Mye har skjedd siden i sommer, ifølge bygg- og anleggsselskapet. Dronebilder ble tatt 7. november.

Her er ting i ferd med å skje: – Stolte over å kunne bidra til å gjøre dette historiske området om fra anleggsområde til byrom

I forbindelse med byggingen av Follobanen har området i og rundt Middelalderparken lenge vært et anleggsområde. Nye bilder viser imidlertid at tilbakeføringsarbeidet er godt i gang.

Publisert

Nye jernbanespor ble lagt under parken som bærer lang historie og har bevarte ruiner fra middelalderen, derav navnet. I alt sju spor mellom Oslo S og Ekebergåsen ble lagt i en ny 600 meter lang tunnel og kulvert under det historiske parkområdet.

Det er bygg- og anleggsselskapet NCC som har fått oppdraget fra Bane NOR med å tilbakeføre og ruste opp terrenget igjen.

Stolte over arbeidet

– Vi er stolte over å kunne bidra til å gjøre dette historiske området om fra anleggsområde til byrom – til glede både for Oslos beboere og besøkende, sier avdelingssjef Renate Berget i NCC Infrastructure i en pressemelding.

– Vi har satt sammen et prosjektteam fra egne avdelinger og bruker Hercules Fundamentering, vår maskinentreprenør Carl C. Fon og spisskompetanse med parker, drift og vedlikehold fra Område Oslo for å levere et best mulig sluttprodukt, legger Berget til.

Sett fra luften er det tydelig at mye skjer på anleggsområdet som nå er i ferd med å tilbakeføres.

Utvidelse av parkområdet

Blant annet skal kulverten dekkes til og terrenget over bygges opp igjen og vil da inngå i en utvidelse av parkarealet i den eksisterende Middelalderparken sør for Bispegata og ned til Loenga.

Hensikten med Middelalderparken da den ble anlagt i 1999, og åpnet året etter, var at parkområdet skulle gi bedre tilgang til og en verdig ramme rundt ruinene, ifølge Oslo kommune.

Bygger ridderbane

Terrengbearbeidingen blir den «synlige» delen av prosjektet, ifølge NCC. Den skal også gjennomføres på en slik måte at terrenget ligger tettest mulig opp mot omgivelsene slik de var i høymiddelalderen.

For Bane NOR omfatter arbeidet alt fra infrastruktur i bakken, fundamentering, terrengarbeider, etablering av en rekke betongkonstruksjoner som støttemurer, trapper og sitteamfi og tilsåing, beplanting, belysning og bygging av ridderbane samt nye streter, eller historiske gangveier, om du vil.

Både ridderbane og amfi skal på plass i det historiske området.

Amfiet på plass

Dronebiler NCC selv tok for en ukes tid siden viser at den «nye» Middelalderparken er i ferd med å ta form.

– Nylig kom amfiet på plass, teknisk bygg nærmer seg nå ferdigstillelse, og som en kan se av bildene har vi også begynt å bygge streter, som er historiske gangveier, opplyser kommunikasjonssjef Tor Heimdahl.

Det arbeides tett på kulturminner i prosjektet og skal blant annet bygges nær ruinen av Kongsgården, middelalderens kongelige residens.

Ruinfeltet av Mariakirken og Clemenskirken ligger også tett på anleggsområdet, mens Saxegården, som er bygget over steinhvelv fra middelalderen, ligger delvis innenfor anleggsområdet.

Powered by Labrador CMS