— Vi ønsker å bruke ett år på å styrke beslutningsgrunnlaget, som er for svakt. Deretter kan bystyret velge den av traseene som er den beste, sier Hallstein Bjercke (V). Foto: Oslo Venstre

Dagen før ny T-banetunnel kommer til første behandling i bystyrets samferdselskomité, lanserer Venstre et tredje alternativ

— Dette er Venstres forsøk på å få til en bred politisk løsning. Vi frykter en bybanekrig à la den som har ridd Bergenspolitikken som en mare, sier Hallstein Bjercke (V).

Publisert

I november lanserte byrådsleder Raymond Johansen (Ap) planene om den største kollektivutbyggingen i Oslo siden T-banen ble anlagt for over 50 år siden.

Det rødgrønne byrådet vil ha en ny sentrumstunnel i tillegg til den tunnel-løsningen som allerede eksisterer.

Venstres alternativ legger seg tettere opp mot Høyres forslag enn Ap/SV/MDG-byrådets ønske om en T-banetunnel parallelt med dagens løsning gjennom sentrum. Illustrasjon: Oslo Venstre

Men ikke lenge etter kom Høyre med et annet alternativ som innebærer en annen løsning, der ny T-banetrasé går i en bue utenfor sentrum, langs Ring 2.

Frykter lang prosess

Når bystyrets miljø- og samferdselskomité møtes onsdag blir ett tredje alternativ lansert av Venstre.

— Dette er vårt forsøk på å få til en bred politisk løsning. Vi frykter en bybanekrig à la den som har ridd Bergenspolitikken som en mare. Nå står byrådet på sitt og Høyre på sitt. Hvis byrådet tvinger gjennom sin løsning nå, og det så blir et skifte der Høyre får gjennom sitt forslag, vil prosessen ta altfor lang tid, sier Venstres gruppeleder i bystyret, Hallstein Bjercke, til Aftenposten.

Slik ser Høyres løsning til økning av T-banens kapasitet i Oslo. Ny tunnel vil la banen gå i en bue rundt sentrum som gir nye stasjoner langs Ring 2. Illustrasjon: Oslo Høyre

Venstres alternativ er ikke helt spikret, men ligger tettere opp til Høyres forslag enn det Ap/SV/MDG-byrådet ønsker. Ved at behandlingen starter i miljø- og samferdselskomitéen allerede nå, ønsker det rødgrønne byrådet å få på plass ett forpliktende bystyrevedtak før valgresultatet til høsten.

Byrådet ønsker beslutning før valget

— Vi ber om en alternativ utredning mellom den røde og grønne ruten som begge er utredet tidligere, men aldri sammenlignet skikkelig. Vi ønsker å bruke ett år på å styrke beslutningsgrunnlaget, som er for svakt. Deretter kan bystyret velge den av traseene som er den beste. I det lange løp kan det raskere få på plass en ny sentrumstunnel, sier Bjercke til Aftenposten.

Ap/SV/MDG-byrådets alternativ er en ny T-banetunnel (stiplet linje) som går nesten parallelt med dagens tunnel gjennom sentrum. Illustrasjon: Oslo kommune

Dersom Rødt stemmer for byrådets forslag, er det flertall i dagens bystyre for alternativet Raymond Johansen (Ap) la frem før jul i fjor. Men det er opplagt at saken uansett vil bli en viktig sak for partier på både venstre- og høyresiden i valgkampen i Oslo. Selv om bystyreflertallet trolig fatter en beslutning om å gå for byrådets tunnelalternativ.

— Høyres forslag viser et parti som ikke vet hva de vil med byen, som ikke lytter til fagfolk og som er villig til å skalte og valte med byens aller viktigste infrastruktur. Med det borgerlige kaoset, er det helt umulig for velgerne å vite hva som skal skje med den etterlengtede t-banetunnelen hvis de vinner valget, sa Raymond Johansen til VårtOslo i februar i år.

— Byrådet ikke fremtidsrettet

Mens Høyre på sin side har vært like steile på sitt alternativ og kritiserer byrådet og Johansen for å ensidig fokusere på T-banen gjennom sentrum innenfor Ring 1, med en tunneltrasé som slynger seg rundt den Oslo allerede har.

— Høyres forslag gjør meg opprørt. Det er stikk i strid med faglige råd, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap). Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

— Høyre ønsker en annen trasé for ny t-banetunnel som går fra Majorstua til Bislett, Ullevål sykehus, Sagene, Grünerløkka og til Carl Berner. En full utredning av dette alternativet må foreligge før endelig beslutning om trasévalg tas, skrev Høyres gruppeleder i bystyret, Eirik Lae Solberg, i et debattinnlegg i VårtOslo etter nyttår.

— Byrådets alternativ er ikke særlig fremtidsrettet og gir små muligheter for å utvikle nye sentrumsområder i byen. Nye T-banestasjoner er en drivkraft for utvikling i seg selv. Om 50 år kan Oslo sentrum se helt annerledes ut, avhengig av hvor T-banestoppene ligger, mener Høyres byrådslederkandidat ved valget.

— Ved å ikke utrede noen alternativer frarøves Oslos innbyggere muligheten til å påvirke byens største samferdselsprosjekt og byutviklingsgrep i årene som kommer, sier Lae Solberg.

— Høyres forslag opprører meg

Det eneste Høyre og Arbeiderpartiet er enige om er behovet for økt tunnelkapasitet i Oslos T-banesystem. Byrådsleder Raymond Johansen sier byrådet støtter seg på ekspertisen som mener den nye T-banetunnelen bør gå parallelt med dagens tunnel.

— Byrådets alternativ er ikke særlig fremtidsrettet og gir små muligheter for å utvikle nye sentrumsområder i byen, mener Eirik Lae Solberg (H). Foto: Kyrre Songstad Seim

— Høyres forslag gjør meg opprørt. Det er stikk i strid med faglige råd. Det virker ikke som Høyre har skjønt hvorfor vi trenger en ny T-banetunnel gjennom sentrum, sier byrådslederen.

— Det hjelper ikke folk i Groruddalen, på Mortensrud, Lambertseter, Sognsvann eller Østerås å bygge T-bane til Sagene. For å øke kapasiteten på hele T-banenettet, trenger vi en ny tunnel til sentrum, sier mener Raymond Johansen.

Powered by Labrador CMS