DEBATT
Drosjer fra ulike selskaper p holdeplassen utenfor Oslo S. Christiania Taxi. Foto: Heiko Junge / NTB
Heiko Junge
— Raymond stakk av fra drosjeregningen. Sjåførene har ikke fått én krone for turene som forsvant
— Raymond Johansens omtanke for drosjenæringen begrenser seg til å skrive et leserinnlegg. Fasit viser at Oslo kommune tvert imot sparte 43,2 milloner kroner i 2020 på at drosjene sto stille, og tok pengene selv, skriver Anne Haabeth Rygg (H).
«Det betyr noe hvem som kjører bestefar til sykehuset og unger med funksjonsnedsettelser til skolen. Drosjenæringen betyr masse for Oslo. Det er mange arbeidsplasser,» slo byrådsleder Raymond Johansen fast i et leserinnlegg i Vårt Oslo i november i fjor.
Han legger for dagen en rørende omtanke for en bransje, og et tilbud ingen egentlig er fornøyd med. Verken passasjerene som synes det er for dyrt å ta drosje, eller sjåførene som sliter med lang ventetid mellom turene.
— Kommunen som inntekstkilde forsvant
Det er synd at denne omtanken for drosjenæringen begrenset seg til å skrive et leserinnlegg. Siden coronaviruset stengte ned landet i mars i fjor har det vært ekstremt tøft for drosjenæringen. Ikke skal folk kjøres til og fra restauranter, kulturarrangement eller private fester, og julebordsesongen ble avlyst.
Siden mange har hjemmekontor er det nesten ingen som skal noe sted i det hele tatt. Samtidig opplevde mange sjåfører som baserer en stor del av inntekten sin på kjøring for Oslo kommune at også den inntektskilden forsvant.
— Mister faste turer
Osloinnbyggere som ikke er i stand til å reise kollektivt på egenhånd har krav på tilrettelagt transport.
Det kan være eldre som skal på dagsenter og avlasting, voksne med nedsatt funksjonsevne som trenger hjelp til å komme seg på jobb, eller barn som av ulike årsaker trenger fast transport for å komme seg til barnehagen eller skolen. Mange av dem har fast sjåfør fra en av drosjesentralene.
Når skoler, barnehager, dagsenter og andre tilbud holder stengt mister sjåførene disse turene.
— Oslo valgte å ikke kompensere
Andre steder i landet valgte kommuner og fylker allikevel å betale ut penger de uansett hadde satt av til sjåfører som kjører faste oppdrag. Det gjorde de for å stille opp på dugnaden og for å forsøke å holde hjulene i drosjenæringen i gang.
AlIerede i mars i fjor oppfordret vi byrådet i Oslo til å gjøre det samme, men her har ikke sjåførene fått én krone for turene som forsvant.
— Sparte 43,2 millioner
Fasit viser at Oslo kommune tvert imot sparte 43,2 millioner kroner i 2020 på at drosjene sto stille, og tok pengene selv. Raymond Johansen har selv sagt han har et «Narvestad-gen».
Det har han trolig rett i, for i likhet med Roy er Raymond full av meninger om hva andre skal gjøre, men når det er tid for dugnad er ingen av dem å oppdrive.