Abonner på nyhetsbrev fra lokalavisen VårtOslo
Fenomenet har fått sin egen Oslo-dag som trekker tusenvis: – Neste år vil vi gjøre dette enda større
Tidligere i høst strømmet folk til. Neste år skal arrangementet bli enda større.
– I fjor var dette et initiativ fra Lillelam-butikken, og ettersom det var så populært, så har det blitt enda større i år.
Det sier Katrin Sundal (51), markedsansvarlig i Carucel Eiendom og Oslobukta.
Hun forteller at det har vært et bredt samarbeid mellom flere aktører for å gjennomføre arrangementet i handelsstrøket i Bjørvika – som trakk tusenvis allerede i sitt første år – for andre gang denne høsten.
Jubileumsfeiring neste år
Vi skrur tida tilbake til tidlig høst. Det myldrer av liv i Oslobukta med gater fylt av barnefamilier og Mummi-entusiaster.
Mummi er et viktig stikkord i sammenhengen. Eventyruniverset som kretser rundt Mummitrollet, skapt av Tove Jansson, er nemlig viet sin egen dag i Oslobukta, og Mummi-dagen i Oslobukta er på god vei til å bli en fast tradisjon.
I 2025 fyller Mummi 80 år, og planleggingen av hvordan dette skal bli synlig på den spesielle dagen i Oslobukta er allerede i gang.
– Neste år vil vi gjøre dette enda større ved å integrere flere butikker og andre partnere. Det skal bli en bra feiring for alle som vil delta, sier Sundal.
– Vi har et tett samarbeid med alle lisenstagere av Moomin i Norge som har deltatt med salgsboder og sponset premier, lokale forretninger som har bidratt, og vi har også samarbeidet med to som jobber med Moomin Characters i Finland, fortsetter hun.
– Viktig at det er gratis
Barna står i fokus på dagen som i sin helhet er viet til kjente og kjære karakterer fra barnebokuniverset – bygd på kjærlighet, likeverd, respekt, mot og vennskap – som også mange nordmenn og osloborgere, i likhet med finner og andre folk rundt om i hele verden, gjennom generasjoner har trykket til sitt bryst.
– Vi har blant annet ansiktsmaling, høytlesning av Mummi i lavvo med Cappelen Damm, visning av Mummi-film i andre etasje av Villa Paradiso, spill for barn og skattejakt, forteller Sundal.
– Det er viktig at det er en dag for hele familien som er gratis. Selvfølgelig kan man kjøpe mat og andre ting i salgsboder, men selve aktivitetene skal være gratis for at flest mulig skal kunne delta, utdyper hun.
– Køene har vært lange
I en lavvo med flere madrasser med puter og dyner spredt utover, ventet forventningsfulle barn i kø for lesestund med gratis popkorn på kjøpet på Mummi-dagen i Oslobukta.
– Jeg jobber som frilansskuespiller og sa umiddelbart ja til å være med på dette. Det har vært utrolig gøy, kunne Espen Austdal Bergh (21), som sørget for høytlesning av Mummi-historier for barna, konstatere med et smil.
– Køene har vært lange, men barna har vært superfornøyde med opplevelsen. Alt er veldig gjennomført, og det har vært mer populært enn jeg selv hadde trodd.
– Veldig gøy
Jose Bryhn (50) og datteren Luica Bryhn (6) reiste fra Slemdal for å være med på Mummi-dagen i Oslobukta for andre år på rad.
– Vi kommer hit fordi det er gøy med Mummi, og det er spennende å se hva som skjer. Til nå har vi vært med på skattejakt, ansiktsmaling, og nå har vi en lunsjpause, kunne Jose fortelle.
De skulle da fortsette for å se hva som skjedde videre, men Luica hadde allerede en klar favorittaktivitet.
– Det var veldig gøy å vente på ansiktsmaling. Jeg valgte tiger fordi den var søt.
Skummelt med Mummi-figurer
Lily Seines Hammersland (4) og moren Ida Seines (43) holder til i hovedstaden og tok turen til Oslobukta på Mummi-dagen.
– Det er første gangen vi er her. Så langt har vi spilt brettspill og videospill, og hilst på Mummi-figurer, men det var litt skummelt, ler Ida.
– Vi fikk tips om dette og har sett det på reklame, så vi tenkte at dette var noe vi ville delta på. Mummi er bra, fastslår hun.
– Designet for å treffe barn og voksne
Videospillet de to henviser til, ble lansert i mars og kunne under Mummi-dagen i Oslobukta testes ut i pop-up-butikken på stedet av store og små Mummi- og spillentusiaster.
– Jeg startet å lese en bok av Tove Jansson og begynte å fundere over hvordan dette kunne gjøres om til videospill, forteller Are Sundnes (40) i Hyper Games, som står bak «Snusmumrikken: Melodien i Mummidalen».
De siste fire årene har han med et team på 13 personer jobbet for å utvikle spillet. Det har raskt vokst i popularitet i hele verden, men mest i Norden og Japan.
– Det er designet for å treffe både barn og voksne. I tillegg har det vært viktig for oss å bevare Tove Jansson sin stil og sitt uttrykk, sier han videre.
I Torggata i ett år
De to offisielle Moomin-butikkene her til lands er å finne utenfor hovedstaden, henholdsvis i Bergen og på Gardermoen, men Kitch’n i Torggata har en såkalt Moomin Arabia Shop in Shop som åpnet i fjor høst, der hele 80 kvadratmeter er viet den finske porselens- og keramikkprodusenten Arabia sine Mummi-produkter.
Mummi-kopper er et velkjent og ettertraktet samleobjekt, og slipp av kopper med nye motiv har tidligere skapt lange køer i sentrumsgatene.