Rundt 250 varsler fikk Oslo kommune i fjor.

Oslo kommune fikk omlag 250 varsler i fjor

Oslo kommune tar imot anonyme eller åpne varsler til et varslingssekretariat og et varslingsråd. I tillegg bruker kommunen et uavhengig revisjonsfirma og en nettside.

Publisert

Byrådets varslingssekretariat forbereder varslene for et varslingsråd, som beslutter videre behandling. Denne ordningen kommer i tillegg til lokale varslingsordninger som er etablert i hver virksomhet i kommunen.

I tillegg til et varslingsskjema på kommunens nettside, har kommunen et eksternt varslingsmottak, som driftes av revisjonsfirmaet BDO. De kan ta imot varsler gjennom en nettside, telefon, brev eller personlig oppmøte. Varslingen kan være anonym, og den kan komme fra ansatte, innbyggere, leverandører eller andre, ifølge avisen Nidarosa.

Ellen Cecilie Braathen er leder for byrådets varslingssekretariat i Oslo kommune.

Anonym varsling

– Men hvis det kommer et varsel på en bystyrepolitiker så kan ikke varslingsrådet behandle varselet. Siden Oslo har en parlamentarisk styringsform så følger ikke byrådet opp varsler mot bystyret. Men det blir registrert som innkommet i varslingsordningen og journalført, og så fordelt dit det skal behandles, sier leder for byrådets varslingssekretariat, Ellen Cecilie Braathen, til Nidarosa.

Ca. 250 varsler i 2019

Hun forteller at avhengig av hva det varsles om, ville et slikt varsel bli sendt enten til ordføreren, kontrollutvalget eller partiet, som behandler de det.

– Oslo kommune fikk totalt ca 250 varsler i 2019. Men vi fikk ikke inn varsler på politikere i fjor. Det har tidligere kommet inn et varsel på en byråd. Da ble varselet behandlet av byrådslederen, sier Braathen.

Powered by Labrador CMS