DEBATT
Jon Helge Richter Eriksen ser optimistisk på at Halléngården kan bli tatt i bruk igjen, om ikke alt for lenge.
Foto: Tarjei Kidd Olsen og Privat
– Jeg finner det ufattelig at vakre Halléngården har fått stå som et forlatt spøkelse i over 20 år
Den nyeste, positive og mest spennende som har skjedd med Halléngården er faktisk at Torstein Thunes eierselskap, Thv. Meyers Gate 59 AS, er vedtatt avviklet ved tvang av Oslo Tingrett pr 2. oktober 2024, da selskapet ikke har hatt godkjente regnskaper på minst seks år.
For
første gang på lenge var jeg på vei nedover Thorvald Meyers gate på Grünerløkka.
Jeg gikk forbi Olaf Ryes plass og var på vei til å krysse Sofienberggata, da
jeg plutselig så noe spennende i bygget på høyre side.
Ja
– Selve gaten ser strålende ut i høstsolen, og gir et visst inntrykk av
bydelens liv en lørdag ettermiddag i november. Den positive overraskelsen er at
det faktisk kommer lys ut fra 2. etasje i Halléngården som har vært stengt i
mange år. Det er det lenge siden jeg har sett.
Det
jeg husker best med dette bygget er fra jeg jobbet i området en gang i tiden. Da
så jeg en noe korpulent dame med to stokker, og ankler like brede som lår, sto
med ansiktet presset mot et skittent Hallèngården-vindu. Hun mintes nok den
gang hun selv – ung og vakker - handlet der.
Et
forlatt spøkelse
Grünerløkka
er transformert til Oslos mest moderne bydel gjennom årene. Etter at jeg ble
student igjen er jeg der bare sporadisk, men i flere år gikk jeg på jobb gjennom
Birkelunden, bort til Paulus kirke og videre til Markveien.
Jeg
unngikk så godt jeg kunne Thorvald Meyers gate, der var det alltid lange
strekninger med veiarbeid, og ellers var det vanskelig å beskue forfallet til Halléngården,
som en gang representerte noe av det beste Oslo hadde av Art Deco-arkitektur.
Jeg finner det ufattelig at dette vakre bygget har fått stå som et forlatt
spøkelse i over 20 år.
Et
kulturelt monument
Gården
ble bygget i 1880 av den svenske arkitekten Anselm Liljeström og har gjennom
årene blant annet bestått av delikatessebutikker, melkehandel og
blikkenslagerverksted. I 1930 ble gården kjøpt av Thorleif Hallén.
Han
bygget den om og ga den navnet Hallèngården. Han startet både produksjon av
klær og klesforretning for damer i bygget. Butikken ble omtalt som byens
«damebutikksvane nr. 1» og var veldig populær blant damer både fra Oslo Vest og
Oslo Øst.
Selv
i dag henger skiltene etter Hallèn, falmet gjennom årene, fortsatt synlige over
gårdens hovedinngang. Bygget bærer med seg både en interessant næringshistorie
og familiehistorie og fremstår som et kulturelt monument.
Usedvanlig
fint ornamentert
Dette
bygget så i sin tid veldig bra ut med sin klare og hvite fasade. I dag har
bygget en skitten grå/svart fasade, men med en symbolikk og en utsmykning som
minner som forgangne arkitektoniske tider.
Bygningen
er i tre etasjer: Første etasje, der den kjente damebutikken var, ble bygget om
i klassisk Art Deco stil i starten på 1930-tallet. Fasaden er utsmykket med
stukkdekor i nyrenessansestil som er usedvanlig fint ornamentert slik
Riksantikvaren beskriver det.
Ombygningen
ble utført av arkitekten Ole Sverre (1865-1952), som også tegnet Steen &
Strøm, som åpnet i 1930. Interiøret i gården er laget i Art-Deco stil. Både
interiøret og fasaden har Riksantikvaren lagt inn som et viktig premiss for fredning
av bygget. Det er få bygg i denne arkitektoniske stilen igjen i Oslo.
