Slik har spilskaperne fra Tidvis gjenskapt Kvadraturen i 1798 og transformert det hele til en dataspillopplevelse. Skjermdump fra "Oslo Havn 1798".

Nå kan du gå på hjemmebesøk til osloborgere fra 1798. Dataspill-opplevelse tar deg med på vandring i Oslo-gater

Lurere du på hvordan folk i sentrum av Oslo levde på slutten av 1700-tallet? Et nytt dataspill gir deg muligheten til å ta del i hverdagene deres i to sentrumsgater.

Publisert

For mange er byens historie et mysterium og noe de knapt lærer på skolen. Dette har  historieentusiaster gjort noe med, og i starten av mai lanserte de dataspillopplevelsen "Oslo Havn 1798". Prosjektet, ledet av Tidvis AS, er en interaktiv opplevelse av hvordan det kunne vært å være i Bjørvika på slutten av 1700-tallet.

— Dette er en helt ny måte å forsøke å fortelle historien på. Vi har brukt 3D-grafikk og spillteknologi til å rekonstruere bygninger og havneområdet digitalt. Rekonstruksjonen bygger på nyere forskning fra historikere og arkeologer, forteller prosjektleder i Tidvis, Ragnhild Hutchison, til VårtOslo.

Ønsker å nå ut til skolene

Ved å skape en helt ny opplevelse i formidlingen av byens historie, håper Hutchison at skolene i byen vil være interessert i å ta det nye spillet i bruk i historieundervisningen.

Prosjektleder Ragnhild Hutchison i Tidvis er svært fornøyd med å gi brukerne en helt ny historieopplevelse av Kvadraturen. Foto: Universitetet i Oslo

— Dette er en veldig annerledes måte å fortelle byens historie på. Derfor har vi vært i kontakt med mange lærere i osloskolen og håper de vil ta dette i bruk i undervisningen. Da får elevene en helt annen og mer spennende opplevelse av hvordan det så ut i byen for flere hundre år siden.

Utviklerne håper den nye teknologien, som gir deg muligheten til å gå inn i husene i spillet og utforske både folk og eiendommer, vil appellere til et yngre publikum.

— Her få du en helt ny helhetsopplevelse. Du ser ikke bare hvordan gatene så ut fra utsiden. Du kan klikke deg inn i bygningene og møte de som bor der, forteller Hutchison.

Et nitidig gravearbeid

Utviklingen av spillet, med alle detaljer rundt bygninger og beboere, er resultat av et nitidig gravearbeid i offentlige registre og arkiver.

— Det er fantastisk hvor mye informasjon som ligger bortgjemt hos Riksarkivet og andre steder. Dette har vi samlet for å kunne gi publikum en så god spillopplevelse som mulig, forteller Ragnhild Hutchison.

Foreløpig er spillet avgrenset til to gater, Strandgata og Fred Olsens gate nederst i Kvadraturen, men utviklerne går med store planer om utvidelser.

Rekonstruksjonen bygger på nyere forskning fra historikere og arkeologer. Skjermdump fra "Oslo Havn 1798".

— Det er mye vi skulle ønske å få gjort. Det står bare på penger, og foreløpig har vi ikke fått tildelt flere prosjektmidler. En drøm er jo at folk en dag skal kunne gå rundt i Kvadraturen med VR-briller og oppleve historien på nært hold, smiler prosjektlederen.

Gratis og helt åpent

Det nye spillet er helt gratis og laget på en såkalt "CC-lisens". Det vil si at hvem som helst kan bruke den til å lage opplevelser, mot å referere til det originale prosjektet.

— I løpet av sommeren vil vi utvide opplevelsen ved å gjenskape dag-til-dag vær og vegetasjon fra året 1798 samt lage en interaktiv spillopplevelse, sier utviklerne.


Videoen er sett over 45.000 ganger på Facebook.

Spillet krever ikke veldig mye av din egen PC, men for å få en best mulig opplevelse anbefaler folkene bak spillet at du benytter en såkalt spill-PC når du kjører det.

Spillet kan lastes ned her.

Powered by Labrador CMS