Sirin Hellvin Stav, byråd for miljø og samferdsel, og Anna Maria Aursund, direktør i vann- og avløpsetaten, ved oppstarten av tunnelarbeidet.

I dag startet arbeidet med tunnelen som skal frakte Oslos nye reservevann. – Oslo er i en uholdbar situasjon

I dag trykket byråd Sirin Hellvin Stav på startknappen for tunnelboremaskinen som skal bore den 19 kilometer lange vanntunnelen fra Holsfjorden.

Publisert

– Oslo er i en uholdbar situasjon når det er knyttet risiko til noe så grunnleggende som å ha rent vann i springen og vann til å skylle ned i toalettet. Nå er vi ett skritt nærmere den fullgode vannforsyningen Oslo sårt trenger, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, Sirin Hellvin Stav.

Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune bygger ny vannforsyning til Oslo. Dagens vannforsyning, der 90 prosent av innbyggerne får vann fra Oset vannbehandlingsanlegg ved Maridalsvannet, er uholdbart sårbar.

Oslo kommune skal hente vann fra Holsfjorden og bygger en tunnel som skal frakte vannet inn til Oslo. I dag trykket byråd Hellvin Stav på startknappen for tunnelboremaskinen som skal bore den 19 kilometer lange vanntunnelen.

Byråden døper tunnelboremaskinen. Den får navnet «Betzy» etter pioneren innen arbeidsrettigheter og kvinnesaksspørsmål, Betzy Kjelsberg.

Går etter planen

– I sommer fikk Oslos innbyggere føle litt på hva vannmangel vil si. Men hvis noe alvorlig skulle skje med dagens vannforsyning vil det ikke være nok å spare på vannet. Da vil innbyggere og institusjoner i store deler av byen stå uten vann etter bare få timer, sier Hellvin Stav, i en pressemelding.

Arbeidene i prosjekt Ny vannforsyning Oslo startet opp høsten 2020. Kravet fra Mattilsynet er at vannforsyningen skal stå klar den 1. januar 2028.

– Jeg er svært fornøyd med at arbeidene i prosjektet går som planlagt. Så langt vi ligger godt an til å kunne ta anlegget i bruk innen 2028, sier Anna Maria Aursund, direktør i vann- og avløpsetaten.

Den spesialdesignede tunnelboremaskinen startet i dag arbeidet fra Holsfjorden i retning Oslo. Den er 310 meter lang og veier 1000 tonn.

Tunnelmaskin fikk kvinnenavn

To spesialbygde tunnelboremaskiner skal bore tunnelen mellom Holsfjorden og Huseby i Oslo. Den ene maskinen startet fra Holsfjorden i dag, og den andre vil starte fra Huseby i mars. Maskinene veier 1000 tonn, er 310 meter lange og har en diameter på 5,2 meter.

Byråden trykker på startknappen for tunnelboremaskinen. Den 19 km lange tunnelen drives med to tunnelboremaskiner.

Det er tradisjon at tunnelboremaskiner døpes og gis kvinnenavn. Sirin Hellvin Stav fikk det ærefulle oppdraget å døpe den første maskinen Betzy.

– Vi har gitt denne tunnelboremaskinen navnet «Betzy» etter Betzy Kjelsberg som var en pioner innen arbeiderrettigheter og kvinnesaksspørsmål, sier Aursund.

Powered by Labrador CMS