Fra gateplan er det fullt innsyn og det skal godt gjøres å ikke legge merke til bilene som står utstilt. Foto: Olav Helland

Svensk-kinesisk luksusbil etablerer seg i Oslos Øvre Slottsgate som første stopp utenfor hjemlandet

Den svensk-kinesiske elbilen Polestar planlegger åpning av 50 nye showroom neste år. Men første stopp utenfor Kina ble Oslo. – Vi skal vise vei innen elektrifiseringen av bilverdenen.

Publisert

På hjørnet av Øvre Slottsgate ligger det nye utstillingslokalet til Polestar. Butikkene du finner i dette området av byen er av den eksklusive varianten, og nykommeren er ikke noe unntak.

Polestar har røtter fra racing og tuning av Volvo-modeller, men lager i dag sine egne elektriske biler. Navnet Polestar kommer av polarstjernen og symboliserer at selskapet skal gå foran og vise vei innen elektrifiseringen av bilverdenen.

Inne i lokalet blir vi møtt av Asif Rana. Han dukker opp fra en hemmelig dør som, før den åpnet seg, så ut som veggen. Han har vært space manager her siden september og har seks kolleger i utsalget.

– Da et av verdens yngst bilmerker skulle lansere sine første modeller, var etablering i Oslo et naturlig valg. I Norge vet kundegruppen mye mer om elbiler enn i andre land. Derfor var Oslo et av de første lokalene som åpnet, kun slått av Beijing, som åpnet noen dager før oss. Polestar har allerede planlagt å åpne 50 nye showroom neste år.

Fra venstre: Arslan Ahmed er ansatt ved Oslo lokalt og Asif Rana er lokalets Space manager. Foto: Olav Helland

Du skal føle du er i et galleri

Rana klager ikke på responsen så lang.

– Vi har hatt en jevn flyt av besøkende, og lørdagene har vært helt fantastiske. Jeg var innom med familien den tredje lørdagen etter åpningen. Planen var å prøvesitte bilen, men det var bare ikke mulig, fordi det var så mange mennesker her.

Polestar var seg ganske bevisst beliggenheten til lokalet.

– Vi er midt i sentrum i en gågate og det er mange mennesker som ferdes her. Tanken er at du ikke skal behøve å planlegge et besøk, men kan ta det på vei til eller fra jobb, sier den daglige lederen.

I utstillingslokalet kan du se bildeler, fremstilt som om de skulle vært på en kunstutstilling. Foto: Olav Helland.

I utstillingslokalet fins det ikke overflødig interiør. Foruten de to bilene som står plassert i hver sin ende av lokalet, henger det bilder på veggene som viser motiver av bilene eller bilenes komponenter. Ingenting er tilfeldig plassert, det er eksklusivt, men også annerledes.

– Bilene står i fokus. Alt annet er skjult i veggene. Du skal føle at du er i et galleri. På benken inntil veggen ligger det skjermer som du kan sette deg ned med. Her kan du konfigurere bilen, surfe og finne informasjon.

Ansatte er spesialister, ikke selgere

Det er stor pågang i lokalet, flere er i prat med de ansatte og hopper inn og ut av utstillingsbilene. Asif kan fortelle at mange som kommer innom kjenner til Polestar fra før, mens andre har gått forbi flere ganger og er nysgjerrige.

Ikke rent få beundrere har kommet inn i bilbutikken for å titte eller slå til. Foto: Olav Helland

De ansatte kaller seg spesialister, ikke selgere. Hvis du er typen som blir uvel av tanken på å forholde deg til pushy selgere, kan du tilsynelatende ta det helt med ro her.

– Når du kommer hit skal du få den samme gode opplevelsen, uansett om du har planer om å kjøpe bil eller ikke. Alt kjøp skjer på nettet, enten på mobilen eller PC-en din hjemme. Vi hjelper selvfølgelig til, men er spesialister, ikke selgere. Du skriver ikke noen kontrakt hos oss, informerer Asif.

Godt innenfor Ring 1, i gåområdet av byen, ligger den nye bilbutikken for det svensk-kinesiske elbiler. Foto: Olav Helland

Se din bil i virtuell virkelighet

Polestars to modeller består av den ladbare hybriden Polestar 1 og den helelektriske Polestar 2, med en rekkevidde på opp mot 500 kilometer. Prisen er svært ulik. Polestar 1 har en startpris på 1 665 000 kroner og Polestar 2, som er volummodellen, starter på 469 000 kroner.

På grunn av den begrensede plassen i lokalet, står kun to biler på utstilling. Vil du se bilen i en annen farge eller med tilleggsvalg, har de en kommet opp med en kreativ løsning.

– Man bruker en touchskjerm til å bygge bilen. Du kan endre farge, tekstil, og performance pakke. Når du har gått igjennom alle valgene, kan du se bilen på storskjermen på veggen sammen med sluttprisen.

Det er foreløpig ikke mulig å prøvekjøre bilen, men det er ikke mangel på teknologiske løsninger som skal hjelpe deg i valget. Her kan du oppleve bilen i virtuell virkelighet, noe vi får prøve:

Med brillene godt plassert, trykkes det på noen knapper, og omgivelsene endres. Plutselig befinner jeg meg i New York City og betrakter bilen mens den står parkert i en sidegate. Grafikken er overbevisende, og jeg ser bilen fra ulike vinkler, lysforhold og landskap.

En av de besøkende får prøve VR-brillene. Foto: Olav Helland

Biler er på veien til sommeren

Om dette er et godt nok virkemiddel når man skal velge seg bil, gjenstår å se. Det er ikke utenkelig at firmaet vil bruke VR-brillene på en mer interaktiv måte i fremtiden. Kanskje kan man sitte inne i bilen med brillene på og få følelsen av hvordan det er å kjøre bilen…

Interessen er i alle fall stor, og det er flere som har lagt igjen depositum. Serieproduksjonen er planlagt å starte i februar, og allerede fra sommeren 2020 kan vi forvente å se bilene på veien.

Powered by Labrador CMS