Ny bomstasjon ved Bygdøylokket. � Bor du på Rosenhoff og kjører bensinbil med Autopass-avtale og bringer og henter i barnehagen i Hasleveien, vil det koste 27,20 kroner dagen fra 1. juni. Uten brikke koster det 68 kroner tur/retur, ifølge Fjellinjen-sjef Anne-Karin Sogn. Foto: Aleksander Krogsvold Johansen / NTB scanpix

Lønnsomt å pugge bompengeleksa før Oslos tre bomringer er i drift 1. juni. Les tips om smart kjøring

Samtidig som protestene øker mot bompenger i resten av landet, er det like før Oslos nye 50 passeringspunkter åpner. Kjører du smart, er det penger å spare.

Publisert

Neste helg, nærmere bestemt lørdag 1. juni, blir det tilsammen 83 bomstasjoner i og på grensen inn til Oslo, fordelt på tre bomringer.

Den innerste består av 38 helt nye stasjoner. De fleste av dem ligger langs veien vi kjenner som Ring 2, med armer som går ut til Grefsen og Trosterud. Den neste ringen, som kalles Osloringen, er de 22 bomstasjonene vi allerede har hatt i mange år.

  • FAKTA OM OSLOS NYE BOMMER
  • Tilsammen blir det 53 bomstasjoner. Pengeinnkrevingen blir fordelt på tre bomringer: Indre ring: 38 nye bomstasjoner på utsiden av Ring 2 i Oslo med «armer» mot Grefsen og Trosterud – betaling i begge kjøreretninger.
  • Osloringen: 22 bomstasjoner i dagens eksisterende bomring i Oslo med betaling i begge kjøreretninger. Prisen i hver retning blir omtrent halvparten av det du betaler for én passering i dag.
  • Bygrensen: 23 bomstasjoner (14 nye) på bygrensen mellom Oslo og henholdsvis Follo, Romerike og Bærum. Kun betaling inn mot Oslo.
  • Elbiler må betale bompenger fra 1. juni.

Kilde: Statens vegvesen.

Sinnrikt system av rabatter

Bygrensen ligger aller ytterst med 23 bomstasjoner på eller i nærheten av grensen mellom Oslo og Follo og Romerike, i tillegg til de eksisterende mellom Bærum og Oslo, opplyser Statens vegvesen.

Bomstasjon i Dronning Blancas vei ved Bygdøylokket. Det betyr at bilister på Bygdøy fra 1. juni må betale hvis de tar bilen en svipptur for å handle på Skøyen.
Foto: Aleksander Krogsvold Johansen / NTB scanpix

Det er mye å sette seg inn i for bilistene. Et sinnrikt system av rabatter som endres med og uten autopassbrikke, i eller utenfor rushtid, timesoner og månedstak. Men det lønner seg å lese leksa. Det er store penger å spare hvis du kjører «smart».

Dyrere for elbil neste år

—  Bor du på Rosenhoff og kjører bensinbil med Autopass-avtale og bringer og henter i barnehagen i Hasleveien, vil det koste 27,20 kroner dagen fra 1. juni. Uten brikke koster det 68 kroner tur/retur, ifølge Fjellinjen-sjef Anne-Karin Sogn.

En egen kalkulator skal gjøre det enklere å regne ut hvor mye det koster å kjøre fra A til B.

I de to innerste ringene må du betale både for å kjøre ut og inn, mens bomstasjonene på den ytterste ringen bare krever betaling for å kjøre inn.

Nytt i dette som er trinn 2 av Oslopakke 3, er at elbiler under 3,5 tonn må begynne å betale. I trinn 3, som innføres neste år, er det lagt opp til en «moderat økning» for elbilene, men fortsatt fritak for varebiler som går på strøm.

Powered by Labrador CMS