I dag er byggingen av Fornebubanen er i gang. Fra venstre: Ordfører i Bærum, Lisbeth Hammer Krogh, byrådsleder Raymond Johansen, fylkesrådsleder i Viken Tonje Brenna, byråd i Oslo Lan Marie Nguyen Berg og samferdselsminister Knut Arild Hareide.
I dag er byggingen av Fornebubanen er i gang. Fra venstre: Ordfører i Bærum, Lisbeth Hammer Krogh, byrådsleder Raymond Johansen, fylkesrådsleder i Viken Tonje Brenna, byråd i Oslo Lan Marie Nguyen Berg og samferdselsminister Knut Arild Hareide.

I dag er det byggestart for Fornebubanen fra Majorstuen

Fredag formiddag startet endelig utbyggingen av Fornebubanen, som skal gå fra Majorstuen til Fornebu i Bærum. Strekningen skal stå ferdig i 2027.

Publisert

De første spadetakene på den nye strekningen ble tatt på en markering på Fornebu klokken 9.30 fredag.

— Fornebubanen skal bidra til vekst og utvikling på grønne premisser. En ny generasjon skal få sammenhengende tunnelsystem fra Majorstuen i Oslo til Fornebu i Bærum, sa samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) på markeringen.

Mindre kø og forurensning

Banen vil bli cirka 8 kilometer lang og skal ha seks stasjoner. Reisetid fra Majorstuen til Fornebu blir på rundt tolv minutter, ifølge Oslo kommune.

Prislappen beregnes til drøye 16 milliarder kroner.

— Hyppigere avganger og T-bane med stor kapasitet vil bety mindre kø og mindre luftforurensing, og at de i bil også kommer fortere fram, sa byrådsleder Raymond Johansen (Ap), som også var til stede på markeringen.

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) under anleggsstarten av den nye Fornebubanen.
Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) under anleggsstarten av den nye Fornebubanen.

Han understreket at prosjektet dermed kommer både kommer kollektiv- og bilreisende til gode.

Planlagt siden 1919

— Men det er et stykke fra første og til siste spadetak. Dette er et stort, komplekst og krevende byggeprosjekt midt i et tett befolket område, sa Johansen.

— Belønningen blir desto større når vi er ferdig, la han til.

Fornebubanen har vært planlagt og diskutert i lang tid. Det første baneforslaget kom allerede i 1919, men et endelig vedtak ble ikke fattet av regjeringen før i 1996, ifølge Aftenposten.

PS: Denne saken har du fått lese gratis. Vi håper at du syntes den var bra. Vi lever av og for oslofolk. Tegn et abonnement, slik at vi kan fortsette å lage god journalistikk som engasjerer og rører deg, der du lever. Til deg som allerede abonnerer, tusen takk.

Powered by Labrador CMS