I Thorvald Meyers gate 48 kan du se Charlottes kunstneriske kitikk av Vladmir Putins behandling av homofile, som en del av hennes Pridetrilogi.

Ved Olaf Ryes Plass kan du se "Jenta med Putin-ballongen"

Gatekunstnerne Charlotte Nordlund og Awat Serdashti har begge laget hver sine ambisiøse og meningsfulle kunstverk på Grünerløkka. Charlotte har laget tre stedsbestemte verk som alle er del av hennes Pridetrilogi, mens Awat har skapt en diger hyllest til kvinnekroppen som dekker hele 180 kvadratmeter.

Publisert

Charlotte Nordlund er en norsk gatekunstner som hovedsakelig jobber med spraymaling, sjablong og stedsspesifikk skulptur. Under Løkka-Lykke festivalen lagde hun Pridetrilogien med navnet §213, som markerer at det har gått 50 år siden avkriminalisering av homofili i Norge.

— Jeg ville ta opp motgangen Pride miljøet ofte møter, forklarer hun. — Det var også veldig spesielt å holde på med et slikt kunstprosjekt i byen under skyteepisoden 25. juni, fortsetter hun.

Kunstneren er fra originalt fra Kjelsås men arbeider mest med gatekunst i Moss, der hun også er prosjektleder for Moss Pride.

Strengt med gatekunst i Oslo

Selv om hun skapte tre kunstverk på forskjellige plasser er det nå kun et som står igjen, der de to andre ble fjernet av kommunen. — Kanskje man skal la den urbane kulturen være? Jeg jobber primært i Moss og der jobber jeg bra med kommunen. Det er spesielt å komme til Oslo og møte en strengere nulltoleranse, sier hun.

Charlotte påpeker at det å drive med sjablong som gatekunst ikke er det vanligste, men syntes det var spennende at det ikke var så mye annen sjablong i byen, der det var mest tagging.

— Det var veldig fint at folk som var på omvisning under festivalen derfor fikk se flere teknikker, forteller hun.

I en undergang ved Blå har dette verket om identitet og legning nå blitt fjernet.

— Jeg vil at dette skal være min takknemlighet

På en gul vegg i Nordmørgata 4 strekker det seg en hyllest til kvinnekroppen over bakgården. Det er grafittikunstveteran Awat Serdashti som har laget sitt største veggmaleri, et verk som også er en gave til landet han fikk komme til som flyktning. Etter bare tre dager sto veggmaleriet ferdig.

Awat sitt verk er hans største noensinne og dekker hele 180 kvadratmeter. Det er en hyllest til kvinnekroppens former: — Det er det som inspirerer meg, sier Awat.

— Jeg er evig takknemlig for det jeg har fått. Jeg vil gi tilbake for det at jeg fikk komme hit som politisk flyktning og jeg vil at dette skal være min takknemlighet, forteller kunstneren som kom til Norge fra Kurdistan i 1997.

Mener det er nok store, grå vegger

Kunstverket til Awat ble ferdig etter bare tre dager. — Jeg trodde det skulle ta lenger tid, men skissen, plasseringen og alt satt fra første forsøk.

Awat forteller at han har planer om å drive mer med skulpturer, og håper det i fremtiden blir mer rom for både skulpturer og gatekunst i hovedstaden.

Han synes det er for strengt og mener kommunen bruker unødvendige midler på å hele tiden fjerne grafitti, når det bare kan males over av en profesjonell kunstner.

— Jeg synes vi burde begynne å åpne opp skikkelig. Vi trenger lokale kunstnere til å pynte opp byen. Så kan turister komme og oppleve lokale ting. Det blir originalt og det blir ekte, sier Awat.

— Vi har nok av store, grå vegger med lite grafitti. Det er dumt at kommunen bruker så mye penger på å fjerne det, sier han.

Powered by Labrador CMS