De verneverdige boligene fra "Hylla" og beboerne der kan gå en usikker framtid i møte, om Bane Nor får det som de vil.Foto: Christian Boger
Byrådets ja til Bane Nor-planen i Brynsbakken skaper sterke reaksjoner i Vålerenga og Kværnerdalen
Siden 2017 har naboene kjempet mot Bane Nors planer om å bygge to nye spor i tillegg til eksisterende spor i Brynsbakken. Onsdag sa byrådet ja til utbygging. Innbyggerne raser.
Byrådets ja til Bane Nors planer for utbygging vekker sterke reaksjoner i den lokale aksjongruppa og i bydelsutvalget
Bane Nor vil bygge ut Brynsbakken fra fire til seks spor for å få det de mener er en velfungerende jernbane på Østlandet. Planene vil føre til at beboerne må ut av de verneverdige husene på «Hylla» i Enebakkveien. Noen hus flyttes, andre skal settes tilbake mellom sporene uten boligfunksjon. Resten av husene er det ikke planer for.
Naboene frykter dessuten mer støy, et mindre trygt nærmiljø som en følge av utbyggingen og enda dårligere tverrforbindelser i bydelen.
Etter at byrådet konkluderte onsdag, trenger Bane Nors planforslag bare støtte fra tre andre representanter i bystyret for å bli vedtatt.
Byråd for byutvikling, Arild Hermstad (MDG), skrev i en pressemelding onsdag at Brynsbakken er et nøkkelprosjekt for å få flere togavganger i Oslo og i Østlandsområdet.
— Hvis vi ikke gjør dette nå, vil det måtte utsettes til 2031 noe som vil være ganske ødeleggende for miljø- og klimamålene for Oslo og hele regionen, skriver Hermstad.
— Kardinalsynd mener Høyre i bydelen
Han skriver videre at det er en krevende sak blant annet fordi Hylla må fjernes og kun fire hus bevares.
— Det er synd at man ikke klarte å finne en løsning der bevaring av flere hus lot seg gjennomføre, sier han.
— Kardinalsynd
Tjeran T. Vinje, bydelsutvalgsmedlem i Gamle Oslo for Høyre, tar et kraftig oppgjør med byrådens uttalelser i en epost til VårtOslo:
— Byråd Hermstad sier at «det er synd at man ikke klarte å finne en løsning der bevaring av flere hus lot seg gjennomføre». Dette er ikke synd, det er en kardinalsynd byråden nå begår, skriver Vinje.
Han mener byrådet nå gir grønt lys for å rive opp et nabolag med uerstattelig historisk verdi og samtidig legge til rette for støyforurensning for flere tusen innbyggere.SS
Innbyggerne reagerer sterkt
— Vi har hele tiden sagt at vi ikke skjønner hvorfor det ikke går an å ivareta lokalbefolkningens behov og ønsker, sier Ørn Terje Foss i aksjonsgruppa mot Bane Nor-forslaget til reguleringsplan og beboer i Kværnerbyen.
— Vårt krav er støyisoleringen over sporene og en bedre løsning for å sikre bevaring av det verneverdige trehusmiljøet på Hylla. Vi er også fortvila over at det blir enda færre tverrforbindelser mellom Kværnerbyen og Vålerenga enn det er i dag.
Han forteller at de har ventet forgjeves på utredninger av alternativer som ivaretar lokalbefolkningens forslag og krav.
— Bane Nor sier det er umulig å utrede mer fordi utbyggingen haster så veldig. Det har de hatt tre år på seg til å gjøre, men de har hele tiden avvist å utrede bedre løsninger, så
så det faller jo på sin egen urimelighet. Det er å snu hele problemstillingen på hodet, sier Foss.
— Har gjort om på planene før
Ifølge Foss har beskjeden fra Bane Nor hele tiden vært at det ville forsinket det ekstra jernbanesporet med fire år, å etterkomme lokalbefolkningens ønsker og behov.
— Vi er ikke overbevist om at det vil føre til hele fire års utsettelse. Bane Nors planer har skiftet mange ganger allerede. I et av de første møtene informasjonsmøte i september 2017, skisserte de en rekkefølge på arbeidet som gjorde at Hylla-beboerne kunne bo til 2026. Nå er et plutselig blitt 2022, sier Foss.
— Det er trist
Sammen med Mirjam Berg Abrahamsen har Ørn Terje Foss og Hege Stensrud Høsøien utgjort kjernen i aksjonsgruppa som har jobbet mot Bane Nors planer for Brynsbakken.
Høsøien forteller at et samlet lokalsamfunn har invitert byrådet på befaring før beslutningen falt onsdag. Byrådet tok ikke i mot invitasjonen, forteller Høsøien.
— Det har vært en altfor svak medvirkningsprosess. Det har samtlige velforeninger og et samlet bydelsutvalg påpekt gang etter gang, sier hun.
— Store konsekvenser for beboerne
Høsøien mener byrådet gjør en stor feil når de nå gjør Brynsbakken-utbyggingen til en hastesak. Til det er det en altfor viktig sak med altfor store konsekvenser for innbyggerne på Vålerenga, i Kværnerdalen og i Gamlebyen, mener hun.
— Byrådet har bestemt seg for hvordan de skal forholde seg til denne saken lenge før den er oppe til politisk behandling i bystyret. Det er vi sterkt kritiske til, sier Høsøien.
Hun mener det er strukturelle årsaker til at utbyggingen av Brynsbakken har endt som den har endt.
— Politikerne har visst i mange tiår at det å bygge ut knutepunktene er god klimapolitikk. Likevel har man tillatt den enorme utbyggingen i Kværnerdalen og åpenbart ikke sett dette i sammenheng. Tiltaksmodellen man opererer innenfor i byutviklingen gjør at ingen får ansvaret for å tenke helhet, sier Høsøien.
— Udemokratisk
Tjeran T. Vinje (H) i bydelsutvalget skriver videre i eposten at Brynsbakken-utbyggingen vil bli en betongørken, og at Bane Nor har gjort et dårlig planarbeid som bryter med grunnleggende regler.
— De har ikke utredet vital informasjon som vil begrense støy og bevaring. De lover støydempende bremser, men dette EØS-kravet blir det søkt fritak om til 2032. Så i alle disse årene skal vi leve med støyforurensning, skriver Vinje.
Han mener Bane Nor bryter demokratiske vedtak og agerer som om de har vedtak.
— Byråd Hermstad konkluderer før saken er behandlet i Bydelsutvalget, i Byutviklingsutvalget og til sist i Bystyret. Det kan virke som at det ikke bare er Bane Nor som mangler demokratisk forståelse, men også Byråden, skriver Høyre-politikeren.
— MDG sier at de er grønne, for meg fremstår de nå som betong grå, avslutter han.