dyreklinikker, sier Markhus.
De startet ikke opp igjen med klør og vask før de hadde en mer hygienisk løsning på plass.
De la også opp bemanningen i team, men så kom det fire sykmeldinger første uken. Da gikk de over til kun én medarbeider i butikken av gangen. I tillegg laget de et skille mellom butikken og leveransetjenesten. Nå pakkes alt på lageret i kjelleren for å unngå unødig kontakt med butikken.
Forståelsesfull gårdeier
– Det har vært en ganske stor påkjenning. Kona og jeg har jobbet mye utenom åpningstid for å kunne forberede dagene og ha vareleveringer og forsendelser klare på kvelden. Flere av de ansatte har også stått på for å hjelpe til. I løpet av dagen, har vi brukt all tid til kundene, forteller Fredrik.
Gårdeieren tok tak i leietagernes situasjon på eget initiativ, noe som var en positiv overraskelse i en presset situasjon.
– Gårdeier har vært helt fenomenal! En uke etter dette startet, fikk vi en e-post om at de utsatte husleien for april. Så gikk det ikke mer enn en uke, så fikk vi en ny e-post om at de krediterer hele husleia for april. Vi hadde ikke kontaktet dem om dette, så det var svært imøtekommende og har hjulpet oss masse.
Leverer varene til kunden
Siden mange ønsket varene levert hjem og med kunder i hele Oslo, Asker, Hagan, Sofiemyr og Lørenskog, så de seg nødt til å anskaffe seg ny el-varebil.
– Nå spør vi oss om hvorfor vi ikke har kjøpt en slik før! Det er mange som handler på nett. I tillegg ønsker mange som handler i butikken å få varene levert hjem, sier Fredrik.
Dyresjappa tilbyr personlig service og rask hjemlevering. Å kjøpe en 15 kilos sekk med hundemat på nettet og få den levert på døra neste dag, det er en service de internasjonale aktørene ikke kan konkurrere med.
– De internasjonale nettaktørene legger ikke igjen en krone i den norske statskassa. Vi er det norske alternativet og betaler skatter og avgifter i Norge. Det er en del av grunnen til at vi kan få hjelp i dugnaden vi nå står i, sier Fredrik.
Ikke forberedt på krisen
Butikkinnehaveren er opptatt av at krisen har vist at det kan skje mye på kort tid.
– Det var mange advarende artikler i forkant av krisen, men det var aldri i tankene mine at dette kunne berøre oss og vår butikk på denne måten. Jeg er utdannet revisor, og da jeg gikk på skolen var det noe som het reservefond, som man var pålagt å ha i driften. Dette er borte i dag og fokus er mye mer på at man skal ha alle verdier i omløp og ikke for mye penger på bok. Hadde vi vært pålagt slike reserver i dag, hadde vi nok vært bedre rustet. Nå har ikke Norge vært rammet så hardt, men det kunne vært oss, som måtte stenge ned, reflekterer Fredrik.