Hudkreft er Spellemannsnominert for albumet sitt «Osyo by». Men selv om det er stas å være nominert, er det likevel på sin plass med kritikk mot Spellmanns nye samarbeidspartner, sier de.
Foto: Bjørn-Nicklas Pettersen Myrvang
Nominert Oslo-band med sterk kritikk av Spellemannsprisen: – Åpenbart at de for lengst har svelget den ganske så store kamelen
– Vi synes det er skuffende at Spellemann velger å starte sitt nye kapittel på denne måten, og håper at det er noe de revurderer sterkt i fremtiden, sier punkbandet Hudkreft.
For første gang
skal ikke utdelingen av musikkprisen Spellemann vises på NRK, men heller strømmes via Nettavisens og
Amedias kanaler.
Som ny hovedsamarbeidspartner har mediene fått med seg Pepsi, eller Pepsico, noe som det Oslo-baserte punkbandet Hudkreft reagerer sterkt på.
«Vi synes det er skuffende at Spellemann velger å starte sitt nye kapittel på denne måten, og håper at det er noe de revurderer sterkt i fremtiden. Norsk musikkbransje burde og kan ikke være en del av å legitimere selskaper som Pepsico.» skriver bandet i en uttalelse fra plateselskapet deres Fysisk Format.
– Svelget kamel
I 2018 kjøpte Pepsico det israelske selskapet Sodastream. Sodastream har vært et sentralt boikottobjekt for den globale bevegelsen Boycott, Divestment and Sanctions (BDS), som blant annet boikotter israelske varer og tjenester.
Dette sier Oslo-bandet er godt dokumentert, og er på ingen måte noe plateselskapene bak Spellemannsprisen ikke kunne vite om da de inngikk sponsoravtalen med Pepsi.
«Det er åpenbart at Spellemann for lengst har svelget den ganske så store kamelen som er å alliere seg med et selskap som Pepsico. Dette er ikke vi like komfortable med.» skriver bandet videre.
– Stas å være nominert
Punkbandet, som har sitt øvingslokale på Blitzhuset, er også Spellemannsnominert for sitt album «Osyo by», i kategorien rock.
På albumet er blant annet Valentourettes og Backstreet Girls gitarist Petter Baarli og Honningbarna-frontmann Edvard Valberg gjesteartister.
«Vi synes naturligvis at det i utgangspunktet er utrolig stas å være Spellemannsnominert for albumet vårt, Osyo by. Det er et album vi har jobbet kjempehardt med i over to år, og som vi er veldig stolte av hvordan endte opp med å bli.»
Kommer til å stille opp
En annen samarbeidspartner for årets Spellemann er TikTok, som har ført til at representanter fra Universal Music ikke vil delta på musikkfesten 4. april. Hudkreft beskriver det nye samarbeidet som teit, men påpeker at de stiller seg likegyldige til dette.
«Det vi imidlertid ikke kan stille oss likegyldige til er dette samarbeidet med Pepsi, eller Pepsico om du vil.» forteller bandet. Men på tross av all kritikken fra det unge bandet kommer de fortsatt til å dukke opp på musikkfesten.
«Vi kommer til å stille opp på utdelingen av prisen den 4. april, da også fordi vi tror at det kan være en fin måte å rette fokus mot dette samarbeidet, og mot Pepsi sin økende deltagelse i norsk musikk- og kulturliv.»
– En naturlig samarbeidspartner
Til kulturplattformen TBA (To Be Announced) påpeker styremedlem og pressetalsperson for Spellemann, Erlend Gjerde, at Pepsi er en etablert samarbeidspartner for flere norske kulturinstitusjoner og -arenaer, som Øyafestivalen, Rockefeller, Sentrum Scene og Oslo Spektrum, og er derfor en naturlig samarbeidspartner for Spellemannsprisen.
– Det vil alltid eksistere ulike oppfatninger om slike kommersielle samarbeid, og det har vi respekt for. Vi forholder oss til de retningslinjene som kommer fra norske myndigheter. Det er ingen ting i myndighetenes råd som utelukker valg av Pepsi som samarbeidspartner, sier Gjerde.