Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
DEBATT
Bystyret i Oslo vedtok nylig at nabolaget Hylla på Vålerenga må rives for å gi plass til et nytt spor for Gjøvikbanen inn mot Oslo S. Dette blir den største ødeleggelsen av trehus i Oslo siden Enerhaugen på 1960-tallet.
Gjøvikbanen forstyrrer annen togtrafikk når den kommer inn på Gardermoenbanen ved Hylla. Bane NOR planlegger å flytte Gjøvikbanen over på Hovedbanen. Denne omleggingen høres enkel ut, men topografi og eiendommer gjør prosjektet rådyrt.
Arbeidene kommer til å vare i lang tid og det blir buss-for-tog for passasjerer både på Gjøvikbanen og Hovedbanen. Denne problematikken er underkommunisert av Bane NOR.
En løsning som vil koste om lag fem prosent av dagens forslag er lansert av Per Klepsland i «For Jernbane». Han foreslår følgende: Tog fra Gjøvikbanen bør ikke penses inn på sørgående hovedbane mot Oslo S, men heller dirigeres nordover mot Alna og Lillestrøm.
Ved Alna er topografien mye enklere, og Bane NOR eier allerede grunnen. Ingen hus må rives, ingen nye støysoner!
Den største ulempen ved denne løsningen er at reisende fra Kjelsås/Nydalen/Grefsen må bytte tog for å komme til Oslo S.
Det er to gode svar på dette. For det første kan man snu problemet til en løsning: reisende fra Lillestrøm trenger ikke lenger bytte tog for å komme til Nydalen. Nye reisemål vil oppdages.
For det andre kan man enkelt knytte sammen jernbanestasjonen på Grefsen med T-banestasjonen på Storo. Reisende fra Lillestrøm kan da raskt komme inn på T-banenettet i Oslo og dermed enklere reise til Majorstua og Carl Berner. Grefsen/Storo blir et kollektivknutepunkt på Oslo Øst.
Og politikerne i Oslo slipper leve med byrden å ha ødelagt et historisk nabolag.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.