– Ettersom det var så populært, så har det blitt enda større i år, sier Katrin Sundal, markedsansvarlig i Carucel Eiendom og Oslobukta. Her med datteren ved sin side på Mummi-dagen i Oslobukta.

Fenomenet har fått sin egen Oslo-dag som trekker tusenvis: – Neste år vil vi gjøre dette enda større

Tidligere i høst strømmet folk til. Neste år skal arrangementet bli enda større.

Publisert

– I fjor var dette et initiativ fra Lillelam-butikken, og ettersom det var så populært, så har det blitt enda større i år.

Det sier Katrin Sundal (51), markedsansvarlig i Carucel Eiendom og Oslobukta.

Hun forteller at det har vært et bredt samarbeid mellom flere aktører for å gjennomføre arrangementet i handelsstrøket i Bjørvika – som trakk tusenvis allerede i sitt første år – for andre gang denne høsten.

Katrin Sundal (51) sammen med datteren Kornelia Sundal Hansen (9) som også har sansen for Mummi.

Jubileumsfeiring neste år

Vi skrur tida tilbake til tidlig høst. Det myldrer av liv i Oslobukta med gater fylt av barnefamilier og Mummi-entusiaster.

Mummi er et viktig stikkord i sammenhengen. Eventyruniverset som kretser rundt Mummitrollet, skapt av Tove Jansson, er nemlig viet sin egen dag i Oslobukta, og Mummi-dagen i Oslobukta er på god vei til å bli en fast tradisjon.

Mummitrollet og Lille My ble møtt av beundrende barneøyne.

I 2025 fyller Mummi 80 år, og planleggingen av hvordan dette skal bli synlig på den spesielle dagen i Oslobukta er allerede i gang.

– Neste år vil vi gjøre dette enda større ved å integrere flere butikker og andre partnere. Det skal bli en bra feiring for alle som vil delta, sier Sundal.

– Vi har et tett samarbeid med alle lisenstagere av Moomin i Norge som har deltatt med salgsboder og sponset premier, lokale forretninger som har bidratt, og vi har også samarbeidet med to som jobber med Moomin Characters i Finland, fortsetter hun.

Denne finske vennegjengen har blitt svært populær i Oslo, som mange andre steder i verden.

– Viktig at det er gratis

Barna står i fokus på dagen som i sin helhet er viet til kjente og kjære karakterer fra barnebokuniverset – bygd på kjærlighet, likeverd, respekt, mot og vennskap – som også mange nordmenn og osloborgere, i likhet med finner og andre folk rundt om i hele verden, gjennom generasjoner har trykket til sitt bryst.

– Vi har blant annet ansiktsmaling, høytlesning av Mummi i lavvo med Cappelen Damm, visning av Mummi-film i andre etasje av Villa Paradiso, spill for barn og skattejakt, forteller Sundal.

Silje Holten Halvorsen (19) jobber i Moomin Arabia Sandvika og viste frem varer i egen salgsbod på Mummi-dagen i Oslobukta.

– Det er viktig at det er en dag for hele familien som er gratis. Selvfølgelig kan man kjøpe mat og andre ting i salgsboder, men selve aktivitetene skal være gratis for at flest mulig skal kunne delta, utdyper hun.

– Køene har vært lange

I en lavvo med flere madrasser med puter og dyner spredt utover, ventet forventningsfulle barn i kø for lesestund med gratis popkorn på kjøpet på Mummi-dagen i Oslobukta.

Frilansskuespiller Espen Austdal Bergh (21) sørget for lesestund i komfortable omgivelser for spente barn.

– Jeg jobber som frilansskuespiller og sa umiddelbart ja til å være med på dette. Det har vært utrolig gøy, kunne Espen Austdal Bergh (21), som sørget for høytlesning av Mummi-historier for barna, konstatere med et smil.

– Køene har vært lange, men barna har vært superfornøyde med opplevelsen. Alt er veldig gjennomført, og det har vært mer populært enn jeg selv hadde trodd.

Gratis popkorn til høytlesningen.

– Veldig gøy

Jose Bryhn (50) og datteren Luica Bryhn (6) reiste fra Slemdal for å være med på Mummi-dagen i Oslobukta for andre år på rad.

Jose Bryhn (40) og datter Luica (6) tok en pust i bakken og litt lunsj innimellom aktivitetene etter ansiktsmaling.

– Vi kommer hit fordi det er gøy med Mummi, og det er spennende å se hva som skjer. Til nå har vi vært med på skattejakt, ansiktsmaling, og nå har vi en lunsjpause, kunne Jose fortelle.

Skattekart for skattejakt.

De skulle da fortsette for å se hva som skjedde videre, men Luica hadde allerede en klar favorittaktivitet.

– Det var veldig gøy å vente på ansiktsmaling. Jeg valgte tiger fordi den var søt.

Skummelt med Mummi-figurer

Lily Seines Hammersland (4) og moren Ida Seines (43) holder til i hovedstaden og tok turen til Oslobukta på Mummi-dagen.

Ida Seines (43) og datteren Lily (4) storkoste seg med spill.

– Det er første gangen vi er her. Så langt har vi spilt brettspill og videospill, og hilst på Mummi-figurer, men det var litt skummelt, ler Ida.

– Vi fikk tips om dette og har sett det på reklame, så vi tenkte at dette var noe vi ville delta på. Mummi er bra, fastslår hun.

– Designet for å treffe barn og voksne

Videospillet de to henviser til, ble lansert i mars og kunne under Mummi-dagen i Oslobukta testes ut i pop-up-butikken på stedet av store og små Mummi- og spillentusiaster.

– Jeg startet å lese en bok av Tove Jansson og begynte å fundere over hvordan dette kunne gjøres om til videospill, forteller Are Sundnes (40) i Hyper Games, som står bak «Snusmumrikken: Melodien i Mummidalen».

Are Sundnes (40) og Adriane Brennmoen (36) viste frem sitt forholdsvis ferske Mummi-baserte videospill.

De siste fire årene har han med et team på 13 personer jobbet for å utvikle spillet. Det har raskt vokst i popularitet i hele verden, men mest i Norden og Japan.

– Det er designet for å treffe både barn og voksne. I tillegg har det vært viktig for oss å bevare Tove Jansson sin stil og sitt uttrykk, sier han videre.

I Torggata i ett år

De to offisielle Moomin-butikkene her til lands er å finne utenfor hovedstaden, henholdsvis i Bergen og på Gardermoen, men Kitch’n i Torggata har en såkalt Moomin Arabia Shop in Shop som åpnet i fjor høst, der hele 80 kvadratmeter er viet den finske porselens- og keramikkprodusenten Arabia sine Mummi-produkter.

Moomin Arabia Shop in Shop hos Kitch’n i Torggata åpnet for ett år siden.

Mummi-kopper er et velkjent og ettertraktet samleobjekt, og slipp av kopper med nye motiv har tidligere skapt lange køer i sentrumsgatene.

Powered by Labrador CMS