Maridalsspillet er Oslo og Maridalens eget utendørsteater. Det blir framført ved ruinene av Margaretakirken i Maridalen, midt mellom havre- og hveteåkrene. Regissør Mari Mehus vet å bruke de vakre omgivelsene i stykket.Foto: Olav Helland
Hun har tatt spennende grep i Maridalsspillet. Regissør Mari Mehus vil at du virkelig skal kjenne det i hjertet
- Vi ville lage en forestilling med mer musikk, sang, sier regissør Mari Mehus. Neste uke åpner Maridalsspillets forestilling "Svartedauen". Som er en ytterligere forbedret utgave av fjorårets versjon.
Rett etter siste forestilling i fjor satte regissørene Mari
Mehus (41) og Henrik Bøe Larsen (40) seg ned for å lage en liste over hva de
ville forbedre ved forestillingen "Svartedauden".
Fjorårets forestilling hadde vært en
suksess, men Mehus og Bøe Larsen mente stykket kunne bli enda bedre. Og det er det de skal presnetere 14. august.
- Vi ville lage en forestilling med mer musikk og sang. Vi vil ha en forestilling hvor vi leker med scenografi og bryter opp scenebildet, forklarer Mari Mehus.
Annonse
- Vi vil også gjøre publikum bedre kjent med hovedrollene, og la bøndenes historie komme tydeligere fram. Når Arne Aslaksson kommer ridende på sin høye hest og fratar bøndene det de har, så skal det kjennes i hjertet, sier regissøren til VårtOslo.
Regissøren mener publikum som har sett stykket Svartedauen før, likevel vil oppleve at årets forestilling er noe nytt.
- De som ikke har opplevd utendørs teater, vil få øynene opp for dette, sier Mehus.
Spilt første gang i 1974
Stykket Svartedauden utgjør andre del av C. F.
Engelstads middelaldertrilogi om Maridalen.
Året 1349 kom Svartedauden for fullt
til Norge. Pandemien la store deler av landet øde, også i Maridalen traff
sykdommen hardt. I Maridalen lå sytten av dalens atten gårder lå øde i 200 år
etter pandemien.
Musikken er laget av Steinar Amundsen. Han spiller lutt, er ekspert på middelaldermusikk, og var i mange år lærer ved Romerike folkehøyskole.
I fjorårets forestilling hadde Mehus gitt rollefiguren Marit en større rolle.
C. F. Engelstads originalmanus var, etter hennes, og mange andres mening for preget av tiden det var skrevet i til at dagens publikum ville identifisere seg med rollefigurene.
- Bringer spillet inn i den moderne verden
— Om det var noen som reagerte negativt på de forandringene vi gjorde i fjor, så nådde det ikke våre ører, sier regissøren.
— I år gjør vi bøndenes kamp mot myndighetene tydeligere.
Vi blir bedre kjent med bøndene som forener seg mot øvrigheten, sier Hans Bøe Larsen.
Bøe Larsen har ansvaret for tablåforestillingene som publikum vil møte på veien til kirkeruinene i Maridalen.
- Vi vil bringe
spelet inn i en moderne teaterhistorie. Spelet må tas med inn i en moderne
verden,
- Leker med kjønnsidentitet
- Sofie Bøttger Bratberg har blitt valgt ut til rollen som
Arne Aslaksson, den eneste historiske personen i stykket. Slik leker vi med kjønnsidentitet, og vi opplever at hun er et godt
valg for rollen, mener Mari Mehus.
Mehus forteller at for henne er Svartedauden ikke et teaterstykke,
men det er fortellingen om menneskene i Maridalen.
- I år har vi med flere lokale krefter enn tidligere, unge voksne og ungdom. Maridalens barn er også med. sier hun og legger til at Sofie Brøttger Bratberg er fra Grefsen.
Både Mari Mehus og Hans Bøe Larsen lover avslutningsvis overfor VårtOslo at har du sett Svartedauden før, så har du ikke sett årets forestilling tidligere.