Trond Ingebretsen med Akerselva i bakgrunnen. � Sangen "Skinnende elva" på den nye plata er en positiv hilsen og hyllest til hva Oslo har blitt, sier låtskriveren og frontfiguren i Bjølsen Valsemølle. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Han står bak VIF-hymnen Vålerenga Kjerke. Nå er Trond Ingebregtsen og Bjølsen Valsemølle ute med ny plate

Det er snart 45 år siden Trond Ingebretsen etablerte Bjølsen Valsemølle, og bandet har i sin tid preget norsk musikkhistorie med perler som "Vålerenga Kjerke", "Vaterlands Bru" og "Soria Moria".

En septembernatt i 1979 skulle en glo forandre norske fotballsupporteres sangkultur for alltid. En glo fra taktekking av Vålerenga kirke førte til at taket på kirken brant. Og frontfiguren i oslobandet Bjølsen Valsemølle, Trond Ingebregtsen, skrev teksten som formidlet befolkningen i en hel bydels følelser da kirken nesten gikk tapt.

Politisk brodd i sangene

Nå er det gått fire tiår siden brannen og sangteksten som er udødeliggjort som Vålerenga-tilhengernes egen hymne. Men bandet Bjølsen Valsemølle og Trond Ingebregtsen holder fortsatt koken. Sammen med Leif Ottesen, Lars Aas Hansen, Endre Christiansen og Even Finsrud er Ingebregtsen klar med det nye albumet "Sanger om kjærlighet".

Men albumtittelen er kanskje ikke helt talende for alle sangene på utgivelsen. Bjølsen Valsemølle har alltid hørt hjemme på den venstre aksen i politikken.

— "Skinnende elva" er en positiv hilsen og hyllest til hva Oslo har blitt, blant annet takket være bystyreleder Raymond Johansen og ordfører Marianne Borgen, sier Trond Ingebregtsen.

Likestilling og krig

Bakgrunnen for albumets tittel stammer fra en A-magasinet-forside Ingebretsen så i 2015, med et bilde av da 18 år gamle Ronahi Avsin som var med på å kaste ut IS av Kobani i Syria. Artikkelen handler om at likestilling og krig er like viktig for Avsin som er soldat i YPJ.

Trond Ingebregtsen i midten, flankert av Leif Ottesen, Lars Aas Hansen, Endre Christiansen og Even Finsrud. Foto: Nicolay Woldsdal / Grappa Musikkforlag

— Jeg syntes det var så sterkt å lese om henne. Det er noe med det bildet, og at hun holder den blomsten samtidig som hun har et gevær på ryggen. Når jeg tenker på "Sanger om kjærlighet" følte jeg at hun i det bildet traff en nerve, sier frontfiguren i Bjølsen Valsemølle.

På "Horseid" synger Ingebretsen om varig vern av Lofoten, Vesterålen og Senja. "Der land snakker til himmel’n" handler om stengte landegrenser, og sender sammen med "Kjenne på hat" et par stikk mot Sylvi Listhaug.

Hyller Tippen, Tuben og Kremen

Men la oss spole tilbake til "Vålerenga Kjerke". Hymnen som avsynges før hver eneste hjemmekamp, uansett hvor Vålerenga har holdt hus, de siste tiårene. Det er faktisk ikke Bjølsen Valsemølles versjon som spilles. Derimot er det en coverversjon spilt inn av Ragnar og Øsekara.

Vålerenga-supportere synger det som er blitt klubb-hymnen "Vålerenga kjerke" før alle hjemmekamper. Med klubbskjerfet hevet over hodet. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix

Noe av skylden må legges på en namsosing - Åge Aleksandersen. Han produserte i sin tid debutalbumet "5 på Midnatt". Og fikk lagt marsjtrommer på "Vålerenga Kjerke". Marsjtrommene egnet seg dårlig til en fotballsalme.

Forøvrig handler heller ikke VIF-hymnen utelukkende om kirkebrannen i 1979. Det er også en hyllest til Trond Ingebregtsens far - den mangeårige Vålerenga-vingen Trygve "Kremen" Ingebregtsen. Han spilte samtidig med keeperlegenden Henry "Tippen" Johansen og mangeårig VIF-kaptein Birger "Tuben" Sørensen.

Slik sett har Ingebergtsen og Bjølsen Valsemølle alltid vært viktige formidlere av Oslos østkanthistorie. Og det fortsetter også på det nye albumet "Sanger om kjærlighet".

Powered by Labrador CMS