Oslo-bandene Kjöter (t.v.) og Yellowroots var noen av de som spilte konsert på Økernsenteret. De har enda ikke fått betalt for spillejobben.Foto: Oskar Johansen / Matias Straume Mørland
Utelivskonsernet hyret band til konserter. Så gikk de konkurs: – Vi har gitt opp å få betalt for spillejobben
Flere band hadde konsert på Økernsenteret i sommer, etter teaterforestillingen Døden på Oslo S. Men til tross for kontrakt og profesjonelt vertskap, har noen av bandene aldri blitt betalt det de ble lovet. – Det er jo store aktører bak, så man forventer at det skal gå ganske feilfritt, sier bandet Yellowroots.
I sommer ble teater-adapsjonen av ungdomsklassikeren Døden på Oslo S satt opp på Økernsenteret. Musikalen ble omtalt som et ambisiøst prosjekt, da Nationaltheatret skulle pumpe liv i det nedlagte kjøpesenteret.
Det ble i perioden musikalen var satt opp hyret inn flere band til arrangementet. Bandene skulle spille konserter etter visningen, for de som måtte ønske å få med seg en konsert med et lokalt band på slutten av kvelden.
Men hittil har to av de rundt ti bandene som spilte i denne perioden fortalt VårtOslo at de enda ikke har fått betalt for spillejobben.
– Det er penger man trenger
– Det er jo store aktører bak, så man forventer at det skal gå ganske feilfritt. Spesielt når det ikke er snakk om så store summer for dem. Det er jo penger man trenger, og dette er en jobb man gjør, forteller medlemmene i bandet Yellowroots.
Annonse
Det er utelivs- og restaurantkonsernet Flott Gjort som arrangerte konsertene etter visningene av Døden på Oslo S, mellom mai og juni. Flott Gjort ble begjært konkurs for en drøy måned siden.
Siden spillejobben i juni har bandet Yellowroots ventet på de 7500 kronene de var lovet. I kontrakten mellom Flott Gjort og bandene står det at hvert band skal betales 1500 kroner per bandmedlem. I tillegg til 80 prosent etter et "break even" (nullpunkts omsetning) etter 100 solgte billetter.
– Det er demotiverende, men samtidig også motiverende. Man får jo lyst til å ta igjen på et vis, men man vil ikke brenne fremtidige broer heller. Nå har vi gitt opp å vente på de pengene, sier bandet videre.
Medlemmene i bandet Yellowroots er mellom 20-22 år. De påpeker at mange av bandene som var hyret inn til de forskjellige spillejobbene i perioden var av den yngre garde, da dette var målgruppen til etterfesten.
– Det er derfor ekstra ekkelt at kontrakten brytes når det er snakk om såpass unge band, som gjerne også er uerfarne.
– Ødelegger planene
Alexander Winther er manager for Oslo-bandet Kjöter. Han forteller at det for bandet har vært demotiverende og stressende i ettertid, da de har måtte legge ut fra private lommer for få komme seg gjennom turneen de dro på etter konserten på Økernsenteret.
– Vi tar jo utgangspunkt i at vi skal få de pengene. Det at man ikke får betalt slik man skal, ødelegger planene. I verste fall kan man bli satt i gjeld fordi man tar penger ut av egen lomme, sier Winther.
– Vi var fornøyd med vertskapet og vi tenkte ikke at det ville være problem. Vi sendte faktura kort tid etterpå, og var flinke til å purre. Det er jo ikke kjempestore summen. Men de pengene går nok til staten og kreditorer. Vi har gitt opp å få betalt for spillejobben.
Kjöter forventet med sine fire medlemmer 6000 kroner til sammen. Som bandets forretningsfører og manager synes Winther situasjonen er uprofesjonelt håndtert, til tross for konkursen.
– Det virker som de har bitt over litt for mye. Jeg har lest om at folk synes synd på selskapet etter at de gikk konkurs. Men det er bare irriterende å lese, sier Winther.
Flott Gjort: – Konkurs er trist for alle parter
Da Flott Gjort de siste månedene slet med økonomien, måtte de stenge eller selge flere av sine utesteder i Oslo.
Bass på Grünerløkka, Gras og Vin Vin er noen av disse utestedene.
Da selskapet begjærte seg konkurs meldte de om at mer enn 60 millioner kroner kunne være tapt, og utviklingssjef i Flott Gjort, Runar Eggesvik, fortalte til Børsen at det var knallhardt å ende opp med å ikke kunne betale ansatte, leverandører og gårdeiere.
Til VårtOslo forteller Eggesvik at bobestyrer nå styrer boet, etter at selskapet gikk konkurs den 20. oktober.
– Det var absolutt ingen spekulasjon i å la være å betale noen, uansett alder. En konkurs er bare trist for alle parter, og vi kan bare beklage at dette gikk ut over musikerne, sier Eggesvik.