En
bitter kamp
Ulf Thorleif Hallén overtok bygget etter faren
Thorleif i 1967, men solgte det videre i 2002 til nåværende eier Torstein
Thune. Salget ble først offentlig kjent i 2004 og ga grunnlag for en bitter
kamp om verdiene mellom nevnte Thune og Halléns familie, da det ble kjent at Hallén
hadde hatt demens helt siden 1999.
Butikkdriften ble offisielt lagt ned
i 2002, deretter fulgte en mengde rettsaker. Det tok flere år før partene kom
frem til en avtale. Da salget ble kjent i 2004, dro Byantikvaren på befaring,
og det ble vedtatt en midlertidig fredning fra juni 2004 og en endelig fredning
i 2008. Fredningsvedtaket gjaldt majoriteten av bygget, med søkelys på fasaden
og butikkarealet med interiøret også inspirert av art-deco arkitekturens runde
former.
I januar i 2019 ble det etter mange
år med stridigheter endelig lagt grunnlag for et nytt liv for gården ved en
avtale mellom eieren Thorstein Thune og Riksantikvaren. Riksantikvaren Hanna
Geiran sier følgende til VårtOslo 10. januar 2019: – «Fredning er ikke
til hinder for drift, og det er viktig at bygningen er i bruk. Mange er opptatt
av Halléngården, Riksantikvaren også».
Ville
passe perfekt
Dette
viste seg å bli en avtale uten verdi, da særs lite har blitt gjort fysisk med
selve bygget siden den gang. Når det gjelder «papirforvaltningen» av bygget er
det en litt annen sak. I 2021 greide ikke eier Thune lenger å betale gjelda på
bygget, som medførte at det ble lagt ut på tvangssalg.
Dette
resulterte i at brød og kakebakerne i United Bakeries nedbetalte gjelden, samtidig
som de sikret seg en forkjøpsrett til bygget hvis Thune ville selge. Hvis dette
er en handel som partene kommer til enighet om – og det håper jeg på det
sterkeste - vil det medføre et helt annet liv for Halléngården.
United
Bakeries eier kafèkjeden Åpent Bakeri, som med sine klassiske kafeer ville
passe helt perfekt for dette bygget, og med livet på Grünerløkka generelt.
Eierskapet
må endres
Den
nyeste og mest spennende og positive som har skjedd i nevnte eierskapsdiskusjon
er faktisk at Torstein Thunes eierselskap, Thv. Meyers Gate 59 AS, er
vedtatt avviklet ved tvang av Oslo Tingrett pr 2. oktober 2024, da selskapet
ikke har hatt godkjente regnskaper på minst seks år.
Det
betyr at Halléngårdens eierskap vil endre seg. Om det blir Torstein Thune eller
noen andre mer passende aktører som får mulighet til å kjøpe bygget ut fra
konkursboet, vil ha alt å si for fremtiden til bygget.
Det
har skjedd lite med dette bygget på veldig mange år, men med denne prosessen
åpner det seg et mulighetsrom som ikke har vært til stede siden 2002 der
interessenter både fra lokalmiljø og fra myndighetene kan ytre seg om
Halléngården og bli hørt av de rette aktører.
En
av Grünerløkkas fremtidige perler?
Dette
bygget er bare en representant for mange bygg i Oslo med kulturell verdi.
Derfor er det på sin plass at det igjen starter en mer aktiv debatt rundt dette
klassiske Grünerløkka-bygget..
Vil
Halléngården fortsatt stå og forfalle, som så mange andre bygg i Oslo, eller
vil bygget bli renovert og gjenoppstå som en av Grünerløkkas fremtidige perler?
Jeg
håper at bygget blir besatt med nye lys og det blir liv der igjen. Jeg ser nok ikke noe mer til den gamle damen
fra vinduet, men jeg skal være blant de første besøkende på det jeg ser frem
til skal være Oslos fremste bakeri, plassert i Grünerløkkas midte.
Jeg
ser frem til det!