DEBATT
Oslo havnestyre 2020-2023 utenfor Skur 38. Fra venstre: Pål Martin Sand (Ap), Kenneth Gromsrud (ansatteoppnevnt), Katrine Brede Didriksen (ansatteoppnevnt), Siri Hov Eggen (Ap og Viken), Merete Agerbak-Jensen (H), Geir Rognlien Elgvin (MDG), Marianne Marthinsen (AP og styreleder), Hans Petter Aas (SV), Erling Lae (H og nestleder) og Tom Haugvad (brukerrepresentant).
Foto: Siv Ellen Omland / Oslo Havn
– Havnekassa – hvor er milliardene blitt av?
De siste ti-årene er store havnearealer utviklet til byformål og Oslo Havn har fått betydelige salgsinntekter. Hvor er det blitt av alle pengene? Ligger de i havnekassa som gullpenger i en kiste?
Tjuvholmen
og Sørenga er ferdig utviklet. Bjørvika er kommet langt. Snart kommer Grønlia.
Og så står Filipstad for tur. Havnevirksomheten flytter sørover og
kulturinstitusjoner, boliger, kontorer, badeanlegg og badstuer overtar. Og
pengene renner inn i havnekassa? Den må jo snart begynne å bli full?
Da
Tjuvholmen ble solgt gikk halvparten av pengene til å bygge blant annet Astrup
Fearnley-museet, park, strand og utsiktstårn. Resten gikk til å flytte
havnevirksomheten til Sydhavna (området rundt Sjursøya).
Bystyret har
nemlig forutsatt at inntektene fra byutviklingen skal brukes til å flytte og
modernisere havnedriften. Så da containerne måtte flytte fra Sørenga, gikk
salgsinntektene til å bygge en ny, moderne containerterminal på Sjursøya.
Stor suksess
med badebrygger og stupetårn
Inntektene
fra byutviklingen setter Oslo Havn i stand til å utvikle moderne infrastruktur
med landstrøm til skip og ladning til lastebiler. Med mer transport på sjø kan
byen utvikles og vokse samtidig som utslippene går ned.
Ett
containerskip som legger til kai, erstatter 400 semitrailere på veiene fra Europa
til Oslo. På den måten gir pengene trippel effekt. De sikrer forsyningen til
byen, mindre kø på veiene og bidrar til det grønne skiftet.
Hurtigbåtene
til Drøbak og Vollen elektrifiseres, mens Nesoddfergen og øyfergene seiler på
strøm allerede. Det har krevd nye kaier i byen og på øyene. Oslo Havn har tatt
ansvaret for dette.
Bekkelagsbadet
på Ormsund er blitt en stor suksess med badebrygger, stupetårn og store områder
til rekreasjon og uteaktiviteter. Anlegget er bygget av Oslo Havn, som en grønn
buffer mellom nabolaget og havna.
Sjøveien er
miljøveien
Langs
Havnepromenadens 8,7 km gjør vi hvert år oppgraderinger med lekeplasser, nye
sitteplasser, offentlige toaletter og flere gratis kvaliteter for byen. Den gir
folket tilgang til fjorden, og om noen år skal den forlenges helt ut til
Grønlia.
Nærmest
Sydhavna skal Oslo Havn bygge enda en buffersone i skillet mellom by og havn.
Ja, det er kommet og vil fortsatt komme mye penger inn i havnekassa. Alle
midlene brukes til byens beste.
Etter hvert
som pengene kommer bygges ny, moderne havneinfrastruktur. Den sikrer oss bærekraftig
forsyning av varer fra hele verden, for sjøveien er miljøveien.
Mindre behov
for vei
Vår moderne bynære
havn bidrar til at mer av alt vi trenger kan fraktes på skip, slik at
veitrafikken reduseres. Kort vei fra havna til der varene skal brukes, gjør det
mulig å elektrifisere tungtransporten raskere. Det gir mindre behov for
veiutbygging og renere luft i byen.
Oslo Havn
mottar ikke en eneste offentlig krone for å drive havnevirksomhet. Alle
inntektene fra havnedrift og byutvikling pløyes inn i viktig infrastruktur.
Dette sikrer Oslos innbyggere og næringsliv de varene som trengs, på en
miljøvennlig måte.
Høres mye ut
Oslo Havn
planlegger å investere for to milliarder de neste fem årene for å opprettholde
en funksjonell havn til glede for Oslo by. Det høres mye ut. Men til
sammenligning vil 2,3 km med vei i nytt Fornebukryss, koste norske
skattebetalere 4,6 mrd.
Det er
vårt ansvar som havnestyre å sørge for at havnekassa brukes på best mulig måte.
Dette ansvaret tar vi på aller største alvor.
Innlegget er skrevet av Oslo havnestyre ved: Marianne Martinsen (Ap og styreleder), Erling Lae (H og nestleder), Merete Agerbak-Jensen (H), Hans Petter Aas (SV), Geir Elgvin (MDG), Pål Martin Sand (Ap), Siri Hov Eggen (Ap, Viken), Tom Haugvad (brukerrepresentant) Katrine Brede Didriksen (ansatterepresentant) og Kenneth Gromsrud (ansatterepresentant).