International Cultural Centre er en av Oslos største moskeer og samler ukentlig 5000 personer. Torsdag denne uken inviterte senteret Osloskolene til diskusjon om temaene ytringsfrihet og religionsfrihet.
Foto: Vegard Velle
Islamic Cultural Centre på Grønland inviterte Osloskoler til dialog om religionsfrihet og ytringsfrihet
Arshad Jamil, frivillig i Muslimsk Dialognettverk og styremedlem i ICC-moskéen, inviterte torsdag Osloskolene til diskusjon om ytringsfrihet og religionsfrihet i forbindelse med den nylige terrorhendelsen i Frankrike.
Fredag 16.oktober ble den 47 år gamle småbarnsfaren Samuel Paty halshugd på grunn av undervisning i et fag som ble innført etter angrepet på Charlie Hebdo. Han hadde som en del av undervisningen fremvist de omstridte Muhammedtegningene som satiremagasinet hadde trykket.
— Vi reagerer med forferdelse og sorg over det grusomme drapet. Nå gjelder det å ikke la ekstremistene sette dagsorden, sier dialog- og paraplyorganisasjonen Muslimsk Dialognettverk (MDN) til avisen Utrop.
Torsdag denne uken inviterte de Osloskolene til dialog hos Islamic Cultural Centre (ICC) på Grønland.
Alle har egne grenser som må respekteres
Målet var å diskutere hvordan samtaler i klasserommet kan foregå på en god måte slik at skolene kan være inkluderende plasser for både religionsfrihet og ytringsfrihet.
— I klasserom som er blanda møtes elever på likeverdig plan og må forholde seg til hverandre. Alle har grenser, og de grensene skal man respektere, det lærer man jo på skolen. Overført til ytringsfrihet blir det tydelig for ungdommer at også ytringsfriheten har grenser, og de var veldig opptatt av at ting har en hensikt, sa en av lærerne som møtte opp på arrangementet, Sigurd Lydersen til Utrop.
Ble mange gode samtaler
Initiativtaker Ashrad Jamil mener arrangementet ble en suksess.
— Jeg er veldig fornøyd! Det var en mangfoldig lærerstab som kom fra hele Oslo og Omegn. De hadde mye klokt å komme med, sier han.
Jamil forteller at idéen til arrangementet dukket opp etter å ha sett noen lærere på Facebook som diskutere emnet.
Vil forebygge mot polarisering
— Jeg fikk idéen til arrangementet da jeg så at enkelte lærere på Facebook ville dra den polariserende debatten inn i klasserommet, sier han og legger til at han har stor tro på diskusjon som et forebyggende verktøy.
— Jeg har stor respekt for læreryrket, men hvis lærere fyrer opp under polariseringen, kan veien videre bli vanskelig. Hvis folk er redde og synes moskéene er mystiske, kan vi invitere dem inn og være åpne, så vi kan diskutere vanskelige temaer sammen, sier han.