SV-politikerne Arild Sverstad Haug, Anna Garcia og Sunniva Holmås Eidsvoll ønsker t-banestasjon på Olaf Ryes plass og ikke ved Nybrua. Foto: Christian Boger

— T-banen må få holdeplass på Olaf Ryes plass. Ikke ved Nybrua

Ruter vil legge Grünerløkkas nye t-banestasjon ved Nybrua. Lokalpolitikere i SV mener det er feil lokalisering. Stasjonen bør ligge på Olaf Ryes plass.

I et ferdigstilt planforslag er Ruter i ferd med å tegne byens nye t-banekart. En ny sentrumstunnell for t-banen betyr nye stasjoner både på Bislett og Grünerløkka.

Tidlig i prosessen ønsket Ruter at stasjonen på Grünerløkka skulle plasseres på Olaf Ryes plass. Dette har de nå gått bort fra. Kollektivselskapet ønsker nå at stasjonen legges i området ved Nybrua. Dette får lokalpolitikerne i Grünerløkka SV til å reagere.

— Feil plassering av t-banestoppet

— Det er ikke noe som sier meg at Olaf Ryes plass ikke er det beste alternativet for en t-banestasjon i bydelen. Det er viktig at en stasjon ligger sentralt for det område den skal betjene. Da finnes det ikke noe bedre alternativ, sier Løkka-beboer og gruppeleder for SV i bystyret, Sunniva Holmås Eidsvoll, til Vårt Oslo.

Sammen med partifeller fra lokallaget på Grünerløkka stilte hun lørdag opp på Olaf Ryes plass med pepperkaker og løpesedler for å informere lokalbefolkningen om den pågående lokaliseringsstriden.

Slik har Ruter tidligere sett for seg at en t-banestasjon på Olaf Ryes plass kunne se ut. Illustrasjon: Ruter

Stasjon i hjertet av Løkka

Leder for Grünerløkka SV, Arild Sverstad Haug, mener det er viktig at en stasjon kommer der kundegrunnlaget er størst.

— En stasjon på Olaf Ryes plass vil være plassert midt i hjertet av bydelen. En stasjon her vil gi lett tilgang til både butikker, kontorer, serveringssteder og boliger for publikum, slår han fast.

— Stasjonene kommer for nærme hverandre

Holmås Eidsvoll mener den foreslåtte stasjonen i området rundt Nybrua, om den blir realisert, vil føre til at sentrumsstasjonene i t-banenettet vil komme alt for nærme hverandre.

— Det er nesten like langt å gå fra Nybrua til dagens stasjon på Grønland, som det vil være å gå fra Olaf Ryes plass til Nybrua. Da er det lett å se at stasjonene i sentrum kommer for nærme hverandre, sier hun.

Slik vil t-banetraseen gjennom Oslo sentrum bli seende ut når byggingen av ny sentrumstunnell er ferdigstilt. Illustrasjon: Ruter

Bydelsutvalget peker på Olav Ryes plass

Ruter har nå utarbeidet et planforslag hvor de legger stasjonen til Nybrua. Med dette forslaget tar de bort muligheten for en stasjon ved Olaf Ryes plass. Reguleringsplanen har de siste månedene vært ute på høring, og en rekke høringssvar har kommet inn. Ruter er nå i ferd med å utarbeide det endelige planforslaget, før dette sendes til politisk behandling.

— Et enstemmig bydelsutvalg har i høringsprosessen gjort det klart at vi ønsker en stasjon for t-banen på Olaf Ryes plass. Nå håper vi det kan være mulig å få bystyrepolitikerne med på dette alternativet, og ikke Ruters forslag om en stasjon ved Nybrua, sier Sverstad Haug.

Uansett hvilke alternativ som blir valgt er dette en prosess som ligger noe fram i tid. Planlagt anlegsstart for de nye stasjonene er i 2024.

NB: I en tidligere versjon av teksten, forvekslet vi Nybrua med Ankerbrua. Vi beklager.

Powered by Labrador CMS