Svenske Voi brukte Slottet som bakgrunn da selskapet sparket igang sin lansering av de elektriske delings-scooterne i Oslo mandag. Foto: Voi

El-sparkesykler inntar Oslo. Svensk selskap skal konkurrere mot bysyklene

I København har el-sparkesyklene skapt mye debatt. En av aktørene er svenske Voi, som plasserte ut rundt 200 delings-scootere i Kongens by. Nå gjør svenskene det samme i Oslo.

Publisert

Flere selskaper står klare til å lansere elektriske scootere, eller sparkesykler på godt norsk, i Oslo. Tidligere i vinter lettet svenske Voi på sløret, og sa de bare ventet på at snøen skulle smelte før de plasserte ut doningene som skal konkurrere mot Oslos bysykler.

Nå er Voi-scooterene på vei til å plasseres ut. Og nettopp plassering av el-sparkesyklene har skapt mye bråk i New York. I motsetning til Oslos bysykler, som låses i stativer, kan el-doningene plasseres hvor som helst og låses opp med en app på mobilen.

Heftig debatt i København

— Vi har klare retningslinjer for hvordan sparkesyklene skal brukes, og blir de parkert et sted hvor de ikke har lov til å stå, har kommunen rett til å fjerne dem, i likhet med alle andre kjøretøy, sa Norden-sjef i Voi, Eric André, til E24 da han tidligere i vinter hadde møter med Oslo kommune.

Svenske Voi har elektriske delings-scootere i flere europeiske byer. Men både i København og Paris har de miljøvennlige doningene skapt debatt. Foto: Voi

Men i København er det ikke bare elektriske sparkesykler liggende strødd rundt i gatene som skaper spetakkel. Ifølge danske Ekstra Bladet har de elektriske doningene også skapt kaos i bytrafikken.

— Vi er svært oppmerksomme på de elektriske sparkesyklene, som utgjør en fare i trafikken. Du er svært utsatt når du kjører el-sparkesyklene, og en fare for fotgjengere, sier Christian Berthelesen ved det danske Rikspolitiet til Ekstra Bladet.

Delingstjenesten fungere slik at man leier el-sparkesyklene gjennom en mobil-app. Man laster ned app`en, legger inn kortopplysninger og betaler en startpris. Deretter betales en pris per minutt. I København starter prisen på drøyt 10 kroner. Deretter koster det 1.50 per minutt.

— Biler tar ekstremt mye plass

Svenske Voi er først ute i Oslo. Men på Fornebu er selskapet Urban Sharing, som står bak bysyklene i Oslo, i ferd med å plassere ut 400 el-sparkesykler. Og flere andre selskaper har planer om å plassere el-sparksykler innenfor ring 3 i Oslo.

Vois elektriske sparkesykkel avbildet i Oslo sentrum. Foto: Eivind Trædal / MDG

— Byer er skapt for å leve i, og ikke for biler. Likevel, ser du på for eksempel Oslo, som jo allerede er en relativt grønn by, så tar biler opp ekstremt mye plass, sier Voi-sjef Eric André til Shifter.

El-sparkesyklene har en toppfart på 20 kilometer i timen og når sykkelen er aktivert via mobil-app trykker man "unlock" og sparker i gang før man kan vri om gassen på styret, og flyte av gårde, opplyser Voi på sin hjemmeside.

Ifølge Ekstra Bladet var elektriske sparkesykler involvert i flere alvorlige ulykker i franske byer i 2017. Det har ført til at bystyret i hovedstaden Paris nå vurderer å kreve førerkort for el-sparkesykler, skriver den danske avisen.

Powered by Labrador CMS