Informasjonstavla på Oslo S skal skiftes ut. Illustrasjonen til venstre viser den nye tavla som kommer opp 4. desember. Denne er 11,5 meter lengre enn forgjengeren som nå tas ned, som du ser deler av til høyre.
Illustrasjon: ANTI / Foto: Nikolas Gogstad / Spoon
Snart blir det synlig endring på Oslo S for alle som ferdes på sentralstasjonen
– Nå skal de reisende få mer, bedre og raskere informasjon.
Det sier Victor Hansen, direktør for Kunde- og trafikkinformasjon i
Bane Nor i en pressemelding. Torsdag kunngjorde
det statseide jernbaneforetaket at informasjonstavla som har hengt på Oslo S i
elleve år tas ned. Demonteringen skjer over to netter førstkommende helg.
Samtidig med oppmonteringen
av nytt anlegg vil også strømforsyningen moderniseres.
Et knippe midlertidige
skjermer med opplysninger om togavgangene vil på sin side sørge for at reisende
ikke blir stående helt uten informasjon foran seg på Oslo S i overgangsperioden.
Innleide kundeveiledere fra Vy på stedet skal i tillegg lede de reisende på
rett vei og svare på spørsmål.
31,5 meter lang
Den nye skjermen
som skal fylle de reisendes informasjonsbehov, kommer på plass lørdag 4.
desember og er ifølge BaneNor på størrelse med en femroms leilighet med et
totalareal på 126 kvadratmeter, 31,5 meter lang og 4,0 meter bred.
Til sammenligning er
tavla som nå skal byttes ut er 20 meter lang. Mens denne består av 100
enkeltskjermer og til sammen veier 6,2 tonn, vil den nye tavla bygges opp av
LED-fliser på 25 ganger 25 centimeter. I motsetning til forgjengerens mange
skjermer, krever ikke LED-fliser vifter.
«Det betyr at en
kilde til mye støy blir fjernet, til glede for Entur-ansatte som selger
billetter i området under skjermen», fastslår Bane Nor.
Håper på flere
reisende
Den nye
installasjonen gir plass til mer kundeinformasjon enn noen gang før, ifølge Bane
Nor som benytter anledningen til å kaste ut en påstand: «Kanskje er dette den
største skjermen i verden som ikke brukes til reklame».
– Når vi
moderniserer, ser vi etter bærekraftige og fleksible løsninger. Det kan løfte
presentasjonen og bedre kundeinformasjonen. Målet er at flere skal velge
klimavennlig transport når de skal ut å reise, uttaler Karsten Kleppe,
seksjonsleder IKT Trafikk og Kunde i Bane NOR.
Endringer også på Nationaltheatret
Et såkalt Content
Managemenet System (CMS) tilgjengeliggjør muligheten for nettpublisering,
bildebruk, visning av «buss for tog»-avganger og mer detaljert informasjon om
planlagte endringer i togtrafikken.
Bane Nor opplyser
at Oslo S-utskiftningen er et ledd i å styrke kundeinformasjonen. På nyåret vil
det settes opp ytterligere tre skjermer godt synlig på stasjonen.
I tillegg skal
hovedtavla på stasjonen på Nationaltheatret byttes ut. Også her skal det settes
opp to ekstra skjermer.