Informasjonstavla på Oslo S skal skiftes ut. Illustrasjonen til venstre viser den nye tavla som kommer opp 4. desember. Denne er 11,5 meter lengre enn forgjengeren som nå tas ned, som du ser deler av til høyre.

Snart blir det synlig endring på Oslo S for alle som ferdes på sentralstasjonen

– Nå skal de reisende få mer, bedre og raskere informasjon.

Publisert

Det sier Victor Hansen, direktør for Kunde- og trafikkinformasjon i Bane Nor i en pressemelding. Torsdag kunngjorde det statseide jernbaneforetaket at informasjonstavla som har hengt på Oslo S i elleve år tas ned. Demonteringen skjer over to netter førstkommende helg.

Samtidig med oppmonteringen av nytt anlegg vil også strømforsyningen moderniseres.

Et knippe midlertidige skjermer med opplysninger om togavgangene vil på sin side sørge for at reisende ikke blir stående helt uten informasjon foran seg på Oslo S i overgangsperioden. Innleide kundeveiledere fra Vy på stedet skal i tillegg lede de reisende på rett vei og svare på spørsmål.

31,5 meter lang

Den nye skjermen som skal fylle de reisendes informasjonsbehov, kommer på plass lørdag 4. desember og er ifølge BaneNor på størrelse med en femroms leilighet med et totalareal på 126 kvadratmeter, 31,5 meter lang og 4,0 meter bred.

Til sammenligning er tavla som nå skal byttes ut er 20 meter lang. Mens denne består av 100 enkeltskjermer og til sammen veier 6,2 tonn, vil den nye tavla bygges opp av LED-fliser på 25 ganger 25 centimeter. I motsetning til forgjengerens mange skjermer, krever ikke LED-fliser vifter.

«Det betyr at en kilde til mye støy blir fjernet, til glede for Entur-ansatte som selger billetter i området under skjermen», fastslår Bane Nor.

Håper på flere reisende

Den nye installasjonen gir plass til mer kundeinformasjon enn noen gang før, ifølge Bane Nor som benytter anledningen til å kaste ut en påstand: «Kanskje er dette den største skjermen i verden som ikke brukes til reklame».

– Når vi moderniserer, ser vi etter bærekraftige og fleksible løsninger. Det kan løfte presentasjonen og bedre kundeinformasjonen. Målet er at flere skal velge klimavennlig transport når de skal ut å reise, uttaler Karsten Kleppe, seksjonsleder IKT Trafikk og Kunde i Bane NOR.

Endringer også på Nationaltheatret

Et såkalt Content Managemenet System (CMS) tilgjengeliggjør muligheten for nettpublisering, bildebruk, visning av «buss for tog»-avganger og mer detaljert informasjon om planlagte endringer i togtrafikken.

Bane Nor opplyser at Oslo S-utskiftningen er et ledd i å styrke kundeinformasjonen. På nyåret vil det settes opp ytterligere tre skjermer godt synlig på stasjonen.

I tillegg skal hovedtavla på stasjonen på Nationaltheatret byttes ut. Også her skal det settes opp to ekstra skjermer.

Powered by Labrador CMS