Bomstasjon i Dronning Blancas vei ved Bygdøylokket. Disse bomstasjonene settes i drift 1. juni 2019. Fra denne datoen er det kun hydrogenbiler vil passere gratis. Foto: Aleksander Krogsvold Johansen / NTB scanpix
Flere må betale når Oslos nye bommer settes opp. Sjekk bomkalkulator her
Når Oslo snart har 50 bomstasjoner i ytre og indre by i tillegg til de nye bommene ved bygrensen, vil langt flere måtte betale. Men for enkelte bilister kan de også bli billigere enn i dag.
Fra 1. juni er det ikke bare biler inn til Oslo som må betale bompenger. Tilsammen 38 nye bomstasjoner settes opp langs Ring 2, med "armer" mot Grefsen og Trosterud.
I Oslos nye, utvidede bomsystem vil bilister også måtte betale i begge kjøreretninger. I praksis får hovedstaden tre bomringer. Et system som trer i kraft bare noen måneder før kommunevalget. Og fra 1. juni må også elbiler betale for passering.
Tidsbegrensning i bomringene
Men systemet kan også bli billigere enn dagens system for enkelte bilister som kjører gjennom byen. Forutsetningen er at bilister bruker bombrikke som gir rabatt. Men her er det også noen forutsetninger bilister må være klar over. Timesregelen for passering krever litt forklaring:
— De tre bomringene er delt i to soner. Den ene sonen er Indre ring og Osloringen, og den andre sonen er Bygrensen. Timesregelen gjelder separat for hver av sonene, altså du kan kjøre gjennom så mange bomstasjoner på en time i Bygrensen og betale kun for en (den dyreste), og det samme gjelder for Oslo og Indre ring, forklarer kommunikasjonsrådgiver Tone Finstad i Fjellinjen.
Annonse
For de aller fleste bosatt i Oslo, og som til nå har kjørt uten bompassering innenfor bygrensen, blir det derimot dyrere. Men også her er det viktig med bombrikke, eller såkalt Autopass. Fra 1. juni økes nemlig rabatten for personbiler med bombrikke fra 10 til 20 prosent per passering, opplyser Statens vegvesen.
Selskapet som drifter Oslos bomringer, Fjellinjen, har også en egen bomkalkulator. Dersom du lurer på hvordan de nye bommene og innføring av endret takstsystem slår ut for din lommebok, kan du prøve bomkalkulatoren her.
— Med det nye systemet blir det lavere pris per passering enn i dag, men det blir flere passeringer per biltur. Dette innebærer at flere bilturer i Oslo blir belastet med bompenger og at flere derfor blir med på å betale for vei- og kollektivtiltakene i Oslopakke 3, skriver Fjellinjen.
Fjellinjen har også laget en egen nettside med informasjon om bompasseringer i Oslo. Her kan du også lese fakta om hva bompengene blir brukt til.
*Denne artikkelen er oppdatert med korrekt informasjon fra Fjellinjen om den såkalte timesregelen som trer i kraft når de nye bommene blir operative fra 1. juni i år.